Puch Monza 2 gear - restaurering
Puch Monza 2 gear - restaurering
Hej forum
Efter 25 år, næsten - har også en Maxi som jeg renoverede for 13 år siden, uden at have skruet gl. knallert, måtte der et projekt til.
Efter at have kikket i lang tid blev der i november 2021 indkøbt en Puch Monza 2G, som hvis jeg læser og googler rigtigt med et K i stelnummer er en model 1983.
Knallerten var påbegyndt istandsættelse, men havde efter sælgers udsagn ikke kørt i ca. 12 år.
Den er rimelig intakt, med cylinder uden plump, let plantet topstykke, standard 22mm forrør.
Mit fokus var 1. omgang er at afklare om den reelt kan køre - kobling, gear mv., og så efterfølgende adskillelse for at få den bragt på tæt som muligt tilbage til original stand.
Karburator.
Den er født med den 12mm firkantet BING karburator, og efter at have shoppet de 7 dele som manglede i karburatoren bl.a. choker, luftskrue mv. så er den nu komplet rengjort og samlet med nye dele.
Tænding
Der blev indkøbt nye originale boschdele, nyt platinsæt, kondensator, påloddet nye ledninger, køb af hjælpe- og stoplys spole, samt selvfølgelig rengøring og nye skruer, afstandsbøsninger mv.
Svinghjulet var både rusten og skævt, så jeg var heldig at finde en Puch entusiast i området som kunne sælge mit et fint ét.
Efter en del forsøg lykkes det at få indstillet tænding, ca. 1 mm før top, og platinafstand ca. 0,40.
Ledningsnet
Det var klippet ved lygte/instrumenthus, så jeg har trukket nye midlertidige ledninger, og nu fungere kort/langt lys, der er strøm til baglygte men pæren er brændt af, og derover skal jeg have en ny fatning til lys i speedometer, samt en ny kontrollampe for fjernlys, samt et nyt horn.
I weekenderne uge 1+2 2022 lykkes det at få knallerten startet op efter påfyldning af ny Castrol olie, lidt frustrationer på luftskrue/tænding mv.
Den er pt. med dyse 54, og løber den fint ud uden at firtakte, men jeg tror godt den kan klare en str. 56. Jeg samlede karburatoren med str. 52, og skiftede i uge 2 op til 54, og det virker som om den stadig godt kan tåle et nøk mere på benzin.
Lys virker efter at rodet lidt med det, og den kører og kan bremse selvom den skal have nye bakker i baghjulet.
Alt i alt god oplevelse. Herfra skal den nu lige prøve at have en str. 56 dyse, og så skal den adskilles.
Stel sendes til sandblæsning og pulverlak, og tank, skjole, gaffelben mv. sendes til autolak.
Jeg skal lige have bestilt de originale stafferinger, og så vil jeg have dem monteret inden klarlak.
Jeg kommer til at manglede følgende:
- Original mellemstykke ml. karburator og luftfilter. Det er specielt på en 2G
- Muligvis et speedometer. Jeg har ikke nået at teste om det er drev eller speedo, men der er ihvert fald ikke udsving når jeg kører.
- Kickstarterpedal i god stand
- Sæde eller sædeovertræk. Jeg kan se på ebay, at der sælges nogle overtræk, men om jeg evner at få det monteret er nok pt. uvist.
- Muligvis udskiftning af eger. De kan nok ikke blive pæne, men forrige ejer har kun skiftet fælgene.
Lidt billeder af Puch'en
Efter 25 år, næsten - har også en Maxi som jeg renoverede for 13 år siden, uden at have skruet gl. knallert, måtte der et projekt til.
Efter at have kikket i lang tid blev der i november 2021 indkøbt en Puch Monza 2G, som hvis jeg læser og googler rigtigt med et K i stelnummer er en model 1983.
Knallerten var påbegyndt istandsættelse, men havde efter sælgers udsagn ikke kørt i ca. 12 år.
Den er rimelig intakt, med cylinder uden plump, let plantet topstykke, standard 22mm forrør.
Mit fokus var 1. omgang er at afklare om den reelt kan køre - kobling, gear mv., og så efterfølgende adskillelse for at få den bragt på tæt som muligt tilbage til original stand.
Karburator.
Den er født med den 12mm firkantet BING karburator, og efter at have shoppet de 7 dele som manglede i karburatoren bl.a. choker, luftskrue mv. så er den nu komplet rengjort og samlet med nye dele.
