Carstens Grillo 1991
Carstens Grillo 1991
Jeg købte for et par år siden en Grillo på stumpemarkedet i Rødekro, er egentlig ikke vild med modellen, men det er jo en Vepsa og den var billig
Planen er at den skal bruges til sommerferie turen i år, hvis der forhåbentlig ikke stadig er 5 mands restriktioner til den tid.
For at prøve noget nyt, har jeg købt det nye Pinasco Evo-Ten 42 mm cylinderkit. Den har nedsunket topstykke med fornuftig design og to ekstra bolte, så topstykket spændes med 5 i stedet for 3 bolte. Men ellers er cylinderen forholdsvis tam, ikke noget specielt der. Den var også dyr, så ikke det mest fornuftige køb, men jeg havde lyst til at prøve noget nyt. Der bliver også monteret vario, så jeg kan komme op ad bakkerne med al min bagage.
Stellet viste sig at være lappet med kemisk metal i bunden af tanken og komplet spraymalet rigtig dårlig, så den ville skulle have den store tur. Forleden så jeg et næsten komplet stel på facebook, til billige penge, så den hentede jeg og den gav fornyet lyst til projektet.
Projektet skrider hurtigt frem, det nye stel var rigtig pænt, har fået en hurtig polering og lidt voks. Diverse dele er skiftet og pulverlakeret. Til grillo kan man næsten få alt nyt original i italien, et tegn på dens ringe popularitet
Motoren har været klar i et stykke tid, men det er jo også en nem opgave ved sådan en Vespa.
Planen er at den skal bruges til sommerferie turen i år, hvis der forhåbentlig ikke stadig er 5 mands restriktioner til den tid.
For at prøve noget nyt, har jeg købt det nye Pinasco Evo-Ten 42 mm cylinderkit. Den har nedsunket topstykke med fornuftig design og to ekstra bolte, så topstykket spændes med 5 i stedet for 3 bolte. Men ellers er cylinderen forholdsvis tam, ikke noget specielt der. Den var også dyr, så ikke det mest fornuftige køb, men jeg havde lyst til at prøve noget nyt. Der bliver også monteret vario, så jeg kan komme op ad bakkerne med al min bagage.
Stellet viste sig at være lappet med kemisk metal i bunden af tanken og komplet spraymalet rigtig dårlig, så den ville skulle have den store tur. Forleden så jeg et næsten komplet stel på facebook, til billige penge, så den hentede jeg og den gav fornyet lyst til projektet.
Projektet skrider hurtigt frem, det nye stel var rigtig pænt, har fået en hurtig polering og lidt voks. Diverse dele er skiftet og pulverlakeret. Til grillo kan man næsten få alt nyt original i italien, et tegn på dens ringe popularitet
Motoren har været klar i et stykke tid, men det er jo også en nem opgave ved sådan en Vespa.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20200719_221535.jpg (175.65 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200801_223133.jpg (161.02 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200809_194733.jpg (213.16 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210120_103522.jpg (105.68 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210120_104404.jpg (170.63 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210120_104410.jpg (107.63 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210120_115901.jpg (191.65 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210120_115911.jpg (141.71 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210120_115916.jpg (148.41 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210122_172715.jpg (169.37 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210123_141003.jpg (155.88 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210123_173832.jpg (177.8 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210123_173841.jpg (178.66 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200728_143552.jpg (175.81 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200728_144127.jpg (113.13 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200823_183024.jpg (115.89 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200823_183255.jpg (149.87 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200823_183327.jpg (130.95 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200823_191830.jpg (113.91 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200823_191901.jpg (126.39 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200823_220517.jpg (180.71 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200901_213513.jpg (119.21 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20200901_213617.jpg (118.16 KiB) Vist 7128 gange
-
- IMG_20210102_150329.jpg (175.34 KiB) Vist 7128 gange
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Carstens Grillo 1991
Den er fed! Grillo er nok den serie, jeg synes bedst om ... og så passer den ret godt til korte mennesker - det er absolut et sympatisk træk!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Carstens Grillo 1991
Det ser da rigtig godt ud
De dæk du har monteret, hvad størrelse er det, og hvor kan de købes ? Er vildt med mønstret.
