Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Codex er helt fin.
Flot arbejde, det skinner!
Flot arbejde, det skinner!
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Så kom der dele retur fra maler.
Jeg mangler lige den ene gaffelbro, bagsvinger, støttefod og batteriholder, men lige et par billeder foreløbigt
Det er ikke lykkes mig, at finde Araya fælge. Jeg købte nogle i Holland, men da pakken kom var det DID og endda i den forkerte størrelse (1.20x17) - de måtte retur
Foråret kommer til at gå med at få samlet et rullende stel. Nu er alle de store dele efterhånden på plads, så der kan - når jeg finder fælge, strikkes hjul og så skal jeg have købt mange af alle smådelene til forgaffel, hjul og bagsvinger.
Var i øvrigt forbi en kammerat som havde én ubrugt udstødning liggende. Nogen der kender noget til den ?
Der skal vist laves et beslag for at den kan monteres, men han var aldrig kommet videre med den, og så fik jeg den med hjem.
Jeg mangler lige den ene gaffelbro, bagsvinger, støttefod og batteriholder, men lige et par billeder foreløbigt
Det er ikke lykkes mig, at finde Araya fælge. Jeg købte nogle i Holland, men da pakken kom var det DID og endda i den forkerte størrelse (1.20x17) - de måtte retur
Foråret kommer til at gå med at få samlet et rullende stel. Nu er alle de store dele efterhånden på plads, så der kan - når jeg finder fælge, strikkes hjul og så skal jeg have købt mange af alle smådelene til forgaffel, hjul og bagsvinger.
Var i øvrigt forbi en kammerat som havde én ubrugt udstødning liggende. Nogen der kender noget til den ?
Der skal vist laves et beslag for at den kan monteres, men han var aldrig kommet videre med den, og så fik jeg den med hjem.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
De sidste dele er nu hentet hos maleren.
Derudover er der indkøbt et fint renoveret speedometer fra Erik - tak for det
Derudover er der indkøbt et fint renoveret speedometer fra Erik - tak for det
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Så er der kommet dele
I de næste tråde bygger jeg den stille og roligt op, så metodisk som det er muligt.
DEL1: Fælgene
Jeg har hentet lejer, eger og DID fælgringe. De gamle originale afstandsstykker ml. lejerne er genbrugt, og så er det afleveret hos "strikkemanden".
I de næste tråde bygger jeg den stille og roligt op, så metodisk som det er muligt.
DEL1: Fælgene
Jeg har hentet lejer, eger og DID fælgringe. De gamle originale afstandsstykker ml. lejerne er genbrugt, og så er det afleveret hos "strikkemanden".
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
DEL2: STEL - Bagsvinger
Jeg fik ikke taget billeder helt fra start, men fodhvilerkonsol og gummi, bagsvinger, bremsepedal (original), støddæmper er nu monteret.
Kædeskærm(original), motorbolte og bagaksel m. afstandsstykker er løst sat på for at holde styr på alle delene - ellers kan de jo blive væk
Senest rettet af MCL tirs 26. mar 2024 21:11, rettet i alt 1 gang.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
DEL2: STEL - Forgaffel DX
Så kom turen til forgaflen, og en kammerat kom forbi og hjalp med at få monteret beslag og fjeder til støttefoden som jo havde "hængt til tørre" ved bremsestanden - i øvrigt begge rustfrit og poleret lavet af en flink mand ved navn Bo
Inden gaffelbenene røg til polering havde jeg ikke nået at få afmonteret simmerringene, og det kæmpede jeg noget med. De var nærmest groet fast og man kan jo næsten ikke komme til med noget værktøj og få fat. Løsningen blev en gl. bred skruetrækker og så stille og roligt slå metalkappen svæv og "nedad" i røret for til sidst at kunne vrikke den så meget fra hinanden, at tangen kunne få fat og vriste den ud - det tog vel 2-3 timer.
Ellers blev gaffelbenene efterfølgende vasket grundigt i benzin indvendigt med en flaskebørste, og efterfølgende tørt efter med rene klude på en gevindstand for at komme helt i bund. En gevindstand som jeg efterfølgende fik glæde af da kæmperrørene skulle fastholdes.
Her blev tricket at vikle husholdningsfilm omkring - det klæber tilstrækkeligt til at holde på dæmperrørene mens skruen i bunden spændes.
Ellers lige en lille opgave med at monterer et par gevindbøsninger i venstre ben der var lavet til 10mm gevind.
Alt i alt en god dag på værkstedet, og nu en komplet forgaffel til montering
Og lidt billeder af processen som altid.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
FS1 projektet har stået lidt dvale, mens der er blevet rodet med andre projekter, men lidt er der sket.
Maleren havde ikke lige hørt at stelnummer IKKE skulle have sprøjtespartel, maling og klarlak, så der gik lidt tid med at få det frem igen og desuden få rengjort skålene i kronrøret, så forgaflen kan monteres.
Til afrensning brugte jeg malingsopløsning fra Biltema, en spartel, efterfølgende lidt smergelpapir til at få renset det sidste af, en sprittus til at male tal og bogstaver op igen, og så ny klarlak over.
Det blev ikke perfekt, men nu kan stelnummer da læses igen
Maleren havde ikke lige hørt at stelnummer IKKE skulle have sprøjtespartel, maling og klarlak, så der gik lidt tid med at få det frem igen og desuden få rengjort skålene i kronrøret, så forgaflen kan monteres.
Til afrensning brugte jeg malingsopløsning fra Biltema, en spartel, efterfølgende lidt smergelpapir til at få renset det sidste af, en sprittus til at male tal og bogstaver op igen, og så ny klarlak over.
Det blev ikke perfekt, men nu kan stelnummer da læses igen
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Stelnummeret er da blevet fint. bedre end så meget andet.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Enig. Når der nu er match så skal det kunne læses og det kan det nu.
Motorblokken er tallene farvet op med en sprittusch, så det er tydeligt
Motorblokken er tallene farvet op med en sprittusch, så det er tydeligt
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Er ked af at måtte side det:
Den bliver alt for fin til at køre på.
Bliv endelig ved.
Den bliver alt for fin til at køre på.
Bliv endelig ved.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Hehe, ja den kommer i hvert fald ikke ud i regnvejr
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Lige et par billeder af de nystrikkede fælge, eller dvs. de har faktisk stået på værkstedet et par måneder sammen med fælgbånd, slanger og dæk
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Hej MCL.
Det bliver da en suveræn flot Yamaha du har gang i. Jeg kan i øvrigt nævne at jeg selv har DID fælge magen til dine, som blev monteret i 2009. Og de ser stadig ud som nye, til trods for at de har været udsat for regn flere gange og kørt ca 30000km. De fik textyl på indersiden før montering, men der ud over er de bare blevet vasket og poleret på nårmal vis.
Hilsen Kim B S.
Det bliver da en suveræn flot Yamaha du har gang i. Jeg kan i øvrigt nævne at jeg selv har DID fælge magen til dine, som blev monteret i 2009. Og de ser stadig ud som nye, til trods for at de har været udsat for regn flere gange og kørt ca 30000km. De fik textyl på indersiden før montering, men der ud over er de bare blevet vasket og poleret på nårmal vis.
Hilsen Kim B S.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.