Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2143
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
En samarbejdspartner spurgte mig om jeg ville samle en Honda CFR 250 crosser motor, som krumtappen var defekt på. Det var hans unge mennesker, der havde skildt den ad i atomer og de havde opsøgt en repareratør i Hobro omegn for at få den samlet, men han takkede nej, da han ikke selv havde skildt den ad, meget forståelig. Jeg spurgte om årsagen til havariet, men den kendte man desværre ikke, men gik med til at forsøge og krumtappen blev fornyet med ny søleleje af K B motorservice her i omegnen. Men sådan en Honda motor er en 4 takter med vandkøling og var klar over, at den ikke bare lige kunne samles i en fart. Den er desuden også udstyret med en balance-enhed og tandhjuls-oliepumpe og jeg måtte hurtig erkende, at jeg var nødt til at lægge alle delene på et stort bord, for at få overblik over det. Herved fandt jeg også årsagen til havariet i form af en "undersprøjtnings-smøredyse", der var knækket og den knækkede del havde pisket rundt med krumtappen under stemplet.En ny er nu anskaffet.
Dernæst fandt jeg en grov oliefilter, jeg ikke kan finde plads til og så sidder der en membran i venstre krumtap-hus del, som jeg formoder er til smøreolie-tilbageløb fra undersprøjtnings-dysen. Dernæst var jeg ved at afprøve gearkassen ved at spænde blok delene løst sammen, men så bliver oliepumpen blokeret og det viste sig, at den nye pakning "lapper" ind over tandhjulet, så pakningen må tilpasses.
Dernæst er der en fejl på en splittegning, jeg fandt på "impex-Japan" for det nærmeste tandhjul i gearkassen ved forreste kædehjul, var vendt forkert, men det opdagede jeg ved at kun 2 af 5 gear kunne findes. Dernæst fandt jeg en grov oliefilter, jeg ikke kan finde plads til og så sidder der en membran i venstre krumtap-hus del, som jeg formoder er til smøreolie-tilbageløb fra undersprøjtnings-dysen. Dernæst var jeg ved at afprøve gearkassen ved at spænde blok delene løst sammen, men så bliver oliepumpen blokeret og det viste sig, at den nye pakning "lapper" ind over tandhjulet, så pakningen må tilpasses.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det er en spændende opgave du er kommet på! Altid noget specielt at skrue i en anden type motor, for første gang.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Membranen holder et vist undertryk i krumtaphuset, og dræner samtidig olie fra krumtaphus tilbage til sumpen.
Grovfilteret sidder i venstre side af motoren, lidt til højre og under svinghjulet. Det er svag konisk og kan kun gå i på en måde.
Grovfilteret sidder i venstre side af motoren, lidt til højre og under svinghjulet. Det er svag konisk og kan kun gå i på en måde.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2143
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Tak for info Kai, ja, filtret skal nemlig sidde i ydersiden af krumtaphuset. 

M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2143
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg blev færdig med at samle motoren - troede jeg, men noget var galt med kickstarteren og så fandt jeg heldigvis en amerikansk video, der gjorde opmærksom på, at tandhjulet længst inde skal sidde korrekt i strålerne efter 2 "kørneprikker". Jeg måtte "bide i det sure æble" og aftappe både kølevand & gearolie, for at fjerne skjoldet og så montere efter anvisningen, hvilket også gjorde fjederen strammere. Herefter tog jeg en lille test-tur og fornemmede et voldsomt bundtræk. Dog blinkede en lampe 9 gange + pause i cyklus o.s.v.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Er den med indsprøjtning ? Ikke at jeg ved noget som helst om det, men jeg kan mindes en bekendt der havde en CRF450´er og den blinkede fejl da han havde glemt at sætte et stik i en sensor/temperaturføler tingest på luftfilterkassen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2143
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg ved ikke om den er med indsprøjtning, men dog med automatisk choker og på benzintanken er der et multistik, som jeg formoder er til magnet-benzinhane og måske tankmåler. Kunne det tænkes, den blinkende lampe er tankmåler ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Pas..det har jeg ingen idé om. Jeg kender kun en lille smule til dens 450cc storebror som har elstart og indsprøjtning, jeg synes jeg har læst 250cc´eren også har haft det i en del år.
