Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Besvar
MCL
Stor knallert
Indlæg: 129
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af MCL »

Som skrevet andetsteds på forum fik jeg i august 2022 købt mig et nyt restaureringsprojekt til de kommende vintre🙂

Det er en Yamaha FS1 K1 fra 1978 med match på stel og motor, dog med skrivebrems forgaffel mv.


Planen er, at restaurere den så tæt som muligt på originalstand, dog fastholder jeg skivebremsen på den. Siden den blev indkøbt har jeg samlet div. stumper til den og jeg laver en liste oversigt med hvilke dele der er originale og hvilke jeg køber nye/reproduceret - formetlig de fleste hos Benny og yamahafs1.dk shoppen.

Det er et rigtigt papkasse projekt, og jeg er kun lige begyndt at sortere og rengøre dele.


På Svallerup stumpemarkedet fik jeg købt en original bagsvinger i pæn stand, lygtehus og koblingsskjold - billeder kommer, og i min annonce for køb/salg, var Per P flink at henvende sig, så nu har jeg også en original masterslave + div. små dele - billeder af disse kommer også, sammen med billeder af et par originale sideskjolde jeg fandt og købte på Facebook.


Planen for november 2022 er følgende:
- Adskillelse af det sidste på stel, så jeg kan se hvor der skal repereres og hvilke dele jeg mangler inden delene sendes til glasblæsning og pulverlak eller autolak. Jeg har ikke helt besluttet mig endnu.
- Få hjul og motorblokkene adskilt, så de de sammen med div. andre smådele kan komme til vandpolering. Dog skal den den blok med nummermatch lige først have lavet en reparation - jeg tror jeg har fundet én som kan hjælpe med det.

1. forhindring er hjelmlås. De medfølgende nøgler passer ikke, og jeg kan ikke se et nummer på låsen, så jeg evt. kan finde en nøgle som passer. Overvejer om jeg skal skære den op, men måske nogen kan se om den er original ? evt. råd til at få den op ?


Lidt få billeder af projektet:
ADD854F4-F17D-4DE3-A143-2CD4A2496B21.jpeg
ADD854F4-F17D-4DE3-A143-2CD4A2496B21.jpeg (300.54 KiB) Vist 954 gange
D5964E31-5629-4089-B66E-77B396DC366B.jpeg
D5964E31-5629-4089-B66E-77B396DC366B.jpeg (289.54 KiB) Vist 954 gange
17B9ED30-87E6-4A92-B4AA-C05C3ACBEC34.jpeg
17B9ED30-87E6-4A92-B4AA-C05C3ACBEC34.jpeg (305.67 KiB) Vist 954 gange
33B625B0-6F45-4DC0-90F7-88185B08AD07.jpeg
33B625B0-6F45-4DC0-90F7-88185B08AD07.jpeg (322.58 KiB) Vist 954 gange
5F51B789-EC81-4D44-AB28-1BCA41FD57F6.jpeg
5F51B789-EC81-4D44-AB28-1BCA41FD57F6.jpeg (325.83 KiB) Vist 954 gange
64CFC6DB-1328-4815-BC6B-1F914634C964.jpeg
64CFC6DB-1328-4815-BC6B-1F914634C964.jpeg (291.58 KiB) Vist 954 gange
F30CAA78-CF1F-4425-BB3C-6119C0EDBCD1.jpeg
F30CAA78-CF1F-4425-BB3C-6119C0EDBCD1.jpeg (275.69 KiB) Vist 954 gange
24AFC8FC-1766-4276-8995-8DD89BF5709A.jpeg
24AFC8FC-1766-4276-8995-8DD89BF5709A.jpeg (271.31 KiB) Vist 954 gange
048172E3-085F-4791-BE49-148B0621EBBA.jpeg
048172E3-085F-4791-BE49-148B0621EBBA.jpeg (296.11 KiB) Vist 954 gange
008C70A1-C817-4C98-86B1-80861031C4A0.jpeg
008C70A1-C817-4C98-86B1-80861031C4A0.jpeg (277.76 KiB) Vist 954 gange
7B5BF716-E261-48A8-881C-88E60AF8AECB.jpeg
7B5BF716-E261-48A8-881C-88E60AF8AECB.jpeg (269.14 KiB) Vist 954 gange
ADD143C9-8DC8-405F-9D81-1D9EFF051C13.jpeg
ADD143C9-8DC8-405F-9D81-1D9EFF051C13.jpeg (236.22 KiB) Vist 954 gange
2421F7B2-4C54-4F49-A683-451789E8EBAA.jpeg
2421F7B2-4C54-4F49-A683-451789E8EBAA.jpeg (316.93 KiB) Vist 954 gange
7C05EA0D-6D5E-4A48-B398-4D2026BF623E.jpeg
7C05EA0D-6D5E-4A48-B398-4D2026BF623E.jpeg (211.12 KiB) Vist 954 gange
B774DE74-6F1A-49D3-9045-B39B4B7240A5.jpeg
B774DE74-6F1A-49D3-9045-B39B4B7240A5.jpeg (152.96 KiB) Vist 954 gange
76A94963-D353-45FD-BD61-8DEF3B91562D.jpeg
76A94963-D353-45FD-BD61-8DEF3B91562D.jpeg (141.79 KiB) Vist 954 gange
5973740A-FC07-43FD-AF05-59E203BABF74.jpeg
5973740A-FC07-43FD-AF05-59E203BABF74.jpeg (244.12 KiB) Vist 954 gange
44637EF9-7829-40FD-836A-8F0C87F2B159.jpeg
44637EF9-7829-40FD-836A-8F0C87F2B159.jpeg (183.34 KiB) Vist 954 gange
1B845092-2899-4649-A648-B3EE08686074.jpeg
1B845092-2899-4649-A648-B3EE08686074.jpeg (207.65 KiB) Vist 954 gange
298A0921-0B7B-4DDF-8EC3-45EE288EFE82.jpeg
298A0921-0B7B-4DDF-8EC3-45EE288EFE82.jpeg (216.67 KiB) Vist 954 gange
3E38507D-A46F-4483-943F-CDDE3DC87238.jpeg
3E38507D-A46F-4483-943F-CDDE3DC87238.jpeg (189.77 KiB) Vist 954 gange
MCL
Stor knallert
Indlæg: 129
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af MCL »

