Nyt projekt - Vespa Bravo

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Thomasc
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:25
Kontakt:

Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af Thomasc »

Halløjsa :D

Nyt projekt er netop landet på matriklen - en Vespa Bravo fra 1987 8)

Som I kan se på billederne er der monteret 16x1,50” egerhjul på den. Kan egentlig godt lide udseendet med de hjul, men ville den ikke oprindeligt have været med 16x1,35” aluhjul? Eller kan denne have været født med disse egerhjul?

Denne er også monteret med variator - var de fleste i DK ikke med kobling ved motor og almindelig remskive ved baghjul?

Jeg mangler en del stumper til dette projekt - blandt andet en motor. Så hvis en af jer har en lovlig motor eller bare et krumtaphus liggende, så smid mig gerne en besked :)

Mvh
Thomas
Vedhæftede filer
A7B13DBD-9286-4E22-9F0D-49AE653DBFA6.jpeg
A7B13DBD-9286-4E22-9F0D-49AE653DBFA6.jpeg (268.71 KiB) Vist 2572 gange
B24CE0FE-0043-46F2-A1C0-BE12ABED8F27.jpeg
B24CE0FE-0043-46F2-A1C0-BE12ABED8F27.jpeg (208.93 KiB) Vist 2572 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af 12V »

Denne model kender jeg kun med aluhjul i DK, den første model (rund saddelstang og plastik tank) kom med egerfælge. Men variatoren kom den aldrig med, bortset fra Super Bravo modellen.

Har den et stelnummer gemt under bagagebæreren i højre side?
Thomasc
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:25
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af Thomasc »

Jeg havde godt nok på fornemmelsen, at den burde have aluhjul og ingen variator. Så er det store spørgsmål, om jeg skal gå efter originalitet og finde aluhjul og droppe variatoren, eller bibeholde nuværende setup og bygge nye egerhjul, hvis jeg kan finde nye fælge i denne størrelse…

Er der nogen fordel i at beholde variator, hvis der køres med lovlig motor?

Ja, den har DK stelnummer i højre side under bagagebærer.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af 12V »

Ja det giver et bedre optræk med variator. Men jeg ville undersøge hvilken gearing der er monteret. Roter baghjulet én omgang, og tæl hvor mange gange koblingen roterer. En lovlig dansk Super Bravo kører med ca 13,5:1, og det passer godt til en lovlig motor.
Thomasc
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:25
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af Thomasc »

Hvis variator giver bedre optræk på en lovlig motor, giver det jo god mening at bibeholde den løsning. Hvis jeg finder et sæt aluhjul, er det så 16x1,35”, jeg skal gå efter - ligesom på Ciao? Og kan indmaden fra mit nuværende baghjul uden videre bruges til en alufælg?

Har lige undersøgt gearingen - den er ca. 10,5:1, så den er nok for højt gearet til en lovlig motor?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af 12V »

Ja det er samme fælge som Ciao. Gearingen passer med mindre nogen har monteret et ældgammelt vario sæt med enkelt kile, frem for mangenot. Men det er nok usandsynlig.
Men bremsepladen passer ikke fra Ciao, eller dine egerfælge. Der skal du have fat i en bravo bremseplade.

Ja 10,5er gearingen er for tung til en lovlig motor. En udroslet original motor kan gå an, bla en Italiensk Si har denne gearing, og render gode 50 km/t. Jeg bruger den på mine tunede maskiner.
Men den gearing er i høj kurs, burde du nemt kunne få byttet evt plus penge din vej.
Alternativ fast gearing og så sælge vario sættet. Det kan nemt gå for over 1500 kr.
Thomasc
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:25
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af Thomasc »

Det er bremsepladen til forhjulet, du tænker på, der ikke passer fra mine egerfælge? De ser ud til at være til at finde.

Ærgerligt at gearingen ikke passer til en lovlig motor. Nu kan det jo være, at jeg ikke kan finde en lovlig motor - så kan jeg alligevel bruge 10,5:1 gearingen 😅

Skal jeg finde et komplet andet bagnav for at ændre gearingen, eller kan man købe andre tandhjul til min nuværende for at ændre til 13,5:1? Kan se at MopedSpeed har noget, men de angiver ikke udvekslingen.