Den har et diagnosestik under sædet, svjh er det et rødt stik. Og også en "motorlampe" der blinker diverse fejlkoder alt efter hvad der er galt. Jeg kan huske den blinkede 8 eller 9 gange igen og igen, og det var et stik der ikke var sat på en føler i/ved luftfilterhuset, efter hele bag-rammen havde været taget af maskinen.
Den har et diagnosestik under sædet, svjh er det et rødt stik. Og også en "motorlampe" der blinker diverse fejlkoder alt efter hvad der er galt. Jeg kan huske den blinkede 8 eller 9 gange igen og igen, og det var et stik der ikke var sat på en føler i/ved luftfilterhuset, efter hele bag-rammen havde været taget af maskinen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2143
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Sidste nyt er, at efter en prøvetur bliver smøreolien (venstre side) pumpet over i gearolien (højre side), hvor der kun skal være 0,75 liter, men bliver til over 1 liter. Måske netop dette er årsagen til havari med krumtappen og undersprøjtnings-dysen ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det er lang tid siden jeg har skrevet en opdatering, men lidt er der da sket.
Efter lang tids stilstand (jeg købte den defekt - den kunne ikke starte), er min gamle SCO Populær fra 1969 kommet på gaden. Den har fået en overhaling med nye tætninger og lejer, samt en generel opsmøring af lejer, nye dæk osv. Nu får den bare lov til at stå original og urestaureret.
Årets første og sidste tur blev kørt i lørdags, inden den blev sat i depot indtil foråret. Jeg havde ganske glemt hvor fint sådan én kører
/Steen
Efter lang tids stilstand (jeg købte den defekt - den kunne ikke starte), er min gamle SCO Populær fra 1969 kommet på gaden. Den har fået en overhaling med nye tætninger og lejer, samt en generel opsmøring af lejer, nye dæk osv. Nu får den bare lov til at stå original og urestaureret.
Årets første og sidste tur blev kørt i lørdags, inden den blev sat i depot indtil foråret. Jeg havde ganske glemt hvor fint sådan én kører

/Steen
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2143
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg kan ikke finde en plads til senne spec.formede o ring i Honda crosseren, nogen der ved det ? Den er magen til den, der sidder i kølevands gennemføringen mellem studs og cylinder, bare større. TILFØJELSE: Jeg er blevet oplyst, at denne D-ring skal sidde på bag bøsningen til kædehjulet.
Samtidig opstår der overtryk i gearhuset, så der kommer olie ud af slangen, der sidder i toppen, men hvor kommer dette tryk fra ? TILFØJELSE: Jeg har nu samlet gear/koblingshuset og så pustet luft i slangen og det viser sig, at der kommer luft op af højre/bagerste pindbolthul. Så jeg forestiller mig, at jeg nok ikke har spændt pind-boltene hårdt nok, så det måske er kompressionsluft der kommer ned til gearolien via pindbolten ? Hvor meget skal disse bolte monstro spændes i fod/NM ?
Samtidig opstår der overtryk i gearhuset, så der kommer olie ud af slangen, der sidder i toppen, men hvor kommer dette tryk fra ? TILFØJELSE: Jeg har nu samlet gear/koblingshuset og så pustet luft i slangen og det viser sig, at der kommer luft op af højre/bagerste pindbolthul. Så jeg forestiller mig, at jeg nok ikke har spændt pind-boltene hårdt nok, så det måske er kompressionsluft der kommer ned til gearolien via pindbolten ? Hvor meget skal disse bolte monstro spændes i fod/NM ?