Lidt billeder af de indkøbte dele, samt lidt billeder fra dagens rengøringsprojekt🙂

Der skal laves lidt stelreparationer ved beslag til udstødning, og lidt udboring af gevind i gaffelbro, men ellers ser delene fine ud. De var også smurt godt ind i gammel olie og møj😊😊
5439B196-FB9E-47A2-9D26-06B34EEEB3CF.jpeg
5439B196-FB9E-47A2-9D26-06B34EEEB3CF.jpeg (324.88 KiB) Vist 926 gange
8F775D9E-A3AA-46B5-B295-729CDA4B3895.jpeg
8F775D9E-A3AA-46B5-B295-729CDA4B3895.jpeg (277.13 KiB) Vist 926 gange
6DF42430-F4B9-4896-8FC2-4758F41B6398.jpeg
6DF42430-F4B9-4896-8FC2-4758F41B6398.jpeg (311.63 KiB) Vist 926 gange
D370B9DB-1196-46E1-8A95-4A0F7E62B04E.jpeg
D370B9DB-1196-46E1-8A95-4A0F7E62B04E.jpeg (326.67 KiB) Vist 926 gange
153E62BC-4C9C-4044-AC6C-D7D874AAE425.jpeg
153E62BC-4C9C-4044-AC6C-D7D874AAE425.jpeg (360.12 KiB) Vist 926 gange
099B90F8-F0CB-4639-8A8E-463598E65BA7.jpeg
099B90F8-F0CB-4639-8A8E-463598E65BA7.jpeg (249.81 KiB) Vist 926 gange
E5F45D51-EF16-413E-83EE-C78D688A39AB.jpeg
E5F45D51-EF16-413E-83EE-C78D688A39AB.jpeg (350.15 KiB) Vist 926 gange
99AEB9C5-42DC-4574-9320-7E2FD99E42BA.jpeg
99AEB9C5-42DC-4574-9320-7E2FD99E42BA.jpeg (361.84 KiB) Vist 926 gange
CE3112C1-10E0-4DEB-A9EF-ABE50C0F1646.jpeg
CE3112C1-10E0-4DEB-A9EF-ABE50C0F1646.jpeg (246.26 KiB) Vist 926 gange
BC26592B-DDFC-4FFD-A6BC-C1CF07933AAC.jpeg
BC26592B-DDFC-4FFD-A6BC-C1CF07933AAC.jpeg (238.56 KiB) Vist 926 gange
21A5BAAB-1B80-4E6E-9EE8-AD4B04CEF7F7.jpeg
21A5BAAB-1B80-4E6E-9EE8-AD4B04CEF7F7.jpeg (402.79 KiB) Vist 926 gange
DA0DAB16-3ADC-4C58-93C1-BB6B30A88DB0.jpeg
DA0DAB16-3ADC-4C58-93C1-BB6B30A88DB0.jpeg (270.03 KiB) Vist 926 gange
609A6D7E-8107-4970-AEA1-14B5B042B889.jpeg
609A6D7E-8107-4970-AEA1-14B5B042B889.jpeg (436.21 KiB) Vist 926 gange
250777A3-0B33-4503-BFD8-20E1138EADAF.jpeg
250777A3-0B33-4503-BFD8-20E1138EADAF.jpeg (401.22 KiB) Vist 926 gange
DFBFCDD4-1B28-458F-876F-45E819520F4B.jpeg
DFBFCDD4-1B28-458F-876F-45E819520F4B.jpeg (230.95 KiB) Vist 926 gange
93480E93-22AF-4AD6-A4BD-B8AE053438C2.jpeg
93480E93-22AF-4AD6-A4BD-B8AE053438C2.jpeg (401.35 KiB) Vist 926 gange
C1E4D6E0-CB67-4C14-8CCF-33686533E511.jpeg
C1E4D6E0-CB67-4C14-8CCF-33686533E511.jpeg (413.7 KiB) Vist 926 gange
