lidt mere alvorlig tuning af FS1

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3479
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af 12V »

Den bliver sikkert sjov :) Elsker motor projekter med fremmede cylindre på.
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

12V skrev: tirs 19. mar 2024 14:00 Den bliver sikkert sjov :) Elsker motor projekter med fremmede cylindre på.
For at knalllerten ikke skal føle sig helt forkert med den fremmede cylinder, har jeg malet cylinderen sort.
Det ser helt godt ud.
Koblingen har selvfølgelig også fået 3 plader
Mangler bare lige at tilpasse topstykke
Lækker motor
Lækker motor
IMG_4511.jpeg (145.93 KiB) Vist 1688 gange
Sort cylinder monteret
Sort cylinder monteret
IMG_4510.jpeg (128.26 KiB) Vist 1688 gange
Cylinder med sort maling
Cylinder med sort maling
IMG_4509.jpeg (144.02 KiB) Vist 1688 gange
Cylinder med sort maling
Cylinder med sort maling
IMG_4508.jpeg (145.73 KiB) Vist 1688 gange
3 plader kobling
3 plader kobling
IMG_4507.jpeg (145.54 KiB) Vist 1688 gange
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3479
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af 12V »

Det gør en verden til forskel, med sort cylinder!
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Så er der lavet tilpasning af topstykke
Krompressions forhold er nu 11:1
Squish areal ca 40%
Squash afstand 0,8mm
Har også lavet styre bøsninger så topstykke altid sidder centeret på cylinder
Opmåling af volumen
Opmåling af volumen
IMG_4519.jpeg (182.72 KiB) Vist 1599 gange
Tilpasset top + styre bøsninger
Tilpasset top + styre bøsninger
IMG_4521.jpeg (241.57 KiB) Vist 1599 gange
Cylinder monteret
Cylinder monteret
IMG_4522.jpeg (169.02 KiB) Vist 1599 gange
Top monteret
Top monteret
IMG_4523.jpeg (202.1 KiB) Vist 1599 gange
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Så er membran og boringsplade monteret.
Det er dobbelt membran fra Benny
20mm boringsplade og 16mm mikuni
Gokart kaburator kommer ikke på i første omgang
Klar til samling
Klar til samling
IMG_4543.jpeg (181.66 KiB) Vist 1532 gange
Membran monteret på boringsplade
Membran monteret på boringsplade
IMG_4544.jpeg (124.75 KiB) Vist 1532 gange
Boringsplade monteret
Boringsplade monteret
IMG_4545.jpeg (201.25 KiB) Vist 1532 gange
Kaburator prøve monteret
Kaburator prøve monteret
IMG_4546.jpeg (188.07 KiB) Vist 1532 gange
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Har lavet en lille forlænger bøsning til kaburator bespændingen. Den nye cylinder spærrer jo for hullet.
Forlænger bøsning og længere bolt
Forlænger bøsning og længere bolt
IMG_4547.jpeg (183.61 KiB) Vist 1477 gange
Bespænding nu med fastnøgle ind fra siden
Bespænding nu med fastnøgle ind fra siden
IMG_4548.jpeg (156.05 KiB) Vist 1477 gange
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Klar til motor transplantation
Klar til montering
Klar til montering
IMG_4561.jpeg (270.43 KiB) Vist 799 gange
Godt på vej
Motor på plads i stel
Motor på plads i stel
IMG_4562.jpeg (284.65 KiB) Vist 799 gange
Opstartet og rullet lyder bare godt. 8,1 hk på baghjulet
På rullefelt
På rullefelt
IMG_4563.jpeg (237.58 KiB) Vist 799 gange
Rulning 8,1hk
Rulning 8,1hk
1__#$!@%!#__Attachment.jpeg (53.12 KiB) Vist 799 gange
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
MCL
Stor knallert
Indlæg: 185
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af MCL »

Fin rullefelt test, men hvordan kører den ? 😁
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Jeg har kun kørt en kort tur, så har ikke testet så meget.
Men første indtryk er at den går super. Der er rigtigt godt bundtræk, den tager bare næste gear som ingenting.
Den kan lige køre 80km/t med 14 tands fortandhjul. Men den kan nemt trække tungere gearing.
Men jeg kommer nok til at kigge lidt mere på koblingen, selv med 3 plader kan godt glide lidt
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er hæderligt med en standardpotte.

Gearingen kan helt sikkert være tungere. Dog har springet mellem 3. til 4. en tendens til at begrænse, hvor lille udveksling man kan vælge.

Den primære årsag til, FS1 kan være svær at hive noget tophastighed ud af, er gearkassen. Reelt er den sådan indrettet, man bør sigte efter et bredt træk område ved høje omdrejninger ... og der er bare grænser for, hvad den motor kan håndtere af omdrejninger uden at gå væsentligt på kompromis med holdbarheden.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Har taget motoren af igen
Frigears kontakten virkede ikke så var det jo nødvendigt
Havde også lidt olie lækage.
Nu venter jeg bare på at der kommer nogle lidt strammere koblings fjedre
image.jpg
image.jpg (204.15 KiB) Vist 667 gange
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Så kom der nye koblings fjedre.
Inden montage har jeg målt fjederkraften ved længde på 20mm.
Lidt StormP opstilling med badevægten og en træpind.
De originale målte jeg til 16,2kg
De nye målte jeg til 19,2kg
Det give +18,5%
Tror jeg giver den noget ATF olie for at være sikker på at den ikke glider
Opstilling med vægt og træpind
Opstilling med vægt og træpind
IMG_4578.jpeg (185.87 KiB) Vist 645 gange
Original fjeder
Original fjeder
IMG_4579.jpeg (175.22 KiB) Vist 645 gange
Ny strammere fjeder
Ny strammere fjeder
IMG_4580.jpeg (172.33 KiB) Vist 645 gange
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Så er den kørende igen
Den ser da fin ud med den cylinder, men jeg er glad for at jeg malede cylinderen sort.
Den fik ATF olie og nu tror jeg ikke den glider i koblingen.
Den fik også 15 tands fortandhjul
Vedhæftede filer
Flot knallert
Flot knallert
IMG_4582.jpeg (302.99 KiB) Vist 641 gange
Flot knallert
Flot knallert
IMG_4584.jpeg (305.66 KiB) Vist 641 gange
ATF olie
ATF olie
IMG_4585.jpeg (195.41 KiB) Vist 641 gange
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Test tur i det gode vejr. Koblingen bider nu bare som den skal. Og den går super 88km/t på GPS
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Alt over 85km/t er godkendt på de gamle maskiner!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 463
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: lidt mere alvorlig tuning af FS1

Indlæg af anj »

Har idag kørt de ca. 100km rundt om Ringkøbing fjord
Det var en god oplevelse, knallerten kører godt ved både lav og høj fart. Det meste af turen var med 30 - 35 km/t men også et par stræk med mere fart, også en del med direkte modvind, og når man stikker den 4. gear siger den bare ja tak.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Besvar

Tilbage til "Tuning"