Ingen baglys

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Ingen baglys

Indlæg af f11942 »

Hej!
Nogen der har et forslag.
Har fået skiftet stator på yamaha fs1 k-model.
Forlys virker fint. Baglys virkede også i starten. Så ville vi skifte bagskærm, men fortrød inde vi kom så langt. Vi nåede kun at pille pæren ud. Efter vi satte den i virkede baglys ikke mere. Det ser ikke ud som om pæren er sprunget. Har prøvet at måle på ledninger fra ledningsnettet, synes ikke jeg kan få multimeter til at vise noget, når den står på 20v (batteri viser fin strøm tæt på 6v). Spørgsmålet er om der kan måles noget på ledningerne til baglyset, om indstilling er forkert. Jeg går ud fra den ene er til bremselys og den anden til baglys (der er ikke nogen kontakt på til bremselyset.
svehau
Stor knallert
Indlæg: 134
Tilmeldt: søn 30. jun 2019 12:39
Kontakt:

Re: Ingen baglys

Indlæg af svehau »

Hej,
Spændingen til forlys og baglys kommer direkte fra statoren og er derfor vekselspænding. Det er ikke 50 Hz som fra stikkontakten men det burde kunne måles ved at stille multimeteret på 20V AC. Batteriet er jævnspænding som fint kan måles ved at stille multimeteret på 20V DC. Ja, den ene er til baglys (AC fra stator) og den anden er til bremselys (DC fra batteriet). Måske er kontaktbøjlen blevet trykket lidt ind da I tog pæren ud? Prøv at bukke den lidt ud ad og sæt pæren i igen :(y)
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen baglys

Indlæg af f11942 »

Hej Svend!
Tak for svar. Jeg er ikke lige helt med hvad du mener med kontaktbøjle. Der er vel kun de der “hager” pæren sodder fast på når man drejer den i “hak” er det dem du tænker på? Så det måske er fordi pæren ikke får ordentlig stel-forbindelse
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen baglys

Indlæg af f11942 »

Har lige prøvet med en ny pære. Den virker faktisk, der hvor den virker kan man bare ikke dreje pæren så den sidder fast. Vender jeg den rundt så den kan sidde fast, er der dårlig forbindelse, jeg kan godt trykker/dreje den lidt og der kommer lys i pæren, men slipper jeg går det ud. Har målt med multimeter. Det mindste jeg kan sætte den til er 200v, der viser den ca. 1,8
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Ingen baglys

Indlæg af f11942 »

Har lige prøvet med en ny pære. Den virker faktisk, der hvor den virker kan man bare ikke dreje pæren så den sidder fast. Vender jeg den rundt så den kan sidde fast, er der dårlig forbindelse, jeg kan godt trykker/dreje den lidt og der kommer lys i pæren, men slipper jeg går det ud. Har målt med multimeter. Det mindste jeg kan sætte den til er 200v, der viser den ca. 1,8
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ingen baglys

Indlæg af Poul-Erik A. »

Som jeg lige læser det, vil jeg lige gøre opmærksom på, at pærens 2 "tapper/barionet-fatning" ikke sidder symmetrisk, da man ellers kunne forbytte baglys og bremselys. Den kan derfor kun sidde på een måde, men måske kan den fjedrende "bøjle" (som også Svend beskriver) være skubbet en del tilbage og være skyld i ingen/dårlig forbindelse og kan rettes med en simpel spidstang eller lign.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"