De dæk du har monteret, hvad størrelse er det, og hvor kan de købes ? Er vildt med mønstret.
Re: Carstens Grillo 1991
Det er Heidenau K66 80/80-14 - de findes i mange størrelser. Denne dimension er absolut max. for en Grillo, måtte demontere lidt af forstøddæmper systemet for at få dem på plads i gaflen, og så remontere efter dækket var gået forbi obstruktionen. Er også helt tosset med det mønster! i øvrigt super svær at montere på sådan et smal fælg, det var en kamp.
Har lige fået en Atran Velo kurv til bagenden, en cykelkurv med click-release system. Har også besluttet mig for at forlygten (universal rund) skal ned på front kurven og sidde, sådan rigtig cargobike look. Så slipper jeg også for dens grimme originale lygte. For udover den, er jeg også blevet ret vild med modellen, jo mere jeg kigger på den
Har lige fået en Atran Velo kurv til bagenden, en cykelkurv med click-release system. Har også besluttet mig for at forlygten (universal rund) skal ned på front kurven og sidde, sådan rigtig cargobike look. Så slipper jeg også for dens grimme originale lygte. For udover den, er jeg også blevet ret vild med modellen, jo mere jeg kigger på den
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20210126_200954.jpg (179.78 KiB) Vist 7043 gange
-
- IMG_20210126_201000.jpg (153.56 KiB) Vist 7043 gange
-
- IMG_20210126_201008.jpg (173.85 KiB) Vist 7043 gange
Re: Carstens Grillo 1991
Så fik jeg lavet beslag og adapter til kurven og en forlygte. Motoren er også kommet på plads.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20210315_165742.jpg (320.38 KiB) Vist 6767 gange
Re: Carstens Grillo 1991
Så kom de sidste ting på plads og jeg har køret de første ture, den går rigtig godt og har et rigtig fint komfort. Dækkene er virkelig en drøm, har kørt rimelig vild på grusvej med den og den føles meget stabil.
Variomatic systemet giver selvfølgelig et rigtig godt optræk, men jeg er stadig ikke den største fan af det ved højere hastigheder hvor der er lidt vibrationer. Men til knallert ferien hvor vi rammer bakker og jeg kører godt læsset, er det et must have.
Har lagt det hele på min hjemmeside her: https://12v.dk/piaggio-grillo-cargo-bike/
Variomatic systemet giver selvfølgelig et rigtig godt optræk, men jeg er stadig ikke den største fan af det ved højere hastigheder hvor der er lidt vibrationer. Men til knallert ferien hvor vi rammer bakker og jeg kører godt læsset, er det et must have.
Har lagt det hele på min hjemmeside her: https://12v.dk/piaggio-grillo-cargo-bike/
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Carstens Grillo 1991
Den er da fed!
Men "grimme, originale forlygte"? Smag kan ikke rigtig diskuteres, bevares, så det vil jeg ikke komme inde på som sådan, men jeg er ret sikker på, designet af forlygten samt det høje styr er årsagen til navnet, "Græshoppe" ... så, altså det kan sgu da næsten ikke være anderledes
Men ok, jeg er også Grillo-fan. Jeg har blot ikke fundet en, jeg _orkede_ at hente (og kan finde plads til, jaja).
Men "grimme, originale forlygte"? Smag kan ikke rigtig diskuteres, bevares, så det vil jeg ikke komme inde på som sådan, men jeg er ret sikker på, designet af forlygten samt det høje styr er årsagen til navnet, "Græshoppe" ... så, altså det kan sgu da næsten ikke være anderledes
Men ok, jeg er også Grillo-fan. Jeg har blot ikke fundet en, jeg _orkede_ at hente (og kan finde plads til, jaja).
