Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Nå, endnu et bump på vejen: jeg fandt en ny sikringsskive i Bauhaus' "Ægte rustfri" ta' selv skrue afdeling - kun for at finde ud af at den nye krumtap er med 10mm gevind hvor den gamle var med 8 så hverken skive eller møtrik passer. Hvorfor følger sådan noget ikke med krumtappen?
Jeg købte også en M10 skive, men den er 2 mm tyk, så den dur ikke til skiftearmen i madkassen. Der er i øvrigt ingen (for mig) synlig grund til at den ydre diameter skal være større end 16 mm.
Jeg købte også en M10 skive, men den er 2 mm tyk, så den dur ikke til skiftearmen i madkassen. Der er i øvrigt ingen (for mig) synlig grund til at den ydre diameter skal være større end 16 mm.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Ahh, ja nogle af de gamle har kun M8 møtrik på koblings siden.
Jeg har M10 i korrekt gevind stigning på lager, samt låseskive (sådan en med mange tænder på, tandskive?).
Jeg har M10 i korrekt gevind stigning på lager, samt låseskive (sådan en med mange tænder på, tandskive?).
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Ja, sådan en fætter her:
Det vil jo rent faktisk sige at du har de 3 stumper jeg mangler? Jeg sender dig lige en PB
Det vil jo rent faktisk sige at du har de 3 stumper jeg mangler? Jeg sender dig lige en PB
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Et skridt frem og 2 tilbage, det er vel en del af charmen ved renovering af gl. knallerter
Godt, at se og læse at du holder gejsten og lige om lidt finder du sikkert plads til at begynde på stellet i det lille værksted.
Det er utroligt hvordan man kan pakke dele, så det næsten ingenting fylder, førend man så rent faktisk skal igang med at samle igen. Det kræver lidt plads
Godt, at se og læse at du holder gejsten og lige om lidt finder du sikkert plads til at begynde på stellet i det lille værksted.
Det er utroligt hvordan man kan pakke dele, så det næsten ingenting fylder, førend man så rent faktisk skal igang med at samle igen. Det kræver lidt plads
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Jow, og så alligevel der ryger mange penge på fragt når man skal handle hele tiden
Nå, nu er stumperne modtaget fra Carsten fantastisk service!
Kobling er samlet færdig og jeg har fået lukket motoren på den side. MEN(! ) Skal der være meget frigang i udrykkerlejet? Jeg fik ikke taget et billede inden jeg lukkede, men altså der er vel næsten en centimeter mellem udrykkerleje og låsering (når dækslet ikke sidder på og koblingsarmen holder den) giver det mening?
Nå, nu er stumperne modtaget fra Carsten fantastisk service!
Kobling er samlet færdig og jeg har fået lukket motoren på den side. MEN(! ) Skal der være meget frigang i udrykkerlejet? Jeg fik ikke taget et billede inden jeg lukkede, men altså der er vel næsten en centimeter mellem udrykkerleje og låsering (når dækslet ikke sidder på og koblingsarmen holder den) giver det mening?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Jep sådan et det normalt
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Super - jeg mente også det var sådan på dem jeg rodede med som knægt, men på den tegning du viser i videoen, med tværsnit af koblingsakslen, er der ikke meget spil
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Sjovt, det har jeg aldrig bemærket. Sidder lige og kigger på tegningen nu
Men ja, centrerings møtrikken fører udrykkeren og så skal den bare have lidt slør på armen inden den begynder at trække i bolten, så udtrykker lejet ikke er i rotation hele tiden.
Men ja, centrerings møtrikken fører udrykkeren og så skal den bare have lidt slør på armen inden den begynder at trække i bolten, så udtrykker lejet ikke er i rotation hele tiden.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Kan det passe at svinghjulet skal monteres uden not på denne krumtap? Jeg får svinghjulet ca. 1mm tættere på blokken når jeg undlader noten. Der STÅR godt nok på jmpbdele at den skal monteres uden på MV/VS 2G, men er min at sammenligne med en af dem? Jeg troede den var tættere på X30.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Det har jeg aldrig oplevet, Noten skal bare føre/placere svinghjulet. Kan du ikke slibe noten til, så den smutter helt ned på konus? Det er konussen der holder det hele i sidste ende, den skal derfor helt ned og ramme.
