Pladerne kan stadig købes fra Yamaha, det samme kan koblingsfjedre hvis det bliver nødvendig. Nye måler 34mm i længden, og minimumsmålet er 33mm.
Men inden du kommer så langt, så tjek om greb, koblingskabel og koblingssnegl kører frit eller måske trænger til lidt smørelse, og om trykpinden der kommer ud af motoren måske er bøjet (kan ske hvis kæden har været hoppet af). Koblingssneglen og skjold kan også være så slidt i sporene at sneglen kiler sig fast og ikke vil slippe/koble fri.
Koblingsneglen justeres ved først at løsne kabelstrammerne i begge ender (en i tændingsdækslet og en oppe på styret hvis det er en DX), så løsner du møtrikken der sidder i enden af sneglen og skruer den lille skrue ud indtil den er helt fri af trykpinden, og så indad til den netop rører trykpinden. Og til sidst bakker du 1/4 omgang ud og spænder kontramøtrikken til igen. Juster kablet op til der er 2.5 - 3mm frigang målt mellem greb og konsol.
30W plæneklipper olie er jeg ikke fan af. Koblingen er udover fjedertrykket også afhængig af at den kan slynge olien ud og væk fra koblingspladerne, så det er ren belægning der får fat. Plæneklipper olie er for tykt, 10W30 mineralolie er bedre. Men det er kun min mening
Er du i nærheden af 9490 skal jeg gerne gi en hånd/hjælp til fejlfinding, det koster ikke noget.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?