Forskel på NGK tændrør

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Forskel på NGK tændrør

Indlæg af f11942 »

Hej!
Er der nogen "tændrørs" Hajer herinde der kan svare på et spørgsmål :O)
Til Yamaha FS1 4-gear, har vi altid købt og brugt B7HS fra NGK, men hvad er forskellen og kan man bruge de andre?
F.eks er der også en der hedder BR7HS og BP7HS
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Forskel på NGK tændrør

Indlæg af f11942 »

og Thansne har f-eks. også en, der hedder B7HS-10
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Forskel på NGK tændrør

Indlæg af Kai »

Det burde du kunne finde svar på, et eller andet sted på NGK´s hjemmeside.

Men frit fra hukommeren:
B betyder det er 14mm gevind med 1.25 i stigning
7 er tændrørets varmetal ( lavere tal at betyder tændrørets elektroder holdes varmere under brug, et højere tal betyder at tændrørets konstruktion leder mere varme væk fra elektrode til topstykke)
H er længden på tændrørets gevind (12.7mm langt gevind)
S at det er standard midterelektrode. Jeg kan ikke huske om det er 2mm eller 2,5mm kobber/nikkel elektrode der er standard.

Et BP rør er næsten identisk, bortset fra at P fortæller det er med fremskudt midterelektrode = midter og side elektrode stikker lidt længere ud/ned i forbrændingskammeret.

R at der er indbygget radiostøjdæmpning ( en modstand indbygget i tændrøret) Modstanden i tændrøret kan være mellem 2K og 7.5K ohm.

Det sidste tal 10 (eller et eller andet tal mellem 6 og..vist op til 16) fortæller afstanden i tændrørets gnistgab. 10 = 1mm

Skal det holde sig pænt længe..så findes der også marine tændrør, de kan være forniklet, eller lavet af en anden legering end bare normalt skøjtejern, og ruster ikke udenpå.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Forskel på NGK tændrør

Indlæg af f11942 »

Ok tak.
Ved du om man med fordel kan benytte en bestemt model til Yamaha fs1 4-gear? (idag bruger vi B8HS, går måske nok ned på 7 igen. den kører omkring de 65) og så har jeg også en Tomos Cross S (ved godt det ikke lige er dette forum, den hører til ;O)) hvor jeg er begyndt at bruge B7HS, jeg tænker bare om der er plusser eller minusser ved at benytte en af de andre modeller, eller om det er bedst at bruge B6HS, 7 eller 8 (alt efter hvor varm den bliver selvfølgelig ;O)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Forskel på NGK tændrør

Indlæg af 12V »

Ved den hastighed, er 6-7 fint.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Forskel på NGK tændrør

Indlæg af f11942 »

:(y)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"