Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Steen
Dyserne tror jeg ikke er originale. Det er de dyser som bl.a. Mopedspeed sælger, så måske de svinget i tolerancen.
Min teori er, at hævning af skyllekanalerne og pw50 filteret betyder, at den kan tage væsentlig mere benzin, og at den har svært ved at slippe af med røggassen.
Jeg tænker, at jeg forsøger med en dyse 75-80 og så låner jeg en original potte med 28mm forrør, og ser om det kan få den til at gå mere rent og uden choker.
Du har ikke spacer på, vel ?
Dyserne tror jeg ikke er originale. Det er de dyser som bl.a. Mopedspeed sælger, så måske de svinget i tolerancen.
Min teori er, at hævning af skyllekanalerne og pw50 filteret betyder, at den kan tage væsentlig mere benzin, og at den har svært ved at slippe af med røggassen.
Jeg tænker, at jeg forsøger med en dyse 75-80 og så låner jeg en original potte med 28mm forrør, og ser om det kan få den til at gå mere rent og uden choker.
Du har ikke spacer på, vel ?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej igen
Mht. dyserne kan jeg på det varmeste anbefale Dellorto dyserne. De er billige og præcise.
Måske er din teori med at den ikke kan slippe af med gasserne korrekt. Det kan i hvert fald prøves. Dog skal du være opmærksom på, at udstødningerne med stort forrør ikke er originale, men de ligner. Med PW-cylinder (uden spacer) har jeg ikke været i stand til at registrere nogen forskel i ydelse, fra den originale med tyndt forrør, til de uoriginale med stort forrør.
Jeg kører ikke med spacer på mine Sting.
Mht. dyserne kan jeg på det varmeste anbefale Dellorto dyserne. De er billige og præcise.
Måske er din teori med at den ikke kan slippe af med gasserne korrekt. Det kan i hvert fald prøves. Dog skal du være opmærksom på, at udstødningerne med stort forrør ikke er originale, men de ligner. Med PW-cylinder (uden spacer) har jeg ikke været i stand til at registrere nogen forskel i ydelse, fra den originale med tyndt forrør, til de uoriginale med stort forrør.
Jeg kører ikke med spacer på mine Sting.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Tak for input.
Jeg prøver lige I første omgang at skifte til powerluftfilteret og ellers uændret setup. Hvis den går bedre, så er den måske for stor dyse (66) qua mindre luft på pw50 luftfilter kopien, også ift. at du kører dyse 58-60 på pw50 cylinderen. Så kan jeg efterfølgende mindre dyse+pw50 filter til jeg opnår en fornuftig forbrænding.
Jeg er med at de udstødningerne med 28mm forrør er en kopi, men jeg læser at flere har problemer med at den originale udstødning sætter en begrænsning for ydelse/forbrænding - ofte pga. tilkoksning, så hvis alt andet fejler, så prøver jeg at låne én og ser om det gør en forskel
Min logik siger mig, at hævet skyllekanaler(med mindre kompression) vil kræve mere benzin og hermed mere røggas som skal slippe cylinderen og have et flow som betyder afkølning, men måske det er mere teori end praksis ?
Jeg prøver lige I første omgang at skifte til powerluftfilteret og ellers uændret setup. Hvis den går bedre, så er den måske for stor dyse (66) qua mindre luft på pw50 luftfilter kopien, også ift. at du kører dyse 58-60 på pw50 cylinderen. Så kan jeg efterfølgende mindre dyse+pw50 filter til jeg opnår en fornuftig forbrænding.
Jeg er med at de udstødningerne med 28mm forrør er en kopi, men jeg læser at flere har problemer med at den originale udstødning sætter en begrænsning for ydelse/forbrænding - ofte pga. tilkoksning, så hvis alt andet fejler, så prøver jeg at låne én og ser om det gør en forskel
Min logik siger mig, at hævet skyllekanaler(med mindre kompression) vil kræve mere benzin og hermed mere røggas som skal slippe cylinderen og have et flow som betyder afkølning, men måske det er mere teori end praksis ?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
For at starte med det sidste først: Du har da tænkt dig at dreje cylinderen af, så det svarer til mellemlægget, ikke?
Hvilket topstykke bruger du? Sting eller PW? PW topstykket giver en anelse højere kompression, men har til gengæld mindre køleareal.