A55E062A-0121-4B5C-9123-126567FF8F21.jpeg
A55E062A-0121-4B5C-9123-126567FF8F21.jpeg (382.02 KiB) Vist 926 gange
668AA7E9-F6F1-42ED-9BB0-D97F0DA6F01A.jpeg
668AA7E9-F6F1-42ED-9BB0-D97F0DA6F01A.jpeg (287.99 KiB) Vist 926 gange
FDD9A5F0-A1B4-4E91-886A-9AD26B2D2D79.jpeg
FDD9A5F0-A1B4-4E91-886A-9AD26B2D2D79.jpeg (257.76 KiB) Vist 926 gange
FD92D482-EAD5-485E-81E9-D43B0C2079CC.jpeg
FD92D482-EAD5-485E-81E9-D43B0C2079CC.jpeg (328.61 KiB) Vist 926 gange
9A871590-57FC-4E75-8C77-AE8BAB7EB668.jpeg
9A871590-57FC-4E75-8C77-AE8BAB7EB668.jpeg (251.1 KiB) Vist 926 gange
B4CFFE9A-C6F1-4761-973A-D1770607FCA1.jpeg
B4CFFE9A-C6F1-4761-973A-D1770607FCA1.jpeg (368.59 KiB) Vist 926 gange
5D857613-63CD-4459-A643-315408867F48.jpeg
5D857613-63CD-4459-A643-315408867F48.jpeg (360.6 KiB) Vist 926 gange
567BB336-062A-4AC3-801D-91A102E84302.jpeg
567BB336-062A-4AC3-801D-91A102E84302.jpeg (360.03 KiB) Vist 926 gange
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2130
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hvis jeg husker ret, er det mulig at fjerne hjelmlåsen (hvis den undersænkede stjerneskrue kan løsnes bag bøjlen) og så komme ind i låse-cylinderen bagfra og endda "omkode" stifterne, så een af nøglerne passer.
Hvis jeg ydermere husker ret, bør der være trykt et 4 cifret nummer på det blanke dæksel, hvis det er original. Jeg mener også at huske, at midt i 70'erne kunne denne lås tilkøbes med nøgle nummer 1800, som jeg gjorde til min 1974'er SS med nøglenummer 1780.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 804
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af Twinsport »

Hej

Hvis alt andet kikser og hjelmlåsen må skæres af, så kan den stadig købes ny fra Yamaha. Den sad på de fleste Yamaha motorcykler fra den tid og den sad med sikkerhed på både RD350, RD400, RD250LC, RD350LC, RD350YPVS og RD500. Den er lidt irriterende at lægge om, da den er nittet sammen, men det kan lade sig gøre. Alternativt kan man blot bruge den med sin egen nøgle, hvis det ikke generer for meget.

/Steen
MCL
Stor knallert
Indlæg: 129
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af MCL »

Tak for input.