Tænding
Der blev indkøbt nye originale boschdele, nyt platinsæt, kondensator, påloddet nye ledninger, køb af hjælpe- og stoplys spole, samt selvfølgelig rengøring og nye skruer, afstandsbøsninger mv.
Svinghjulet var både rusten og skævt, så jeg var heldig at finde en Puch entusiast i området som kunne sælge mit et fint ét.
Efter en del forsøg lykkes det at få indstillet tænding, ca. 1 mm før top, og platinafstand ca. 0,40.
Ledningsnet
Det var klippet ved lygte/instrumenthus, så jeg har trukket nye midlertidige ledninger, og nu fungere kort/langt lys, der er strøm til baglygte men pæren er brændt af, og derover skal jeg have en ny fatning til lys i speedometer, samt en ny kontrollampe for fjernlys, samt et nyt horn.
I weekenderne uge 1+2 2022 lykkes det at få knallerten startet op efter påfyldning af ny Castrol olie, lidt frustrationer på luftskrue/tænding mv.
Den er pt. med dyse 54, og løber den fint ud uden at firtakte, men jeg tror godt den kan klare en str. 56. Jeg samlede karburatoren med str. 52, og skiftede i uge 2 op til 54, og det virker som om den stadig godt kan tåle et nøk mere på benzin.
Lys virker efter at rodet lidt med det, og den kører og kan bremse selvom den skal have nye bakker i baghjulet.
Alt i alt god oplevelse. Herfra skal den nu lige prøve at have en str. 56 dyse, og så skal den adskilles.
Stel sendes til sandblæsning og pulverlak, og tank, skjole, gaffelben mv. sendes til autolak.
Jeg skal lige have bestilt de originale stafferinger, og så vil jeg have dem monteret inden klarlak.
Jeg kommer til at manglede følgende:
- Original mellemstykke ml. karburator og luftfilter. Det er specielt på en 2G
- Muligvis et speedometer. Jeg har ikke nået at teste om det er drev eller speedo, men der er ihvert fald ikke udsving når jeg kører.
- Kickstarterpedal i god stand
- Sæde eller sædeovertræk. Jeg kan se på ebay, at der sælges nogle overtræk, men om jeg evner at få det monteret er nok pt. uvist.
- Muligvis udskiftning af eger. De kan nok ikke blive pæne, men forrige ejer har kun skiftet fælgene.
Lidt billeder af Puch'en
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hej og velkommen til, den ser da allerede meget nydelig ud, super basis. Tak for at dele historien og de fine billeder.
PS: Det gør ikke noget hvis du justerer tændingen til 1,5-2 mm før top, i det trim den står i
PS: Det gør ikke noget hvis du justerer tændingen til 1,5-2 mm før top, i det trim den står i
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hej Carsten
Tak. Det er nemlig rigtigt, udgangspunktet var ikke så skidt, men det er tydeligt på bl.a. stel, tank mv. at det er forrige ejer forsøgte med en "low-budget" renovering. Det vigtigste for mig var, at finde en knallert som var nogenlunde komplet og ikke forskruet med uoriginale dele og alt for mange sjuskløsninger.
Godt input med tændingen. Den står ok i tomgang og trækker ok, men jeg vil lige se om der er behov for lidt finjustering når jeg modtager en dyse 56 og får lidt yderligere erfaringer med motoren - forhåbentlig i løbet af de næste 14 dage.
Pt. håber jeg, at nogen måske har det overgangsgummi ml. karburator og luftfilterkasse originalt. Enten her i forumet eller på et stumpemarked i foråret. Den kører ok, men det uoriginale fra THansen virker for kort til at omslutte luftfilterkassen og dermed basis for falsk luft, så den ikke er til at indstille 100%.
Jeg lægger lidt yderligere billeder i weekenden fra andre vinkler, og målet er at andre kan følge mine oplevelser og erfaringer med renovering af en "nyere" model Monza.
VH. Martin
Her et par billeder af "lillebror" - beklager skærmen skal drejes lidt, jeg har ikke fundet ud af hvordan billeder roteres
Tak. Det er nemlig rigtigt, udgangspunktet var ikke så skidt, men det er tydeligt på bl.a. stel, tank mv. at det er forrige ejer forsøgte med en "low-budget" renovering. Det vigtigste for mig var, at finde en knallert som var nogenlunde komplet og ikke forskruet med uoriginale dele og alt for mange sjuskløsninger.
