Svømmer lukker ikke ventilen

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Svømmer lukker ikke ventilen

Indlæg af f11942 »

Hej!
"Gode råd er døre"
Magter snart ikke at rode med den lovlige originale karburator mere. Kan simpelthen ikke få den til ordentlig at lukke for ventilen. Har prøvet med 2 forskellige svømmere og 2 forskellige originale ventiler. Troede det var lykkedes at få den til at lukke, da vi skiftede den gamle benzinslange med filter ud med en ny slange uden filter, så lukkede den pludselig for ventilen. Efter vi nu har skulle skifte dysen og samlet det igen, ja så lukker den igen ikke. Sætter jeg den uoriginale ventil i virker det fint, den er desværre bare for lang :sad . Nogen der har andre forslag...
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Svømmer lukker ikke ventilen

Indlæg af Kai »

Skil forsigtigt nåleventilen ad, og pas på den lille C clips ikke flyver væk.

Kig NØJE efter, gerne med en lup, om der er slidt en rille hele vejen rundt på nåleventilen (mærke efter hvor den lukker i sædet), er der det, så dur nålen ikke og du får den aldrig tæt.

Hvis nålen ser fin ud, så er det tid at kigge på sædet i messingdelen. Den er svær at se ned i, men er den mørkfarvet/ir-grøn på grund af belægninger så kan en vatpind+autosol og en batteriboremaskine hurtig friske den op ( spænd vatpinden fast i boremaskinen), tryk ikke for hårdt, og kun til den er fin blank inden i igen, så kan nålen bevæge sig frit igen.

Den er muligvis stadig ikke tæt, men en dyse rival og lidt forsigtighed, så kan du "rivale" hullet hvor nålespidsen træder en smule op så der bliver en ny helt skarp kant den kan lukke tæt mod. Det har kureret langt de fleste jeg har haft fingrene i.
Kig også på svømmerhuset om svømmeren kan bevæge sig helt frit op og ned.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Svømmer lukker ikke ventilen

Indlæg af f11942 »

Tak for svar Kai :(y)
Læser rundt omkring at folk bruger overløbsslange og udluftningsslange. Kan se man også kan købe olieslange til en karburator. Er det der noget af det man bør bruge :?:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Svømmer lukker ikke ventilen

Indlæg af Kai »

Overløbs slangen fra bunden af svømmerhuset har jeg altid på. Så pisser benzinen ud på jorden i stedet for at plaske motoren til inde bag karburatordækslet hvis den nu skulle finde på at løbe over. Det har den nu aldrig gjort.

Udligningsslangen eller hvad man nu kalder den, den der går fra toppen af karburatoren og op/ud gennem gummistudsen til luftfilteret, den har jeg ikke på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Svømmer lukker ikke ventilen

Indlæg af FS1originalen »

Og olieslangen er til modeller med "selvblanding" altså olietank og pumpe. Dem har vi ikke i DK.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Svømmer lukker ikke ventilen

Indlæg af f11942 »

Super! Tak for svar :0).
Kunne ikke få original ventil til at lukke :0(.
Satte en uoriginal på, som er længere. Satte 2 skiver på så den blev hævet lidt, den løber ikke over. Satser på det går. Har dog stadig bøvl med at få den til at køre ordentligt. Skal køre med choker ellers går den i stå. Der sad en 100 dyse i. Skiftede til en 110, men det gjorde ingen forskel. Kører pt. Uden plomb. Hvis jeg sætter plomb i kører den endnu dårligere, der skal jeg give lidt gas for at den ikke går i stå. Har i evt. er forslag? Kan det være tomgangsdysen?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Svømmer lukker ikke ventilen

Indlæg af Jensmc »

Noget tyder på, at problemet ikke kan løses pr. korrespondance.
Hvis du nu skriver hvor i landet, du bor, kunne du måske få levende assistance fra en erfaren bruger. For hvis karburatoren hele tiden drypper, må du altså have overset en detalje. Og det har så ikke være muligt at indkredse/løse problemet på skrift i din tråd. Billeder kunne måske hjælpe.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Selaasdal
Helt ny i flokken
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 9. sep 2017 11:55
Kontakt:

Re: Svømmer lukker ikke ventilen

Indlæg af Selaasdal »

Hejsa,

Jeg havde nøjagtig det samme problem, prøvede anden svømmer, ventil osv. Pludselig virkede det og næste gang den var skilt ad så var den gal igen. Fandt så ud af at pakningen i bundkarret var lidt for stor og efter jeg skar et par mm. Af den på indersiden mod svømmeren.... Vupti så virkede det bare.

Hvem ved måske er det, eller var, det også dit problem..

Vh. Selaasdal
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"