Jeg kan ikke komme til skruen uden at låsen er åben. Den lille stjerneskrue sidder godt fast og jeg har ikke værktøj som kan komme forbi låsebøjlen😐

Den må desværre nok skæres i bøjlen, og så må jeg finde én ny - sammen med styrlås og tændingslås. Der er ikke tal på hjelmlåsen, så den er formentlig uoriginal, og dermed ikke det store tab.


I denne weekend fik jeg ikke lavet så meget, andet end rengjort den ene blok. Den skal en tur til Jylland hos Claus for reparation inden den sammen med de øvrige blokdele, hjulnav mv. sendes til vandpolering.

IMG_7736.JPG
IMG_7736.JPG (170.06 KiB) Vist 788 gange
IMG_7737.JPG
IMG_7737.JPG (128.48 KiB) Vist 788 gange
IMG_7787.JPG
IMG_7787.JPG (172.66 KiB) Vist 788 gange
IMG_7788.JPG
IMG_7788.JPG (168.44 KiB) Vist 788 gange
IMG_7789.JPG
IMG_7789.JPG (99.67 KiB) Vist 788 gange
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4226
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af FS1originalen »

Spændende projekt som jeg glæder mig til at følge. Det ligner noget der skal "ha hele armen" hvis du skal ud at køre til foråret :hihi
Jeg kan vel kun bidrage med lidt speedometer renovering, men ikke dem du har :oops:
Og de rigtige huse med blå inderside i brugbar stand hænger ikke på træerne længere, men sig til hvis vi skal finde på noget...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 129
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af MCL »

Tak, Erik

Ja, tanken er den store tur som Puch`en fik, men den bliver nok ikke færdigt til foråret.
Jeg håber på et rullende stel i løbet af vinteren, men nu må vi se.
$$$ sætter også en grænse - FS1 stumperne er godt nok dyre😳

Ift. speedometer satser jeg på at Benny kan finde et, sammen med speedo plade og en række andre ting. Jeg siger til hvis jeg finder et som skal have lidt kærlighed fra dig 🙂
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af CrazyCatman »

Personligt syntes jeg at det er lidt synd med alle de K-modeller der får kænsskifteoperationer til DX-modeller, særligt når det er en nummermatch; noget af historien forsvinder jo. Selv ville jeg nok have søgt efter en tromle.

Jeg fik engang et stel hvor der var monteret en motorcykelforgaffel, bagsvinger, fjedre og hjul og var ved at beholde det på fordi 18" hjulene gav en rigtig god højde, men da jeg fik dykket lidt ned i stelnummeret måtte jeg jo indse at jeg var nød til at skifte det hele ud - men nu også af hensyn til lovligheden. Jeg håber dig en dag at finde et K-stel som kan overtage det 18" sæt jeg har liggende.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
MCL
Stor knallert
Indlæg: 129
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af MCL »

Jeg er ikke uenig.

Puch'en har jeg restaureret med mål om største orginalitet, men Yamaha går jeg på kompromis med.

Det gør jeg fordi det er nærmest umuligt da finde alle de originale dele, medmindre penge ikke er et problem😐

Jeg kunne sikkert bytte min DX forgaffel med en K1 uden at have penge op ad lommen, men så skal jeg næsten også finde alle smådelene, bolte, skruer osv. originale og gå hele vejen, og det har jeg ikke lyst til eller mod på.

Derfor bliver denne her såvidt muligt original på de "store" dele, dvs. baggaffel, sideskjolde, nav, de fleste motordele osv., mens smådele må jeg købe uoriginal.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 129
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af MCL »

De sidste weekender er gået op i arbejde med andre ting, men i dag fik jeg lidt tid i værkstedet.

Jeg fik afskilt forgaflen, boret en knækket bolt ud af gaffelbroen og så sorteret dele i kasser til hhv. glasblæsning og vandpolering.

Desværre er "øjet" til bremseslangen knækket på gaffelbenet, så jeg skal lige finde ud af om jeg kender én som kan alurep. det eller jeg skal finde en erstatning.