Med hensyn til udstøsningerne, så kan det selvfølgelig være at de har været stoppet til. Det har jeg dog aldrig set, da en Sting normalt er sparsom med olien og fordi folk gerne har opgivet at kurere problemerne der fører til sætning af stemplet osv., så der er trods alt mange Sting der ikke har kørt ret meget.
Hvilket topstykke bruger du? Sting eller PW? PW topstykket giver en anelse højere kompression, men har til gengæld mindre køleareal.
Med hensyn til udstøsningerne, så kan det selvfølgelig være at de har været stoppet til. Det har jeg dog aldrig set, da en Sting normalt er sparsom med olien og fordi folk gerne har opgivet at kurere problemerne der fører til sætning af stemplet osv., så der er trods alt mange Sting der ikke har kørt ret meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jo, cylinderen er på vej til maskinværksted for at få drejet 1.5mm af toppen.
Jeg fik et pw50 topstykke med i kittet, og det vil jeg bruge. Jeg har dog læst at flere bruger topstykket fra en Maxi for bedre køling, men om det er en bedre løsning end standard Sting eller PW50 ved jeg ikke.
OK med udstødning. Kører du standard udstødning med 22mm forrør, pw50 cylinder og top, pw50 luftfilter og så dyse 58-60 med succes ? dvs. uden firtakten og varmesætninger ? Jeg vil helst have et nogenlunde stabilt setup - fart er mindre vigtigt.
Jeg fik et pw50 topstykke med i kittet, og det vil jeg bruge. Jeg har dog læst at flere bruger topstykket fra en Maxi for bedre køling, men om det er en bedre løsning end standard Sting eller PW50 ved jeg ikke.
OK med udstødning. Kører du standard udstødning med 22mm forrør, pw50 cylinder og top, pw50 luftfilter og så dyse 58-60 med succes ? dvs. uden firtakten og varmesætninger ? Jeg vil helst have et nogenlunde stabilt setup - fart er mindre vigtigt.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Mine egne Sting kører på denne måde:
1: PW50 cylinder med Sting topstykke (for korrekt udseende), 12mm standard karburator, standard luftfilter. 58-60 dyse.
2: PW50 cylinder med PW topstykke, 12mm standard karburator, standard luftfilter. 58-60 dyse.
3: QT50 cylinder med Sting topstykke (for korrekt udseende), 12mm standard karburator, standard luftfilter. 58-60 dyse.
4: PW50 40mm kopicylinder med PW kopitopstykke, 12mm standard karburator, PW luftfilter, 58-60 dyse.
Topfarten for 1, 2 og 4 er ca. 50 km/t. Måske lidt mere. Topfarten for 3 er ca. 45 km/t.
1, 2 og 3 har været brugt på mine egne Sting, som kun har kørt sporadisk kørsel med kun nogle få hundrede kilometer pr. sæson. Altid uden problemer, men særligt med 4 har jeg gode langtidserfaringer, da begge mine unger har kørt mange tusinde kilometer med det setup. De har typisk kørt med kopiudstødning med stort forrør, mens 1, 2 og 3 har været kørt med original udstødning med tyndt forrør og lille afgang. Alle maskiner har kørt med oliepumpe, fast indstillet til 0,8mm slaglængde, svarende til 1,5 - 2% olie ved fuld gas.
/Steen
1: PW50 cylinder med Sting topstykke (for korrekt udseende), 12mm standard karburator, standard luftfilter. 58-60 dyse.
2: PW50 cylinder med PW topstykke, 12mm standard karburator, standard luftfilter. 58-60 dyse.
3: QT50 cylinder med Sting topstykke (for korrekt udseende), 12mm standard karburator, standard luftfilter. 58-60 dyse.
4: PW50 40mm kopicylinder med PW kopitopstykke, 12mm standard karburator, PW luftfilter, 58-60 dyse.
Topfarten for 1, 2 og 4 er ca. 50 km/t. Måske lidt mere. Topfarten for 3 er ca. 45 km/t.
