Drejeventilsskiver

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Drejeventilsskiver

Indlæg af Per P »

Hej

Er der en/nogle som kan fortælle mig hvilke to skiver jeg har taget billede, det er noget med at alm. skiver starter med 257 i partnummer og "tun" skiver starter med 260 i partnummer, men jeg kender ikke graderne på dem !
Vedhæftede filer
20171107_205444.jpg
20171107_205444.jpg (220.59 KiB) Vist 10806 gange
Mvh

Per P
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4278
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Drejeventilsskiver

Indlæg af FS1originalen »

Hvis det ER en 257 og en 260 skive du har opmålt, så siger min logik at den med 155 graders åbning må være tunudgaven altså 260 da den jo har længere åbningstid end 130 graders som så må være 257 skiven.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: Drejeventilsskiver

Indlæg af F5B »

Det er 128 grader på en 257 skive, 154 på en 260
se side 79 i : "Yamaha_fs1_5gear_F5_J5_G5G_1969-71_service_manual"
som ligger her under reservedels kataloger
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Re: Drejeventilsskiver

Indlæg af Per P »

Tak Henrik, kontakter dig snart ang. noget tændningsanlæg
Mvh

Per P
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2175
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Drejeventilsskiver

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har været i gemmerne og fandt denne drejeventil, som fulgte med i reserve til en løs motor 2RU-000745 omkring 2003. Men der er ingen opmærkning på den (bortset fra den hjemmelavede pil samt omrids af en tyk stift overfor), der skal passe med stiften i krumtapsakslen, har andre set det før ?
20200729_143023.jpg
20200729_143023.jpg (156.73 KiB) Vist 8434 gange
20200729_143034.jpg
20200729_143034.jpg (136.68 KiB) Vist 8434 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2175
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Drejeventilsskiver

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har forsøgt lidt mere med andre drejeventiler og fik fat på en vistnok original i ebonit, men med denne kan den stort set ikke starte, da den ligesom lukker for sent og sender tryk mod karburatoren (der nærmest nyser). Så kom den gamle plast drejeventil i igen og så starter den igen normalt. Jeg vil tro, at åbne/lukke tiden er lige så vigtig som antal grader åben. ;-)
Vedhæftede filer
20240705_093924.jpg
20240705_093924.jpg (98.2 KiB) Vist 4027 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1990
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Drejeventilsskiver

Indlæg af Kai »

Begge dele har indflydelse på motorens gang og trækområde. Det er ikke let at forklare, (jo for nogen er det sikkert nok) men man kan godt have to drejeventiler med samme 160gr åbningstid, men med forskel på hvornår de åbner og lukker. De kan også godt have samme effekt (HK) men hele kurven er flyttet enten op i omdrejninger eller nedad.
Et fornuftigt udgangspunkt til en hurtig Yamaha er at drejeventilen åbner for indsugningshullet i samme øjeblik som stemplets top lukker for skyllekanalernes portvinduer, og står åben til 50-55gr efter top.
Hvis den åbner en smule senere er undertrykket i krumtaphuset større i det øjeblik den åbner, og karburatoren reagerer hurtigere på det. Hvis den lukker tidligere så mister den pusten ret hurtigt og vil ikke ret gerne op i højere omdrejninger.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2175
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Drejeventilsskiver

Indlæg af Poul-Erik A. »

Det lyder korrekt og giver go' mening, at skyllekanalerne bestemmer en del over åbne/lukke-tiderne. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Tuning"