Derudover er motorblokken kommet tilbage fra Claus, så den er lagt i kassen til vandpolering, og jeg har købt et orginalt tankdæksel og hjelmlås 🙂

Lidt billeder:
IMG_7845.JPG
IMG_7845.JPG (174.17 KiB) Vist 502 gange
IMG_7846.JPG
IMG_7846.JPG (113 KiB) Vist 502 gange
IMG_7847.JPG
IMG_7847.JPG (142.91 KiB) Vist 502 gange
IMG_7849.JPG
IMG_7849.JPG (201.71 KiB) Vist 502 gange
IMG_7850.JPG
IMG_7850.JPG (226.57 KiB) Vist 502 gange
IMG_7851.JPG
IMG_7851.JPG (233.9 KiB) Vist 502 gange
IMG_7852.JPG
IMG_7852.JPG (165.38 KiB) Vist 502 gange
IMG_7853.JPG
IMG_7853.JPG (196.38 KiB) Vist 502 gange
IMG_7854.JPG
IMG_7854.JPG (226.39 KiB) Vist 502 gange
IMG_7855.JPG
IMG_7855.JPG (158.02 KiB) Vist 502 gange
MCL
Stor knallert
Indlæg: 129
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af MCL »

Der har været lidt stille på værkstedet pga. arbejde, men de sidste par weekender har jeg ordnet lidt dele og også indkøbt lidt flere ting til projektet.

Jeg har kikket i kassen med motordele, og fået givet delene den første inspektion og rengøring.

Så vidt jeg kan se, så er alle de væsentligste dele til gearkasse, kobling, kickstarter, tænding osv. der, alt er orginale dele og jeg kan ikke se skader på tandhjul, aksler mv. Alle gevind ser også ok ud - så langt så godt😊


Der kommer sikkert til at mangle lidt låseringe, skiver mv., men det kan jo købes hos Benny.

Lidt billeder
IMG_8102.JPG
IMG_8102.JPG (153.8 KiB) Vist 316 gange
IMG_8103.JPG
IMG_8103.JPG (158.48 KiB) Vist 316 gange
IMG_8104.JPG
IMG_8104.JPG (118.7 KiB) Vist 316 gange
IMG_8103.JPG
IMG_8103.JPG (158.48 KiB) Vist 316 gange
IMG_8106.JPG
IMG_8106.JPG (143.35 KiB) Vist 316 gange
IMG_8107.JPG
IMG_8107.JPG (153.15 KiB) Vist 316 gange
IMG_8108.JPG
IMG_8108.JPG (152.77 KiB) Vist 316 gange
IMG_8109.JPG
IMG_8109.JPG (148 KiB) Vist 316 gange
IMG_8110.JPG
IMG_8110.JPG (107.22 KiB) Vist 316 gange
IMG_8111.JPG
IMG_8111.JPG (110.81 KiB) Vist 316 gange
IMG_8112.JPG
IMG_8112.JPG (112.72 KiB) Vist 316 gange
IMG_8113.JPG
IMG_8113.JPG (120.66 KiB) Vist 316 gange
IMG_8114.JPG
IMG_8114.JPG (115.22 KiB) Vist 316 gange
IMG_8115.JPG
IMG_8115.JPG (93.03 KiB) Vist 316 gange
Jeg fik også kikker på de 2 karburator der lå i kasserne. Den ene er en orginal 10mm og det er den anden også men det ser ud til den er forsøgt boret op til 12-14mm. Den får lige lov at ligge lidt. Planen er egentlig en 16mm på 40mm cylinder.
IMG_8097.JPG
IMG_8097.JPG (129.67 KiB) Vist 316 gange
IMG_8096.JPG
IMG_8096.JPG (153.1 KiB) Vist 316 gange
IMG_8099.JPG
IMG_8099.JPG (122.48 KiB) Vist 316 gange
IMG_8100.JPG
IMG_8100.JPG (128.67 KiB) Vist 316 gange
IMG_8101.JPG
IMG_8101.JPG (146.08 KiB) Vist 316 gange


Lidt billeder af tænding. Svinghjul er i fin stand og selve tændingen ser ud til at være med orginale platiner, kondensator og muligvis også spoler. Her er jeg ikke klog nok til at se forskel ml. uorginal og orginal 😄😄

IMG_8085.JPG
IMG_8085.JPG (197.73 KiB) Vist 316 gange
IMG_8086.JPG
IMG_8086.JPG (150.48 KiB) Vist 316 gange
IMG_8087.JPG
IMG_8087.JPG (144.72 KiB) Vist 316 gange
IMG_8087.JPG
IMG_8087.JPG (144.72 KiB) Vist 316 gange
IMG_8088.JPG
IMG_8088.JPG (136.41 KiB) Vist 316 gange
IMG_8089.JPG
IMG_8089.JPG (185.94 KiB) Vist 316 gange


Endelig lidt billeder af diverse dele som jeg fik kikket lidt nærmere på.



