Luftfiltre

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Vespa-gut
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 1. apr 2024 19:56
Kontakt:

Luftfiltre

Indlæg af Vespa-gut »

Hvornår giver det mening at skifte luftfilter?
Jeg har i denne uge prøvet med Malossi og polini luftfilter på min bravo.

Der sidder standard 12/10 karburator, dyse 45 og techno city power udstødning på.

Men den kørte virkelig dårligt med begge filtre.. prøvede op til dyse 52, men så meget skal den vel ikke have ekstra?

Skal de kun bruges hvis man går mere til værks i motoren?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3478
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Luftfiltre

Indlæg af 12V »

Kør med standard filter på din 10 mm karburator, alt andet giver mere larm, ellers ikke andet.

13 mm udgaven kører jeg med Malossi eller lign filter.
Vespa-gut
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 1. apr 2024 19:56
Kontakt:

Re: Luftfiltre

Indlæg af Vespa-gut »

Tak👍 ved du et sted man kan købe remskive større end 94mm? Den kører lige nu omkring 38km/t.. det er politiet sikkert ikke tilfredse med, jeg kører desværre ofte forbi en skole politiet holder lidt øje med!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3478
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Luftfiltre

Indlæg af 12V »

Var det en bravo du havde? Der kan du få plads til en 105 mm skive. Det kører de tyske 25er nemlig med.

Jmpbdele.dk har en 105 mm i blik, men den er udsolgt.

De har dog en lækker 100 og 105 mm udgave i cnc alu.
https://www.jmpbdele.dk/vespa-ciao-si/m ... belts.html

Husk lidt længere rem. Tror 100 mm skiven ville være super.

100/105 mm på Ciao kan godt knibe.

Update, Hvis det er bravo. Så burde en ca 1077 mm rem passe.
Vespa-gut
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 1. apr 2024 19:56
Kontakt:

Re: Luftfiltre

Indlæg af Vespa-gut »

Derøt er nemlig til en bravo. Tak.

Sådan en vil jeg da se at få bestilt i 100mm. 105 mm. Så bliver hastigheden vel noget under 30? Kan man regne det ud?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3478
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Luftfiltre

Indlæg af 12V »

Ja det kan man beregne teoretisk. Jeg har lavet et regneark til det.
https://12v.dk/piaggio-vespa-moped-speed-calculator/

Sjus dig frem til din topfart med dine data fra knallerten. Skift så 94 mm bagerst ud med 100 og 105 mm og så hvor den lander.
Vespa-gut
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 1. apr 2024 19:56
Kontakt:

Re: Luftfiltre

Indlæg af Vespa-gut »

Vild Excel magi du fører der :rocks

Jeg har begge koblinger, både den lille og "30km/t" version.
Er mine omdrejninger ca. 5500 på en sådan motor, eller hvordan finder jeg frem til dem?

Jeg går ud fra at transmission i baghjulet må være som der står i skemaet :roll:
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3478
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Luftfiltre

Indlæg af 12V »

Jeg tænker du skal satse på lille kobling 100 mm bagerst og en 8,5 gearing. Det er de mest sandsynlige data.

Prøv først med din 94 mm skive og tilpas omdrejninger så du lander på 38 km/t. Så kender du din max rpm og så skifter du til 100/105 mm og ser resultatet.
Vespa-gut
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: man 1. apr 2024 19:56
Kontakt:

Re: Luftfiltre

Indlæg af Vespa-gut »

IMG_3130.jpeg
IMG_3130.jpeg (207.2 KiB) Vist 504 gange
Jeg så at der var en pakning mellem topstykke og blokken, så jeg skruede topstykket af målte squish, den var mere end 2 mm.. så pudsede jeg løs... Nu er den omkring 1,5.. synes ikke jeg mærker nogen forskel.. burde der ikke være mere acceleration eller topfart.?
Hvad sker egentlig når man sliber topstykke? Jeg troede det gav mere kompression, og derved bedre acceleration? Eller skal det være et tun topstykke?
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"