Ellers er alternativet jo at skifte til fast gearing, som du siger - synes bare det kunne være sjovt at få dette til at spille - specielt hvis det giver en anelse ekstra optræk ift. en fast gearing.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af 12V »

Ja det er den forreste bremseplade du mangler :)

Der er mange optioner ;)

Du kan kun købe nye 10,73 - lige under 10, og Malossi under 9. De to første er dem du kan få ved mopedspeed fra CIF går jeg ud fra. De kortere skal du finde brugt, og ja, indmaden passer. Jeg ville gå efter danske Super Bravo ejere, der er 13,X mest udbredt. Et 12,5 ville også passe fint, men der skal du på brugtmarkedet i udlandet.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Fedt!

Den trænger da vidst til en kærlig hånd og det meste af en formiddag måske... ;)

Mht stumper, så kan jeg kun anbefale at du søger i vespa grupper på facebook. Jeg kom i dialog med en gut fra holland der har ALT til de her kære Bravo'er og han er ikke dum med hans priser heller. Et vanvittig lager af stumper han ligger inde med.

Prøv eventuelt at skrive en besked til ham hvis det er... https://www.facebook.com/joost.weges
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Thomasc
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:25
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af Thomasc »

12V skrev: tirs 2. nov 2021 20:45 Ja det er den forreste bremseplade du mangler :)

Der er mange optioner ;)

Du kan kun købe nye 10,73 - lige under 10, og Malossi under 9. De to første er dem du kan få ved mopedspeed fra CIF går jeg ud fra. De kortere skal du finde brugt, og ja, indmaden passer. Jeg ville gå efter danske Super Bravo ejere, der er 13,X mest udbredt. Et 12,5 ville også passe fint, men der skal du på brugtmarkedet i udlandet.
Nu fik jeg købt et par fine alu-hjul - så mangler bremseplade til forhjulet bare.

Jeg må på jagt efter brugte dele til gearingen - er der nogle bestemte steder, du vil anbefale at lede? Hvor findes de danske Super Bravo ejere? 😅
Thomasc
Junior knallert
Indlæg: 39
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:25
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af Thomasc »

Elitesoldaten skrev: tirs 2. nov 2021 21:13 Fedt!

Den trænger da vidst til en kærlig hånd og det meste af en formiddag måske... ;)

Mht stumper, så kan jeg kun anbefale at du søger i vespa grupper på facebook. Jeg kom i dialog med en gut fra holland der har ALT til de her kære Bravo'er og han er ikke dum med hans priser heller. Et vanvittig lager af stumper han ligger inde med.

Prøv eventuelt at skrive en besked til ham hvis det er... https://www.facebook.com/joost.weges
Ja - måske skal jeg sætte en hel dag af til den 😅😅

Jeg er med i gruppen “Vespa Ciao DK” - er der andre grupper, der kan anbefales?

Tak for hint med hollænderen 👍
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Nyt projekt - Vespa Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Thomasc skrev: tirs 2. nov 2021 21:47
Elitesoldaten skrev: tirs 2. nov 2021 21:13 Fedt!

Den trænger da vidst til en kærlig hånd og det meste af en formiddag måske... ;)

Mht stumper, så kan jeg kun anbefale at du søger i vespa grupper på facebook. Jeg kom i dialog med en gut fra holland der har ALT til de her kære Bravo'er og han er ikke dum med hans priser heller. Et vanvittig lager af stumper han ligger inde med.

Prøv eventuelt at skrive en besked til ham hvis det er... https://www.facebook.com/joost.weges
Ja - måske skal jeg sætte en hel dag af til den 😅😅

Jeg er med i gruppen “Vespa Ciao DK” - er der andre grupper, der kan anbefales?

Tak for hint med hollænderen 👍
Det var netop den gruppe jeg tænkte på - det var via den at jeg fik min egen Bravo op at køre :(y)
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"