Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Jeg har gang i 2 projekter for tiden - begge for Den Gamle By:
I dag har jeg hentet "Den blinde mands tandem" fra sandblæsning, svejset et rusthul, og givet den primer.
IMG_20230218_155812748.jpg (87.72 KiB) Vist 820 gange
De sidste uger er gået med Velo Solex 3800 årg.1971. Indtil videre har jeg lavet "en cykel" og er ved at starte på motoren.
Det lød simpelt da jeg hørte at den lige skulle males, men har aldrig set en knallert der består af så mange dele - omkring 30 stumper skulle males sort
Til gengæld kom hele knallerten minus hjul i 1 flyttekasse
IMG_20230214_204115261.jpg (85.31 KiB) Vist 820 gange
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
en velo..er både simpel..og møg kompliceret på en gang..at bygge en hel knallert af tyndt vinkeljern..som er skruet sammen..det er kun kronrøret/rørstel...som er svejst/sølvloddet..resten er småstykker skruet sammen....super billigt..og nemt at udskifte stumper
har skiftet krumtaps lejer i ms 2 gear motoren..den skulle entelig bare renses og samles i match blokken..men kruntap lejet klemte ved samling..så der kom en mærkelig dunk..ved rotation af krumtappen..og gear udgangs akslen gik stramt..meget normalt når man samler flere forskelige dele i en motor..den fik nye krumtap lejer..og en tyndere chims bag nålelejet...så snure det hele lystigt..krumtappen fik en chim..og en tynd pakning..så køre det let uden slør..vil skyde på 0,02 i slør..jeg samler altid med for lille tolerence...det er jo en blæserkølet motor..
min l-17 aftrækker forsøgte jeg at tune med messing kæber. men de forskelige fabrikanter har ikke samme mål..på lejerne,,den var ikke fleksibel nok.. opgav..og lavede den med 4 umb skruer..det virker
Vedhæftede filer
puch ms l17 lejeaftrækker.JPG (181.94 KiB) Vist 787 gange
puch ms l17 aftrækkerr.JPG (169.25 KiB) Vist 787 gange
puch ms 2 gear motor samlet blok.JPG (215.17 KiB) Vist 787 gange
Har fået afkromet en bagagebærer til min Maxi. Jeg måtte adskille den, så den kan slibes og kromes ordentligt.
Jeg sliber og polerer selv. Der er ikke noge at sige til, at omkromning er kostbart. Det tager bare lang tid.
Jeg har grovslebet den ene side, og så skal den finslibes og poleres.
Har nok brugt 10 meter smergellærred indtil nu.
Jeg er i fuld gang med at klargøre min Condor A350 til syn og i den forbindelse er der jo altid nogle detaljer der kan forbedres.
Hjulene havde en del rust på fælgene og en del ir på navene, så jeg har eksperimenteret med iblødsætning i Evapo-Rust og efterfølgende afvaskning med alu-rens fra T. Hansen.
Nu er jeg ikke meget for at lade mig imponere, så nu kan I lige få nogle før- og efter billeder, så I selv kan vurdere:
Evapo-rust resultat.jpg (82.71 KiB) Vist 721 gange
Så blev der reddet endnu et MS-stel. Hvis det bliver sprøjtet indvendigt, vil det holde evigt.
Jeg har haft lidt kvalitetstid med ultralydsbadet i weekenden. To RD 350 LC karburatorer blev det til, plus Dellorto'en til Condoren. Sidstvævnte mangler stadig de sidste stumper fra Italien, men mon ikke de kommer i denne uge?
2023-03-04 14.26.33.jpg (97.82 KiB) Vist 393 gange
Mens karburatorerne var i bad, prøvesamlede jeg lige Condoren, for at danne mig et helhedsindtryk
2023-03-05 10.35.50-1.jpg (199.12 KiB) Vist 393 gange
Vedhæftede filer
2023-03-05 10.36.40-1.jpg (191.55 KiB) Vist 393 gange
jeg har drejet bronce bøs til spedometer drevet..det er den helt gamle type med løs klokobling på ståltandhjul..og det meste manglede..resten var koroderet sammen...så varme og wd 40..og en dags arbejde..med at adskille rense genopbygge ..klokoblingen er drejet ud af et stykke alu rør..som er udboret til prespasning..presset på tandhjul delen ..og savet og filet på dorn..bøsningen er slebet til let glidepasning..og limet på bagstykket,,da en prespasning vil udvide det,,så det vil gå stramt(viste et forsøg)
kristian er på montage holdet..han samler stumperne...
Vedhæftede filer
puch ms samles.JPG (211.92 KiB) Vist 288 gange
kristian ordner puch ms.JPG (204.54 KiB) Vist 288 gange
gribeklo i drev.JPG (187.6 KiB) Vist 288 gange
gribe klo snekkedrev.JPG (190.18 KiB) Vist 288 gange
Som bekendt har jeg brugt den seneste tid til at gennemgå min gamle Condor, så den kunne blive klar til toldsyn.
I går var tiden endelig kommet til første prøvetur. Jeg kan med glæde melde at eneste udfordring var, at den gik rigelig fedt i mellemområdet, men ellers er alt ok. Bremserne er overraskende effektive, hvilket ikke bliver bedre af at man bremser med venstre fod og skifter gear med højre (og at første gear ligger oppe, med resten nedad). Hold da kæft, hvor skal man koncentrere sig .
Nuvel - nu er der bestilt tid til toldsyn senere i ugen, så der kan blive betalt afgift og bestilt sorte plader .
2023-03-19 14.00.26-1.jpg (121.1 KiB) Vist 35 gange