En ny Yamaha ? Lidt tanke spin :)

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

En ny Yamaha ? Lidt tanke spin :)

Indlæg af Kai »

Der er mange fede knallerter, og havde jeg ikke kastet mig over Yamaha FS1 i mine noget yngre dage havde jeg nok kørt Puch Grandprix Juvel.
Begge to rigtig flotte knallerter i mine øjne, og med et tidsløst design der stadig holder og kunne sælges som nye selv i dag uden antydning af de snart har 50år på bagen.

Selvom Yamahaen er stabil kørende hvis man passer den med service, er der dog ting jeg ville ændre hvis den kunne købes i dag (totakt er udelukket, euro 5 er her snart, men...vi leger lige den stadig har samme motor som altid)

Ting jeg ville ændre:
En aluminium cylinder med nikasil + topstykke, gerne i stil med Puch Monza cylinder og størrelse, det gør bestemt ikke Yamahaen grimmere at cylinder/top fylder lidt mere.
Ændre motor/blokke fra bøsninger på gearkasseaksler til kuglelejer. Det ville skåne akselender og holde betydeligt længere.
Et bedre og stærkere design på kobling og koblingssnegl.
12V lysanlæg og cdi tænding.
Bedre støddæmpere bagpå og mere moderne forgaffel med mulighed for at justere dæmpning. Begge dele vil
være nogenlunde simple at implementere.
Et sæde med samme bløde komfort som på en Suzuki DM50.

Så har jeg faktisk ikke flere ønsker. Hvad ville DU ændre på den, inden den skulle i butikken ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: En ny Yamaha ? Lidt tanke spin :)

Indlæg af Poul-Erik A. »

Interessant emne og kunne jeg vælge om i 1974, ville jeg vælge Honda CD 50 ellers Dax med den unikke 4 takt motor med seperat oliesmøring. Ellers er jeg stadig glad for den 47 år gamle Yamaha FS1K, som bringer mig til/fra arbejde, for jeg kan godt nøjes med 1 HK i stedet for Polo'ens 75 HK og kører med en gammel banesti, der er mere direkte end asfaltvejen.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: En ny Yamaha ? Lidt tanke spin :)

Indlæg af knallert »

suzuki havde store problemer med alu gevindene på udstødnings flangen /studsen..så en ren alu cylender dikrekte kopieret..er nok ikke en god ide..

som daglig knallert ville jeg vælge puch.(gp/monza..) hvis man kunne købe en ny.den er ærlig og solid...yamahaen er lidt for billig..og hondaen er for dyr/kompliceret. af de japanske var.suzuki var tættest på det perfekte kompromi..mellem kvalitet og pris..og stadig så godt ud...
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1585
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: En ny Yamaha ? Lidt tanke spin :)

Indlæg af knallert »

ps jeg troede at en yamasaki var en ny .. honda cd...men rørstellet er mega tungt..og ødelægger oplevelsen..elllers en fin forgaffel og hjul og bremser..
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"