Bremsekaliberen er selvfølgelig godt groet sammen, men ser ikke ud til at være voldtaget. Jeg fik afmonteret klodser, bremserør og udluftningsskrue. Jeg fulgte guiden herinde på afmontering af arm gennem pinpoltene og der er 5mm gevind, men jeg skal have fat i én som kan svejse en bolt på en 5mm, så jeg forhåbentlig kan trække pinboltene ud og ligeledes skal jeg have købt en fedtstrøjte til at se om det kan lokke stemplet ud.
IMG_8084.JPG
IMG_8084.JPG (148.81 KiB) Vist 316 gange

Til sidst et par billeder af membran og indsugningsplade som er 16mm. Begge ser uorginale ud, og skal nok udskiftes
IMG_8092.JPG
IMG_8092.JPG (146.48 KiB) Vist 316 gange
IMG_8093.JPG
IMG_8093.JPG (165.76 KiB) Vist 316 gange
IMG_8094.JPG
IMG_8094.JPG (133.62 KiB) Vist 316 gange
IMG_8095.JPG
IMG_8095.JPG (124.41 KiB) Vist 316 gange
MCL
Stor knallert
Indlæg: 129
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af MCL »

Så er det vist på tide med en opdatering.

Siden sidst er der gået tid med at rengøre lidt flere dele og indkøbe brugte dele.
Som det ses i 1. tråd var det gaffelbenet med beslag til bremseslange ødelagt, øjet var knækket af, så jeg fandt et nyt gaffelben.

Derudover er der indkøbt DX gaffelbro, den er boret op til 10mm bolte, så den skal lige have et par helicoils fra Benny som jeg i øvrigt også skal bruge det gaffelbenet som ved monteringsbeslag til kaliber også er oppe på 10mm.

Derudover opdagene jeg at det var gl. type baghjul jeg fik med i "kassen". Jeg har fundet ny model bagnav inkl. bremseplade som er på vej med posten sammen med et DX fornav og 2 Aeaya fælge som jeg håber er i en stand hvor det kan betale sig at få dem omforkromet.

Apropos DX nax. Se lige billederne. Mit har et "ekstra" hul hvor der sat en magnetlignende ting på - se 1. post i tråden og her efter vandpolering. Er vi enige om det ikke er originalt ?

Derudover er der indkøbt original menbran og 16mm boreplade som også er på vej med posten.


Så fik jeg samlet alle delene til glasblæsning og vandpolering, og I skal selvfølgelig ikke snydes for en masse billeder 😀


Næste skridt er stelreperationer og så afsted med stel, gaffelbroerne, baggaffel og topplade til pulverlak. Jeg får K1 gaffelbroen ordnet mens jeg er i gang, måske samler jeg en K1 forgaffel så den kan blive som den er født hvis jeg ønsker det en eller anden dag.

Nav, dvs. det nyindkøbte ny model bagnav, bremseplade, DX nav'ene, koblingsskjold, membranskjold og gaffelben ryger til højglanspolering. Jeg ved godt at de er malet på en '78, men her går jeg på kompromis med orginaliteten 🙂

HVIS nogen ud fra bileder kan se om cylinderen er original, så giv gerne lyd. Den har mærkerne FB5 og TUM178, men der er ikke tolence på skørtet som jeg har læst der bør være hvis den er original ???