Noget andet, alle repro krumtappe har konus ca 1,5 mm længere ude end original, men det plejer ikke at give problemer med gnist eller strøm, men på de blæser kølede giver det plads problemer med blæserkappe og blæserhjulet. Du må ikke spørge mig hvorfor denne forskel findes, jeg tænker første producent har lavet en fejl og alle andre har kopieret den med
Din er lig MS/VS etc, bare med åbning til Maxi cylinder.
Vær obs på at Maxi 2 gear har noten placeret anderledes, men 95% af alle krumtappe er lavet til den udgave du har. Så det burde passe.
Noget andet, alle repro krumtappe har konus ca 1,5 mm længere ude end original, men det plejer ikke at give problemer med gnist eller strøm, men på de blæser kølede giver det plads problemer med blæserkappe og blæserhjulet. Du må ikke spørge mig hvorfor denne forskel findes, jeg tænker første producent har lavet en fejl og alle andre har kopieret den med
Din er lig MS/VS etc, bare med åbning til Maxi cylinder.
Vær obs på at Maxi 2 gear har noten placeret anderledes, men 95% af alle krumtappe er lavet til den udgave du har. Så det burde passe.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Så kom dagen sgu hvor der skulle løbe benzin gennem hanen igen
Men der skete knap så meget
Den slog et par prutter og lød mest som om at tændingen er helt gal.
Jeg har endnu ikke slebet i noten, så jeg forsøgte mig uden not - det kan jo meget vel være derfor.
Jeg må prøve at file lidt af i morgen og se om jeg kan få svinghjulet tættere på blokken, så det ikke kører mod dækslet.
Men der skete knap så meget
Den slog et par prutter og lød mest som om at tændingen er helt gal.
Jeg har endnu ikke slebet i noten, så jeg forsøgte mig uden not - det kan jo meget vel være derfor.
Jeg må prøve at file lidt af i morgen og se om jeg kan få svinghjulet tættere på blokken, så det ikke kører mod dækslet.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Det kunne nemt være at den er smuttet rundt under tilspænding
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Så fik jeg slebet lidt af noten og prøvet igen. Jeg kan ikke få svinghjulet så langt ind som uden, men det er nok til at jeg kan se at noten ikke sidder samme sted på den nye og gamle krumtap der er nok 70-80 graders forskel.
Sådan sidder svinghjulet når stemplet er i top og noten er sat i. Det er lidt svært at justere platiner
Jeg prøvede derfor uden not og satte svinghjulet på gefühl ved at kigge på den gamle krumtap - BANG! så startede dyret. Spørgsmålet er så bare om jeg har en jordisk chance for at placere svinghjulet korrekt uden not, eller der skal skiftes krumtap
Sådan sidder svinghjulet når stemplet er i top og noten er sat i. Det er lidt svært at justere platiner
Jeg prøvede derfor uden not og satte svinghjulet på gefühl ved at kigge på den gamle krumtap - BANG! så startede dyret. Spørgsmålet er så bare om jeg har en jordisk chance for at placere svinghjulet korrekt uden not, eller der skal skiftes krumtap
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Oh... Ser først nu den note omkring "mount without woodruff key". Er helt sikker på at jeg har købt Top Racing hos jmpb til samme motor. Måske har de fået en ny type i mellemtiden, som så er Maxi 2G. Og ja, der sidder noten et andet sted
Du kan dog sagtens køre uden not, og måle dig frem til at platinerne åbner det rette sted. Jeg vil anbefale 1,5 mm før top.
Du kan dog sagtens køre uden not, og måle dig frem til at platinerne åbner det rette sted. Jeg vil anbefale 1,5 mm før top.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Okay, det giver god mening at den er til en Maxi så. Jeg har ikke styr på alle de modeller og det er som om hver butik har deres egen måde at skrive dem på
Hvordan sørger jeg for at svinghjulet sidder korrekt?
Stemplet 1,5mm før top og så toppen af knasten ved platinerne?
Hvordan sørger jeg for at svinghjulet sidder korrekt?