1, 2 og 3 har været brugt på mine egne Sting, som kun har kørt sporadisk kørsel med kun nogle få hundrede kilometer pr. sæson. Altid uden problemer, men særligt med 4 har jeg gode langtidserfaringer, da begge mine unger har kørt mange tusinde kilometer med det setup. De har typisk kørt med kopiudstødning med stort forrør, mens 1, 2 og 3 har været kørt med original udstødning med tyndt forrør og lille afgang. Alle maskiner har kørt med oliepumpe, fast indstillet til 0,8mm slaglængde, svarende til 1,5 - 2% olie ved fuld gas.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Tak, Steen
Mit setup kommer til at ligne dit nr. 4 bortset fra de hævet skyllekanaler med 1.5mm. Jeg regner med at cylinderen har føet drejet af toppen i løbet af et par uger, og så starter jeg med en dyse 62, og ser hvordan det går med standardudstødning. Olienpumpen er ikke koblet til, jeg har selv blandet en 2½% oktan100 til at køre cylinderen til.
Jeg giver en melding når den er monteret.
I en anden gl. tråd kan jeg se, at fælgeringe fra en DM50 omtales. Har du skiftet fælge på nogen af dine, og evt. et fit til eger/fælge ?
Mit setup kommer til at ligne dit nr. 4 bortset fra de hævet skyllekanaler med 1.5mm. Jeg regner med at cylinderen har føet drejet af toppen i løbet af et par uger, og så starter jeg med en dyse 62, og ser hvordan det går med standardudstødning. Olienpumpen er ikke koblet til, jeg har selv blandet en 2½% oktan100 til at køre cylinderen til.
Jeg giver en melding når den er monteret.
I en anden gl. tråd kan jeg se, at fælgeringe fra en DM50 omtales. Har du skiftet fælge på nogen af dine, og evt. et fit til eger/fælge ?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
fik synet ford"en...havde glemt at spænde baghjulophænget(detalje) so det kostede lige et omsyn...men en time senere gik den ret gennem..når man ikke kan huske ,,,må man betale
fik nogle fine" ikke eu"plader..så den kan se pæn ud...kæmper nu med auto chokeren...og andre småting..men den køre fint..selv med den lille 1100 motor..man skal nok holde sig fra motorveje,så vidt muligt..
fik nogle fine" ikke eu"plader..så den kan se pæn ud...kæmper nu med auto chokeren...og andre småting..men den køre fint..selv med den lille 1100 motor..man skal nok holde sig fra motorveje,så vidt muligt..
- Vedhæftede filer
-
- escort med plader.JPG (247.56 KiB) Vist 7332 gange
-
- escort klar til syn.JPG (212.67 KiB) Vist 7332 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
fik svejst beslag på min værksteds kran...så den kan bruges udendørs..en stor hjælp..når ryggen er en regnorm...kranen kan stadig bruges indendørs..med hjulene monteret
- Vedhæftede filer
-
- traktor-kran.JPG (231.92 KiB) Vist 7332 gange
-
- trakt kran.JPG (231.67 KiB) Vist 7332 gange
strynboen på test profil
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2161
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Ganske enkelt genialt, Lars og så bliver Buster'en også holdt i gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Her går vi bare også og nusser med småting. De sidste par dage har gået med at hjælpe ældstesønnen med farveskift på bremsekalibre fra standard rød (som bilen havde ab fabrik) til lys gul. En hyggelig lille opgave, som tog et par dage, der mest var tørretid.
Nu må vi se hvad han finder på næste gang .
/Steen
Nu må vi se hvad han finder på næste gang .
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Blev færdig med mit Yamaha FS1 DX 1990'er tema. Er i skala 1:10 så værkstedet kunne være på skrivebordet. I den størrelse er det pillearbejde, selv med briller og luplampe ... det er næsten mere pilleri end at samle en 1:1 model
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det er helt forkert. Der mangler chrom lygtehus og lygteholdere, omdrejningstæller sæt og cross styr
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Har lavet mange Gilera 4 og 5 gears de sidste uger, det smitter. Vi har lige været på vores årlige sommerferie på knallert. 11 knallerter, 9 af dem Gilera
Denne uge fik jeg skruet en mere sammen, en serie 1 motor med special krumtap med 44 mm slag og Simson ZT 90 stage 3 membran cylinder.
Denne uge fik jeg skruet en mere sammen, en serie 1 motor med special krumtap med 44 mm slag og Simson ZT 90 stage 3 membran cylinder.