Godt input med tændingen. Den står ok i tomgang og trækker ok, men jeg vil lige se om der er behov for lidt finjustering når jeg modtager en dyse 56 og får lidt yderligere erfaringer med motoren - forhåbentlig i løbet af de næste 14 dage.
Pt. håber jeg, at nogen måske har det overgangsgummi ml. karburator og luftfilterkasse originalt. Enten her i forumet eller på et stumpemarked i foråret. Den kører ok, men det uoriginale fra THansen virker for kort til at omslutte luftfilterkassen og dermed basis for falsk luft, så den ikke er til at indstille 100%.
Jeg lægger lidt yderligere billeder i weekenden fra andre vinkler, og målet er at andre kan følge mine oplevelser og erfaringer med renovering af en "nyere" model Monza.
VH. Martin
Her et par billeder af "lillebror" - beklager skærmen skal drejes lidt, jeg har ikke fundet ud af hvordan billeder roteres
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Nydelig Maxi også
Overgangsmuffen er svær at finde, har desværre ingen tips. Den TH sælger er vidst til Yamaha RD50, den har de solgt som Monza 2 gear så længe jeg kan huske, 1996?
Overgangsmuffen er svær at finde, har desværre ingen tips. Den TH sælger er vidst til Yamaha RD50, den har de solgt som Monza 2 gear så længe jeg kan huske, 1996?
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4260
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det bliver spændende at følge projektet.
Mht. billeder, så er jeg nået til at forum kun vil have billeder i "bredformat". Jeg har sommetider beskåret dem til kvadratisk inden upload så kan de vendes rigtigt.
Erik
Mht. billeder, så er jeg nået til at forum kun vil have billeder i "bredformat". Jeg har sommetider beskåret dem til kvadratisk inden upload så kan de vendes rigtigt.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hej Martin, velkommen, spændende projekt som jeg glæder mig til at følge med i så jeg håber vi får en masse gode billeder som projektet skrider frem
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hej Erik og Michael
Tak for den varme velkomst. Jeg prøver med "bredformat".
Opdateringer i tråden bliver som udgangspunkt i weekenden når jeg har tid til at rode lidt i udhuset med Monza'en. Jeg skal nok forsøge at tage billeder af processen, men de næste faser bliver adskillelse, og det er jo knap så spændende
Jeg kan lige tilføje at dele indkøb, nu og fremadrettet er hos:
Jan - FAcykler
Puchparts.dk
Maxishoppen.dk
evt. stumpemarkedet og dba.dk
Ikke mere TH på den knallert
VH. Martin
Tak for den varme velkomst. Jeg prøver med "bredformat".
Opdateringer i tråden bliver som udgangspunkt i weekenden når jeg har tid til at rode lidt i udhuset med Monza'en. Jeg skal nok forsøge at tage billeder af processen, men de næste faser bliver adskillelse, og det er jo knap så spændende
Jeg kan lige tilføje at dele indkøb, nu og fremadrettet er hos:
Jan - FAcykler
Puchparts.dk
Maxishoppen.dk
evt. stumpemarkedet og dba.dk
Ikke mere TH på den knallert
VH. Martin
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Nå, så fik jeg prøvet med en dyse str. 56, og en testtur på 5-6 km.
Det ændrede ikke noget. Både i 1. og 2. gear kan den fint løbe gassen ud og uden at firtakte på toppen. Det virker som om at den de sidste 10-15% på gassen taber lidt af pusten, så min knallert hukommelse siger mig, at der stadig er lidt med luft/benzinforhold og at en dyse str. 58 og 60 måske skal testes, evt. i kombination med et powerfilter når jeg nu ikke har en originale overgangsmuffe ml. karburator og luftfilterkasse.
- Hvis nogen har gode input så hører jeg gerne fra jer ?
Udover dysen, så fik den en ny bagpærer - 4W, så nu er der både lys foran og bagved
Ellers et par billeder i dagslys og udenfor at knallerten. I dagens anledning har jeg monteret alle skjolde
Derudover et par billeder af det originale bagskørt som desværre er lidt medtaget, samt et erstatnings sideskjold venstre side, og den nyindkøbte udstødning samt 28mm forrør, som skal monteres når den er i "samle"fasen - begge købt hos FA-cykler som skulle have en perfekt pasform.