Stemplet 1,5mm før top og så toppen af knasten ved platinerne?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Start med at justere ankerpladen i midten.
Noten sidder ca. ved ØD. Lav en markering udvendig på svinghjulet som flugter notgangen. Sæt svinghjul på så fiber armen hviler på toppen af knasten lige over notgangen, en lille markering med sprittus kan evt hjælpe. Lav en markering på blokken der hvor svinghjuls ØD stregen er, bring stempel i ØD og flugt blok og svinghjuls markeringer. Åbn platiner 0,4 mm her. Lav markering for stempel 1,5 mm før top på svinghjulet, dvs drej den i modsat omløbsretning (med uret).
Prøv om du kan justere ankerpladen så platinerne åbner ved disse 1,5 mm før top. Hvis ikke, så juster på svinghjuls placering.
Det hjælper at spænde svinghjuls møtrik forsigtigt med slag, på lav styrke. Så smutter krumtappen ikke så nemt rundt inde i konus.
Håber det gav mening
Noten sidder ca. ved ØD. Lav en markering udvendig på svinghjulet som flugter notgangen. Sæt svinghjul på så fiber armen hviler på toppen af knasten lige over notgangen, en lille markering med sprittus kan evt hjælpe. Lav en markering på blokken der hvor svinghjuls ØD stregen er, bring stempel i ØD og flugt blok og svinghjuls markeringer. Åbn platiner 0,4 mm her. Lav markering for stempel 1,5 mm før top på svinghjulet, dvs drej den i modsat omløbsretning (med uret).
Prøv om du kan justere ankerpladen så platinerne åbner ved disse 1,5 mm før top. Hvis ikke, så juster på svinghjuls placering.
Det hjælper at spænde svinghjuls møtrik forsigtigt med slag, på lav styrke. Så smutter krumtappen ikke så nemt rundt inde i konus.
Håber det gav mening
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Jeg tror det giver mening
Jeg må lige se om jeg kan få det til at spille i praksis
Tak!
Jeg må lige se om jeg kan få det til at spille i praksis
Tak!
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Ja der er den del gætte og ca. mål med denne metode, så der skal sikkert justeres et par gange.
Og så har jeg slet ikke nævnt afrivning, men lad os se om du får det hen inden vi åbner det emne
Og så har jeg slet ikke nævnt afrivning, men lad os se om du får det hen inden vi åbner det emne
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Jeg kan sgu ikke helt få det til at passe sammen.
Jeg har sat stemplet i top, og sætter svinghjulet så notgangen er ud for fiberarmen, men så kan jeg bare ikke komme til platinerne
Og når jeg sammenligner med den gamle krumtap, så er notgangen ca lige præcis kl. 12, når stemplet er i top - det er jo ikke ud for fiberarmen overhovedet
@12V du skriver "bring stempel i ØD og flugt blok og svinghjuls markeringer." - er det mig der misforstår, eller er de 2 ting ikke det samme, når (hvis) jeg har, sat svinghjulet med notgangen ud for fiberarmen og mærket på blokken er ved fiberarmen?
Jeg har sat stemplet i top, og sætter svinghjulet så notgangen er ud for fiberarmen, men så kan jeg bare ikke komme til platinerne
Og når jeg sammenligner med den gamle krumtap, så er notgangen ca lige præcis kl. 12, når stemplet er i top - det er jo ikke ud for fiberarmen overhovedet
@12V du skriver "bring stempel i ØD og flugt blok og svinghjuls markeringer." - er det mig der misforstår, eller er de 2 ting ikke det samme, når (hvis) jeg har, sat svinghjulet med notgangen ud for fiberarmen og mærket på blokken er ved fiberarmen?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Grand Prix (måske?)
Puch Maxi P/K - projekt "chopper"
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Hmmm, min teori er baseret på at toppen af knasten er ØD - men hvis dette ikke er tilfældet falder hele teorien jo til jorden. Det kan i princippet godt være anderledes. Men jeg har ikke en åben motor liggende hvor jeg lige kan tjekke dette.
Kan du på en eller anden måde lave en skabelon fra den gamle krumtap og overføre notgang placeringen?
Kan du på en eller anden måde lave en skabelon fra den gamle krumtap og overføre notgang placeringen?