- Vedhæftede filer
-
- IMG20240620222004.jpg (325.11 KiB) Vist 6397 gange
-
- IMG20240620222010.jpg (281.07 KiB) Vist 6397 gange
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Og lidt til mig selv, en serie 1 motor med 70 ccm Simson PZ allday 70 ccm stempelstyret. Den skulle være god for over 10 hk med bredt trækområde
- Vedhæftede filer
-
- IMG20240614164903.jpg (336.02 KiB) Vist 6397 gange
-
- IMG20240612215712.jpg (333.89 KiB) Vist 6397 gange
-
- IMG20240612120923.jpg (296.78 KiB) Vist 6397 gange
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Nej nej, det var sidst i 1990'erne hvor grusmekanikerne købte billige thansen dele fordi de originale dele var i kummerlig tilstand og thansen "krom" dele var billigere end en dåse spraymaling. Måske er mit tema nærmere sen 1980'erne hvor nogle dele stadig var OK og anderøven kom på mode?
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det ser lækkert ud det der Simson grej
Hvor meget tilpasning skal der laves for at det passer på Gilera.
Og hvordan er tiderne på sådan en bandit.
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
På serie 1 Gilera motor, skal man bore pindbolt huller op til 8,5 mm. Custom indsugningsstuds og udstødning skal tilpasses.
Skyllekanaler passer 90%.
Gilera har 43 mm slag mod Simsons 44, så porttider ender ca på 175° udstødning, 150° indsugning og 30° blowdown. På Simson ligger udstødning på 180.
Hvis jeg nedsænker topstykket kunne man hurtigt få den op på 180 grader igen, men jeg tænker lidt mildere opsætning er fint til denne maskine. Krumtap har en speciel konus til svinghjul på serie 1 motor, og jeg har ikke kunne finde noget elektronisk. Så den ender nok med platin tændingen.
Skyllekanaler passer 90%.
Gilera har 43 mm slag mod Simsons 44, så porttider ender ca på 175° udstødning, 150° indsugning og 30° blowdown. På Simson ligger udstødning på 180.
Hvis jeg nedsænker topstykket kunne man hurtigt få den op på 180 grader igen, men jeg tænker lidt mildere opsætning er fint til denne maskine. Krumtap har en speciel konus til svinghjul på serie 1 motor, og jeg har ikke kunne finde noget elektronisk. Så den ender nok med platin tændingen.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
Der gik lige et par timer med koblingen på min Sears SGS. Jeg har længe kæmpet med forringet koblingsfunktion og i slutningen af sidste sæson kunne den hverken koble ordentligt ud, eller koble ordentligt til. Sidst det var skilt ad (for ca. 15 år siden), bemærkede jeg at koblingsskålen vaklede lidt, så på trods af lavt kilometertal var der lidt slid. Enten i koblingsskålen, eller på bøsningen den roterer på. Mærkværdigvis er der ingen bronzebøsning i koblingsskålen, så det er stål mod stål. Jeg havde derfor forberedt mig lidt og indkøbt en ny bøsning i 5/100mm overstørrelse, samt nye koblingsplader, så nu håber jeg at den kan køre 50 år mere.
/Steen
Der gik lige et par timer med koblingen på min Sears SGS. Jeg har længe kæmpet med forringet koblingsfunktion og i slutningen af sidste sæson kunne den hverken koble ordentligt ud, eller koble ordentligt til. Sidst det var skilt ad (for ca. 15 år siden), bemærkede jeg at koblingsskålen vaklede lidt, så på trods af lavt kilometertal var der lidt slid. Enten i koblingsskålen, eller på bøsningen den roterer på. Mærkværdigvis er der ingen bronzebøsning i koblingsskålen, så det er stål mod stål. Jeg havde derfor forberedt mig lidt og indkøbt en ny bøsning i 5/100mm overstørrelse, samt nye koblingsplader, så nu håber jeg at den kan køre 50 år mere.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har min nyindkøbte yamaha på værkstedet..den kunne ikke synes da udstødningen ikke havde eu godkendelse stempel som der skal være på en 07 model...troede ellers min gamle kaburator model var så gammel at alt det eu fis..ikke var opdundet..men nix...så en brugt er bestilt i italien..650 kr incl fragt..det var vel ikke galt...nu skal der skiftes tætninger i forgaflen..den sveder lidt i sommervarmen...så kan jeg syne og omreg til mit navn..heldivis er sælger en gammel skolekamm..så jeg har en måneds tid til alle manøvringerne...gad vide om den er droslet ned..den går presist 90..og ikke en prut mere
- Vedhæftede filer
-
- ybr 125..JPG (257.72 KiB) Vist 6057 gange
-
- ybr 125.JPG (200.42 KiB) Vist 6057 gange
strynboen på test profil