Det ændrede ikke noget. Både i 1. og 2. gear kan den fint løbe gassen ud og uden at firtakte på toppen. Det virker som om at den de sidste 10-15% på gassen taber lidt af pusten, så min knallert hukommelse siger mig, at der stadig er lidt med luft/benzinforhold og at en dyse str. 58 og 60 måske skal testes, evt. i kombination med et powerfilter når jeg nu ikke har en originale overgangsmuffe ml. karburator og luftfilterkasse.
- Hvis nogen har gode input så hører jeg gerne fra jer ?
Udover dysen, så fik den en ny bagpærer - 4W, så nu er der både lys foran og bagved
Ellers et par billeder i dagslys og udenfor at knallerten. I dagens anledning har jeg monteret alle skjolde
Derudover et par billeder af det originale bagskørt som desværre er lidt medtaget, samt et erstatnings sideskjold venstre side, og den nyindkøbte udstødning samt 28mm forrør, som skal monteres når den er i "samle"fasen - begge købt hos FA-cykler som skulle have en perfekt pasform.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Altid juster dysen til den firetakter, og så en størrelse ned ad gangen indtil den går rent. Så er man sikker på at den får den rette køling og god ydelse.
Jeg ville ikke pille ved filteret under justering. Forskel fra lukket kasse til sports filter kan hurtigt være 10 numre.
Få lavet et system/overgang som skal være den du vil bruge, og dys den så ind efter det
Jeg ville ikke pille ved filteret under justering. Forskel fra lukket kasse til sports filter kan hurtigt være 10 numre.
Få lavet et system/overgang som skal være den du vil bruge, og dys den så ind efter det
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Tak for input, Carsten
Ja, det er også sådan jeg husker metoden.
Jeg vil helst ende med et slutsetup som inkluderer den originale luftfilterkasse, og jeg har på et andet Forum spurgt om nogen kan lave et reduktionsstykke - 3D print, som på 3. og 4. gears. Dvs. gummimuffe med specialtilpasset reduktionstykke med 28mm hul som passer på den firkantet Bing.
Jeg håber, at én kan hjælpe med det, og så må jeg have købt et dysesæt fra 54-62, måske en str. 64 ekstra, og se om jeg ikke kan få den til at tage den sidste gas. Jeg synes, at have læst at brugeren olieklud skrev str. 62 uanset om det et rund eller firkantet ved minus plump og let hak af stempel, og ellers standard trim på resten… måske det også gælder her…
Testede lige performance på nuværende setup.
42 km/t målt på GPS via smartwatch når aktiviteten var cykling
Ja, det er også sådan jeg husker metoden.
Jeg vil helst ende med et slutsetup som inkluderer den originale luftfilterkasse, og jeg har på et andet Forum spurgt om nogen kan lave et reduktionsstykke - 3D print, som på 3. og 4. gears. Dvs. gummimuffe med specialtilpasset reduktionstykke med 28mm hul som passer på den firkantet Bing.
Jeg håber, at én kan hjælpe med det, og så må jeg have købt et dysesæt fra 54-62, måske en str. 64 ekstra, og se om jeg ikke kan få den til at tage den sidste gas. Jeg synes, at have læst at brugeren olieklud skrev str. 62 uanset om det et rund eller firkantet ved minus plump og let hak af stempel, og ellers standard trim på resten… måske det også gælder her…
Testede lige performance på nuværende setup.
42 km/t målt på GPS via smartwatch når aktiviteten var cykling
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det er en rigtig god ide med en adapter på den firkantede Bing, for gummi overgangen til den runde model er nem at få fat i, i en god kvalitet
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Godt at høre. Gummiovergangen er allerede købt, og 3D reduktionsstykke i proces.
Ham der hjælper med at 3D printe reduktionsstykket siger at materialet er PLA som kan blive lidt udfordret ved 40 graders varme, men jeg synes ikke der er stor varmeudvikling på bagsiden af karburatoren, så mon ikke det går - nu tester vi når jeg modtager det sammen med større dyser
Ham der hjælper med at 3D printe reduktionsstykket siger at materialet er PLA som kan blive lidt udfordret ved 40 graders varme, men jeg synes ikke der er stor varmeudvikling på bagsiden af karburatoren, så mon ikke det går - nu tester vi når jeg modtager det sammen med større dyser
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Jeg hører gerne hvordan det går med PLA, fulgte en tysker der lavede en slags studs i PLA og den havde det skidt med benzin. Sådan en totakter har altid lidt blowback, så du kan ikke undgå benzindampe i luftfilteret. Men måske er det ikke så galt at du oplever skader.