IMG_8334.JPG
IMG_8334.JPG (166.06 KiB) Vist 168 gange
IMG_8333.JPG
IMG_8333.JPG (181.54 KiB) Vist 168 gange
IMG_8332.JPG
IMG_8332.JPG (151.31 KiB) Vist 168 gange
IMG_8331.JPG
IMG_8331.JPG (159.54 KiB) Vist 168 gange
IMG_8330.JPG
IMG_8330.JPG (166.9 KiB) Vist 168 gange
IMG_8363.JPG
IMG_8363.JPG (103.74 KiB) Vist 168 gange
IMG_8364.JPG
IMG_8364.JPG (101.51 KiB) Vist 168 gange
IMG_8365.JPG
IMG_8365.JPG (72.45 KiB) Vist 168 gange
IMG_8366.JPG
IMG_8366.JPG (92.33 KiB) Vist 168 gange
IMG_8367.JPG
IMG_8367.JPG (114.96 KiB) Vist 168 gange
IMG_8368.JPG
IMG_8368.JPG (125.1 KiB) Vist 168 gange
IMG_8369.JPG
IMG_8369.JPG (121.53 KiB) Vist 168 gange
IMG_8370.JPG
IMG_8370.JPG (88.26 KiB) Vist 168 gange
IMG_8371.JPG
IMG_8371.JPG (98.41 KiB) Vist 168 gange
IMG_8372.JPG
IMG_8372.JPG (92.83 KiB) Vist 168 gange
IMG_8373.JPG
IMG_8373.JPG (104.39 KiB) Vist 168 gange
IMG_8374.JPG
IMG_8374.JPG (124.28 KiB) Vist 168 gange
IMG_8375.JPG
IMG_8375.JPG (101.04 KiB) Vist 168 gange
IMG_8376.JPG
IMG_8376.JPG (112.94 KiB) Vist 168 gange
IMG_8377.JPG
IMG_8377.JPG (127.06 KiB) Vist 168 gange
IMG_8378.JPG
IMG_8378.JPG (110.83 KiB) Vist 168 gange
IMG_8379.JPG
IMG_8379.JPG (105.3 KiB) Vist 168 gange
IMG_8379.JPG
IMG_8379.JPG (105.3 KiB) Vist 168 gange
IMG_8382.JPG
IMG_8382.JPG (136.23 KiB) Vist 168 gange
IMG_8383.JPG
IMG_8383.JPG (135.54 KiB) Vist 168 gange
IMG_8384.JPG
IMG_8384.JPG (113.5 KiB) Vist 168 gange
IMG_8387.JPG
IMG_8387.JPG (118.21 KiB) Vist 168 gange
IMG_8388.JPG
IMG_8388.JPG (92.43 KiB) Vist 168 gange
IMG_8389.JPG
IMG_8389.JPG (104.89 KiB) Vist 168 gange
IMG_8390.JPG
IMG_8390.JPG (87.01 KiB) Vist 168 gange
IMG_8391.JPG
IMG_8391.JPG (100.12 KiB) Vist 168 gange
IMG_8392.JPG
IMG_8392.JPG (134.64 KiB) Vist 168 gange
IMG_8393.JPG
IMG_8393.JPG (121.7 KiB) Vist 168 gange
IMG_8394.JPG
IMG_8394.JPG (131.05 KiB) Vist 168 gange
IMG_8395.JPG
IMG_8395.JPG (95.46 KiB) Vist 168 gange
IMG_8397.JPG
IMG_8397.JPG (116.78 KiB) Vist 168 gange
IMG_8398.JPG
IMG_8398.JPG (110.06 KiB) Vist 168 gange
IMG_8398.JPG
IMG_8398.JPG (110.06 KiB) Vist 168 gange
IMG_8399.JPG
IMG_8399.JPG (102.71 KiB) Vist 168 gange
IMG_8400.JPG
IMG_8400.JPG (110.35 KiB) Vist 168 gange
IMG_8401.JPG
IMG_8401.JPG (105.83 KiB) Vist 168 gange
IMG_8402.JPG
IMG_8402.JPG (123.04 KiB) Vist 168 gange
IMG_8403.JPG
IMG_8403.JPG (123.47 KiB) Vist 168 gange
IMG_8406.JPG
IMG_8406.JPG (106.33 KiB) Vist 168 gange
IMG_8409.JPG
IMG_8409.JPG (118.94 KiB) Vist 168 gange
IMG_8411.JPG
IMG_8411.JPG (135.91 KiB) Vist 168 gange
IMG_8412.JPG
IMG_8412.JPG (126.64 KiB) Vist 168 gange
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3182
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af Jensmc »

Du MÅ IKKE montere almindelige unbracho skruer ved membranen!!!!! Hovederne er så høje, at de ikke kan være der. Det vil medføre en knækket Ø16 plade, utæt indsugning eller et flækket motorsidedæksel.
Du skal bruge stjerneskruer eller unbrachoskruer med kort hoved.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 129
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering

Indlæg af MCL »

Nej, det læste jeg godt andetssted på forumet.

Jeg regner med at hente et komplet skruesæt hos Benny når motoren engang skal samles, men der går nok noget tid endnu.
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."