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Carstens Grillo 1991
Italienerne må hade den, ser af og til komplet originale i flot stand. Med kickstart, vario og elektronisk tænding, til 300 Euro
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Carstens Grillo 1991
Italienere hader alle køretøjer, som ikke er Ferrari eller Alfa Romeo (ok, Lamborghini, Bugatti og et par Lancia samt et par klassiske Fiat er formentlig på positivlisten).
Jeg kunne nu nok nøjes med en dansk-venlig af slagsen.
Jeg kunne nu nok nøjes med en dansk-venlig af slagsen.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Carstens Grillo 1991
Jeg har et dansk stel du kan flytte over på
Bugatti tror jeg også de hader, det er fransk
Bugatti tror jeg også de hader, det er fransk
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Carstens Grillo 1991
Fra Frankrig, men Ettore Bugatti var mig bekendt italiener, så det er vist som man tager det
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Carstens Grillo 1991
Jeg har også fået fortalt, at det er fransk.
Museet ligger i Frankrig, så det er nok rigtigt, at firmaet er fransk.
OK, der ligger et Skoda museum på Fyn. Det bliver mærket ikke mere dansk af.
Museet ligger i Frankrig, så det er nok rigtigt, at firmaet er fransk.
OK, der ligger et Skoda museum på Fyn. Det bliver mærket ikke mere dansk af.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Carstens Grillo 1991
Fik monteret en ensretterbro og LED pærer, det virker udemærket, lygterne er tydeligt oplyst, men tror næppe de har et godt lys om natten.
Jeg måler over 14VAC ved halv gas, nu da den ikke skal trække glødepærer. Så jeg forsøgte at montere en USB lader jeg havde liggende, som er angivet til 12-24V, min telefon siger at den oplader, så må vi se hvor meget når jeg skal på ferie her på torsdag.
Maskinen står læsset og klar
Jeg måler over 14VAC ved halv gas, nu da den ikke skal trække glødepærer. Så jeg forsøgte at montere en USB lader jeg havde liggende, som er angivet til 12-24V, min telefon siger at den oplader, så må vi se hvor meget når jeg skal på ferie her på torsdag.
Maskinen står læsset og klar
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20210520_142702.jpg (263.74 KiB) Vist 5509 gange
-
- IMG_20210520_151120.jpg (267.3 KiB) Vist 5509 gange
-
- IMG_20210523_232856.jpg (295.04 KiB) Vist 5509 gange
Re: Carstens Grillo 1991
Det ser godt ud.
Kan det passe at du har monteret en ekstern kondensator til tændingen? Er det for at kunne skifte den uden at afmontere motor/svinghjul?
Kan det passe at du har monteret en ekstern kondensator til tændingen? Er det for at kunne skifte den uden at afmontere motor/svinghjul?
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Carstens Grillo 1991
Den er sgu da cute, er vild med forlygten og du er da nogenlunde heldig med vejret hvis du drager afsted på torsdag! Min mekaniker ringede lige og fortalte at min krumtap har sunget sidste vers... så der går lige et par dage eller to før jeg får min retur men så har den da snart også være hele turen igennem....
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Re: Carstens Grillo 1991
Ja præcis, det er billige 330nF 275V kondensatorer jeg bruger. Har det på næsten alle mine og makkernes maskiner, uden udfald indtil videre
Vejret må gerne vende som lovet
Vejret må gerne vende som lovet
Re: Carstens Grillo 1991
Hvilken krumtap monterer han? Der findes nemlig rigtig meget skrot på markedet. Vanger eller køreskiver der rammer indsugningsruden, aksler der brækker osv.Elitesoldaten skrev: ↑tirs 25. maj 2021 20:28 Min mekaniker ringede lige og fortalte at min krumtap har sunget sidste vers... så der går lige et par dage eller to før jeg får min retur men så har den da snart også være hele turen igennem....
Jeg sværger til original eller Mazzucchelli.
Re: Carstens Grillo 1991
LED ombygningen virkede perfekt på hele turen, og giver faktisk et godt lys - bare spredningen er ikke så heldig når det er mørkt.