Ellers skulle PETG være et godt materiale, til kemikalier og lidt højere temperaturer.
Ellers skulle PETG være et godt materiale, til kemikalier og lidt højere temperaturer.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Jeg skal nok melde tilbage inkl. billeder. Med lidt held har jeg både reduktionstykke og dyser til montering næste weekend.
Jeg ved ikke meget om materiale til 3D print. ABS skulle, hvis jeg forstår det korrekt, være mere stabilt, men det havde han ikke maskinen til.
Hvis reduktionsstykket fungere i praksis og ender med at materialet er ustabilt, så må jeg se om en proff, firma kan hjælpe med en erstatning.
Jeg har fået design filen, som skulle kunne indlæses i alle 3D printere, og så bør det jo være en overkommelig opgave at lave en i ABS, PETG eller hvad der nu vurderes som bedste materiale til opgaven.
Jeg ved ikke meget om materiale til 3D print. ABS skulle, hvis jeg forstår det korrekt, være mere stabilt, men det havde han ikke maskinen til.
Hvis reduktionsstykket fungere i praksis og ender med at materialet er ustabilt, så må jeg se om en proff, firma kan hjælpe med en erstatning.
Jeg har fået design filen, som skulle kunne indlæses i alle 3D printere, og så bør det jo være en overkommelig opgave at lave en i ABS, PETG eller hvad der nu vurderes som bedste materiale til opgaven.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4260
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Jeg er ikke printernørd, men jeg har en fortid i plastindustrien så:
PLA ved jeg ikke helt hvad består af, men Wikipedia nævner at det er bionedbrydeligt. ABS er ganske rigtigt stabilt men desværre ikke resistent over for opløsningsmidler så jeg tror benzin vil opløse set.
PETG er en af art af PET som bla. bruges til sodavandsflasker - sig det ikke til nogen, men jeg ved at dem kan man opbevare benzin i meget længe uden de tager skade
Erik
PLA ved jeg ikke helt hvad består af, men Wikipedia nævner at det er bionedbrydeligt. ABS er ganske rigtigt stabilt men desværre ikke resistent over for opløsningsmidler så jeg tror benzin vil opløse set.
PETG er en af art af PET som bla. bruges til sodavandsflasker - sig det ikke til nogen, men jeg ved at dem kan man opbevare benzin i meget længe uden de tager skade
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Tak for input, Erik
Jeg har desværre ikke modtaget reduktionsstykket endnu, så pasform og holdbarhed i PLA materialet udestår.
Til gengæld har jeg modtaget dysesæt, sammen med diverse andre småting, og efter at have dyset stille og roligt op fra str. 56 til 62 må jeg konstatere at Puch'en fortsat løber gassen ud, og nu - og selvom blæsen/Malik ikke hjælper på et retvisende resultat, kom Monza'en nu op til 46,73 km/t målt på GPS.
Jeg må afvente reduktionsstykket så den bliver helt tæt på luft inden jeg kan komme videre på performance, men en andet spørgsmål ift. renoveringen er dukket op.
- Er vi ikke enige om der er i forgaflen mangler tætningsringe hvor gaffelbenene skruet fast på nederste arm ?
Jeg har desværre ikke modtaget reduktionsstykket endnu, så pasform og holdbarhed i PLA materialet udestår.
Til gengæld har jeg modtaget dysesæt, sammen med diverse andre småting, og efter at have dyset stille og roligt op fra str. 56 til 62 må jeg konstatere at Puch'en fortsat løber gassen ud, og nu - og selvom blæsen/Malik ikke hjælper på et retvisende resultat, kom Monza'en nu op til 46,73 km/t målt på GPS.
Jeg må afvente reduktionsstykket så den bliver helt tæt på luft inden jeg kan komme videre på performance, men en andet spørgsmål ift. renoveringen er dukket op.
- Er vi ikke enige om der er i forgaflen mangler tætningsringe hvor gaffelbenene skruet fast på nederste arm ?
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Så landede den 3D printet reduktionsstykke i postkassen, og jeg fik monteret det.
Jeg måtte slibe 2 mm af det stykke om går ud over kraven på karburatoren, ikke fordi det ikke passede men alene fordi jeg ikke kunne få plads nok ml. studs, karburator, redutionsstykke og gummiovergang til stel.