Senest rettet af Poul-Erik A. ons 29. nov 2023 20:59, rettet i alt 6 gange.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
fin sco..jeg har haft mange af de 38 cc modeller...absulut min sco favorit..de starter i første kompresion sugeslag..utroligt at den kan suge bensin blandingen gennem så hurtigt..den er optimeret for økonomi og let service og stille kørsel..ikke trækkraft og fart..
min hilux(2005) faldt i syn.. tæring i tværvanger i ladkonstruktionen..og mulig defekt fastgroet lastventil..(den var rusten og grim..men fungerede perfekt) de har bare ingen mulighed for at kontrolere den..uden at adskille den fra aktiverings armen...det hele blev adskildt ..renset i bund malet og pudset..så de kunne blive i bedre humør de synsmænd(ikke mange m/k i den brance...vi skar alle vanger ud af ladet..rensede bunden..og svejsede nye i..havde kun noget tykt væget rør..så det blev lidt tungt..men ekstra stærkt...den blev så omsynet uden komentare
lad vangerne havde aldrig fået noget rustbeskyttelse(bilen har ellers fået flere omgange ved autoriserede tectyl sentre...så man skal nok tjekke sin ladbil..da det åbenbart er noget de overser
nu er jeg i gang med min hilux LN 110...erbegyndt på karossen..chasiet er klar,,står og venter
min hilux(2005) faldt i syn.. tæring i tværvanger i ladkonstruktionen..og mulig defekt fastgroet lastventil..(den var rusten og grim..men fungerede perfekt) de har bare ingen mulighed for at kontrolere den..uden at adskille den fra aktiverings armen...det hele blev adskildt ..renset i bund malet og pudset..så de kunne blive i bedre humør de synsmænd(ikke mange m/k i den brance...vi skar alle vanger ud af ladet..rensede bunden..og svejsede nye i..havde kun noget tykt væget rør..så det blev lidt tungt..men ekstra stærkt...den blev så omsynet uden komentare
lad vangerne havde aldrig fået noget rustbeskyttelse(bilen har ellers fået flere omgange ved autoriserede tectyl sentre...så man skal nok tjekke sin ladbil..da det åbenbart er noget de overser
nu er jeg i gang med min hilux LN 110...erbegyndt på karossen..chasiet er klar,,står og venter
- Vedhæftede filer
-
- hilux uden lad.JPG (199.15 KiB) Vist 419 gange
-
- hilux vanger i lad..JPG (192.99 KiB) Vist 419 gange
-
- hilux malet ladbunden.JPG (194.22 KiB) Vist 419 gange
-
- hilux vanger i laddet.JPG (197.68 KiB) Vist 419 gange
-
- hilux skære tværvanger ud.jpg (173.94 KiB) Vist 419 gange
-
- hilux løfte lad.jpg (9.03 KiB) Vist 419 gange
-
- hilux front.JPG (213.74 KiB) Vist 415 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
Jeg var slet ikke klar over, at den kunne dumpe til syn, på grund af ladet. Det er jo ikke en bærende konstruktion. Er det ikke lidt mystisk?
/Steen
Jeg var slet ikke klar over, at den kunne dumpe til syn, på grund af ladet. Det er jo ikke en bærende konstruktion. Er det ikke lidt mystisk?
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
jo havde regnet med at den gik glat gennem denne gang..og så måske i fremtiden ha en større gennemgang af vanger og paneler...når de med tiden blev lidt møre...men nu blev det en hastesag..og vi måtte tage en uges ferie for at nå det før omsynet udløb...
fik samlet min schaublin 70..og monteret den nye styring..det fungere fint..den lille rundsliber,som kan monteret har allerede slebet kuglebaner i min volvo traktors styrehus(snekkestyring)...hvor de åbne lejer havde rust ar i banerne...sleb med en 8mm kugleslibesten..og satte nye kugler i..det køre perfekt
fik samlet min schaublin 70..og monteret den nye styring..det fungere fint..den lille rundsliber,som kan monteret har allerede slebet kuglebaner i min volvo traktors styrehus(snekkestyring)...hvor de åbne lejer havde rust ar i banerne...sleb med en 8mm kugleslibesten..og satte nye kugler i..det køre perfekt
strynboen på test profil