Opldaderen til telefonen havde svært ved at følge med, med telefonens skærm slukket kunne den lade lidt. Men med skærmen tændt og nok lys på til at køre i så godt vejr, så kunne den ikke helt følge med. Men det var et godt supplement til de powerbanks jeg havde med.
Opldaderen til telefonen havde svært ved at følge med, med telefonens skærm slukket kunne den lade lidt. Men med skærmen tændt og nok lys på til at køre i så godt vejr, så kunne den ikke helt følge med. Men det var et godt supplement til de powerbanks jeg havde med.
- Elitesoldaten
- Stor knallert
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
- Kontakt:
Re: Carstens Grillo 1991
Der må jeg være dig svar skyldig... Rygtet lyder at han ved hvad han laver, så jeg håber han har sat en i af god kvalitet. Om ikke andet, så er knallerten lovlig og sådan skal det forblive... Selv de ringeste krumtapper kan vel klare 30km/t?12V skrev: ↑man 31. maj 2021 10:27Hvilken krumtap monterer han? Der findes nemlig rigtig meget skrot på markedet. Vanger eller køreskiver der rammer indsugningsruden, aksler der brækker osv.Elitesoldaten skrev: ↑tirs 25. maj 2021 20:28 Min mekaniker ringede lige og fortalte at min krumtap har sunget sidste vers... så der går lige et par dage eller to før jeg får min retur men så har den da snart også være hele turen igennem....
Jeg sværger til original eller Mazzucchelli.
Har lige hentet den, og kørte på den hjem, en tur på 22km og det klarede den til UG, en anelse sløv i optræk. Dog er kæden lidt slap og den kan godt ryge af.. selve kædestrammeren kan ikke spændes mere, altså, man kan godt dreje den således at kæden strammes men over tid drejer den sig selv tilbage og selve bolten man spænder den med kan ikke spændes mere, giver det mening det jeg siger?
En anden ting er at selve bolten til styret / forgaflen vidst heller ikke er original, noget med at den var skruet over eller hvad ved jeg. Vi skal skille den ad i weekenden, så stellet kan få en klat maling... er spændt på om vi nogensinde får den samlet igen eller ender med at ødelægge mere end vi kan reparere. Pyyyyha....
Edit: Kronrøret... det er det det hedder, og i den at der er slør! Noget med at bolten i toppen ved styret, som man spænder på kronrøret ikke var original, eller at den var spændt over og ødelagt gevindet, giver det mening? Sagde mekanikeren... og i så fald, hvad gør man lige ved det... jeg synes ikke at kunne finde en ny gaffel til en Bravo nogle steder. Har du mon mulighed for at skyde et billede af toppen af dit kronrør, så jeg kan sammenligne?
Edit2: Jeg har lige været ude på endnu en lille tur og den er altså bare mega sløv i optrækket... selv af en standard knallert at være! Jeg kan feks overhovedet ikke sætte i gang hvis den kører på græs, og taber halvdelen af topfarten ved halvstejle bakker og topfarten er nu også reduceret til 25km/t i stedet for de 30. Jeg kan mærke at den spytter luft ud mellem topstykke og cylinder, og den bør den vel slet ikke? Tænker hvis noget af kompressionen går tabt der, så kan det alene vel godt være synderen? Det er ikke meget, men nok til at man kan mærke det med hånden hvis man sætter den tæt på... Det undrer mig, at der ikke er en pakning imellem cylinder og topstykke men jeg ved jo at du, Carsten, har lavet en motor før hvor du netop nævner at du også undlod at sætte en pakning imellem.. forstår bare ikke hvordan den så nogensinde kan blive tæt uden.
Beklager hvis du føler jeg hijacker din tråd.....
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Re: Carstens Grillo 1991
Prøv og opret en projekttråd her: viewforum.php?f=134
Så flytter jeg lige dit indlæg til det nye emne, så kan vi tage den der
Så flytter jeg lige dit indlæg til det nye emne, så kan vi tage den der