Puchen er testkørt på 5-6 km, og der er INGEN varme på reduktionsstykket, så jeg er ret tryg ved at selv om sommeren i 30 graders varme og 20-30 km ture på den, så vil vindmodstanden hjælpe på afkølning.
Et par billeder af reduktionen og monteringen.
Den kører nu med dyse str. 62, og står fint i tomgang og stadig ingen firtakten når gassen løber ud, og går sådan relativt jævnt op til topfart uden at sætte ud/tøve.
Næste skridt bliver adskillelse, så stel kan blive sandblæst og tank/skjolde sendt til autolaker.
Jeg har ikke helt afgjort om motoren skal renoveres, den har aldrig været åbnet, og kører jo sådan set ok nu. Den drypper en lille smule olie, men som jeg kan se det, er det fra o-ringen ved gearkasseakslen...
Jeg måtte slibe 2 mm af det stykke om går ud over kraven på karburatoren, ikke fordi det ikke passede men alene fordi jeg ikke kunne få plads nok ml. studs, karburator, redutionsstykke og gummiovergang til stel.
Puchen er testkørt på 5-6 km, og der er INGEN varme på reduktionsstykket, så jeg er ret tryg ved at selv om sommeren i 30 graders varme og 20-30 km ture på den, så vil vindmodstanden hjælpe på afkølning.
Et par billeder af reduktionen og monteringen.
Den kører nu med dyse str. 62, og står fint i tomgang og stadig ingen firtakten når gassen løber ud, og går sådan relativt jævnt op til topfart uden at sætte ud/tøve.
Næste skridt bliver adskillelse, så stel kan blive sandblæst og tank/skjolde sendt til autolaker.
Jeg har ikke helt afgjort om motoren skal renoveres, den har aldrig været åbnet, og kører jo sådan set ok nu. Den drypper en lille smule olie, men som jeg kan se det, er det fra o-ringen ved gearkasseakslen...
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
og en lille video…
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Det bliver dælme fin
Med hensyn til 3D print begynder PLA typisk at blive blødt ved 60-65°C men mere vigtigt er at PLA ikke tåler olie og benzin, og PLA knækker nemt. ABS bliver blødt ved omkring 105°C men kan knække hvis det er udsat for olie og benzin i længere tid, ellers er ABS temmelig stærk. PETG bliver blødt omkring 80-95°C, tåler olie og benzin, desuden er PETG en smule fleksibelt og derfor i praksis ofte mindst lige så stærk som ABS. Jeg vil klart anbefale at skifte fra PLA til PETG.
Med hensyn til 3D print begynder PLA typisk at blive blødt ved 60-65°C men mere vigtigt er at PLA ikke tåler olie og benzin, og PLA knækker nemt. ABS bliver blødt ved omkring 105°C men kan knække hvis det er udsat for olie og benzin i længere tid, ellers er ABS temmelig stærk. PETG bliver blødt omkring 80-95°C, tåler olie og benzin, desuden er PETG en smule fleksibelt og derfor i praksis ofte mindst lige så stærk som ABS. Jeg vil klart anbefale at skifte fra PLA til PETG.
Mvh. Svend
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
---
Yamaha FS1 DX Candy Blue 1978 solgt i 1981
Yamaha FS1 K Candy Blue 1978 nummermatch
Re: Puch Monza 2 gear - restaurering
Hej Svend
Tak for de gode ord. Ja, målet er, at den både kører- og ser godt/flot ud.
Jeg nåede som sagt ikke at køre så meget på den i weekenden, men input om plasttype er noteret. Jeg har imellem tiden måske fundet én som har den originale gummiovergang som passer på den firkantet BING. Hvis det ikke lykkes, så vil jeg tage en sommer med PLA materialet - den kommer ikke til at køre 100-vis af kilometer, men så evt. finde en/forma som kan printe i PETG som den langtidsholdbare løsning
VH. Martin
Tak for de gode ord. Ja, målet er, at den både kører- og ser godt/flot ud.
Jeg nåede som sagt ikke at køre så meget på den i weekenden, men input om plasttype er noteret. Jeg har imellem tiden måske fundet én som har den originale gummiovergang som passer på den firkantet BING. Hvis det ikke lykkes, så vil jeg tage en sommer med PLA materialet - den kommer ikke til at køre 100-vis af kilometer, men så evt. finde en/forma som kan printe i PETG som den langtidsholdbare løsning
VH. Martin