Vespa Bravo til knallertcross
Vespa Bravo til knallertcross
Vi vil til at køre lidt knallertcross i Small Pistons, en slags enduro ræs på 1-2 timer, hvor det gælder om at køre flest runder. Der kommer nok to klasser, den lille er med max 50 ccm og en del begrænsinger, så det ikke bliver for vildt. Det skal være nemt og sjovt at deltage.
Jeg er så småt gået i gang med at bygge en gammel Vespa Bravo om til cross, den skal være mekanisk stabil og have en motor der kan holde til flere timers bundgas, altså ikke alt for trimmet. Vario er forbudt i den lille klasse, så jeg skal have noget bundtræk for at komme ud af svingene.
Indtil videre lyder opsætningen på:
Original motorblok, uden plumbe og med forstørret indsugning.
13 mm Dellorto
Athena 50 ccm tuncylinder med Polini topstykke.
Giannelli Original Power eller FM 22 mm udstødning, skal testet hvilken der virker bedst til cross.
En fast, kort gearing og lettet kobling med stramme fjedre.
I denne tråd kan i følge opbygningen af maskinen, jeg vil skrive lidt mere om vores cross event senere.
Tjek billede beskrivelses teksten, for mere info.
Jeg er så småt gået i gang med at bygge en gammel Vespa Bravo om til cross, den skal være mekanisk stabil og have en motor der kan holde til flere timers bundgas, altså ikke alt for trimmet. Vario er forbudt i den lille klasse, så jeg skal have noget bundtræk for at komme ud af svingene.
Indtil videre lyder opsætningen på:
Original motorblok, uden plumbe og med forstørret indsugning.
13 mm Dellorto
Athena 50 ccm tuncylinder med Polini topstykke.
Giannelli Original Power eller FM 22 mm udstødning, skal testet hvilken der virker bedst til cross.
En fast, kort gearing og lettet kobling med stramme fjedre.
I denne tråd kan i følge opbygningen af maskinen, jeg vil skrive lidt mere om vores cross event senere.
Tjek billede beskrivelses teksten, for mere info.
- Vedhæftede filer
-
- Athena 38,4 mm
- IMG_20181116_140618.jpg (216.48 KiB) Vist 12268 gange
-
- Heidenau Crossdæk
- IMG_20181207_121100.jpg (126.21 KiB) Vist 12268 gange
-
- Rustet fast, måtte flække den.
- IMG_20181211_063934.jpg (107.49 KiB) Vist 12268 gange
-
- Adskillelse af forgaffel.
- IMG_20181211_064739.jpg (198.32 KiB) Vist 12268 gange
-
- Nøgen stel
- IMG_20181211_070604.jpg (183.54 KiB) Vist 12268 gange
-
- Renser forgaffel
- IMG_20181215_202429.jpg (172.02 KiB) Vist 12268 gange
-
- Købt et Super Bravo sæde
- IMG_20181215_202511.jpg (137.95 KiB) Vist 12268 gange
-
- Coil gevind rep.
- IMG_20181216_211940.jpg (128.18 KiB) Vist 12268 gange
-
- Forgaffel med nye tætninger og SAE150 olie.
- IMG_20181216_230152.jpg (183.59 KiB) Vist 12268 gange
-
- Super Bravo skærm og kortet bagende.
- IMG_20181216_230203.jpg (185.64 KiB) Vist 12268 gange
-
- Næsten alle dele der skal bruges til projektet.
- IMG_20181207_192800.jpg (141.49 KiB) Vist 12268 gange
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Så er der sket lidt mere, forstærket understel er kommet på plads, gearingen har fået nye lejer og tætninger. Forhjulet er bygget om til faste lejer. Fik også fat i et sæt Super Bravo skærme som blev tilpasset så de kunne monteres på en standard Bravo, tror de passer fint til en cross maskine.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20181223_084303.jpg (192.47 KiB) Vist 12134 gange
-
- IMG_20181226_100547.jpg (200.74 KiB) Vist 12134 gange
-
- IMG_20181230_122919.jpg (169.75 KiB) Vist 12134 gange
-
- IMG_20181230_141230.jpg (132.87 KiB) Vist 12134 gange
-
- IMG_20181230_145722.jpg (179.76 KiB) Vist 12134 gange
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Så kom jeg lidt videre. Stellet er rullende med bremser.
Er så småt begyndt med at gøre en motor klar
Er så småt begyndt med at gøre en motor klar
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20190113_220104.jpg (117.82 KiB) Vist 12061 gange
-
- IMG_20190113_220113.jpg (168 KiB) Vist 12061 gange
-
- IMG_20190114_001829.jpg (112.21 KiB) Vist 12061 gange
-
- IMG_20190114_002614.jpg (173.88 KiB) Vist 12061 gange
-
- IMG_20190114_002626.jpg (177.94 KiB) Vist 12061 gange
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Så er motoren næsten klar, der er filet og boret i alle hjørner og kanter. Boost portene er åbnet i cylinderen, så de fødes fra krumtapshuset også. Stemplet lukker nemlig kun op for de to midterste. Sådan var cylinderen også før, inden Athena opkøbte Eurocilindro. Om det har positiv effekt, pas
Styretiderne på cylinderen er ikke pillet ved i første omgang, her kan man kun komme til med en vinkelfræser. Udstødningskanalen slår en bue udenom den nederste pindbolt, så udefra kommer man kun til den halve port, med en almindelig fræser.
Styretiderne på cylinderen er ikke pillet ved i første omgang, her kan man kun komme til med en vinkelfræser. Udstødningskanalen slår en bue udenom den nederste pindbolt, så udefra kommer man kun til den halve port, med en almindelig fræser.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20190208_204004.jpg (92.64 KiB) Vist 11948 gange
-
- IMG_20190208_213819.jpg (176.38 KiB) Vist 11948 gange
-
- IMG_20190208_213925.jpg (150.58 KiB) Vist 11948 gange
-
- IMG_20190208_222618.jpg (210.79 KiB) Vist 11948 gange
-
- IMG_20190208_232110.jpg (168.67 KiB) Vist 11948 gange
-
- IMG_20190209_003655.jpg (205.69 KiB) Vist 11948 gange
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Den er ret fed!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Motor er færdig og stellet har fået et par gummilapper for at beskytte motoren for og bagfra. Understellet er oprindelig lavet til en Si, og den har motoren længere fremme, så forskærmen fik en del varme og blev bukket indtil der var plads, ellers ramte den topstykket.
Cylinderen er meget mild indrettet, så jeg tænker den skal bearbejdes senere. Problemet ved sådan en Vespa cylinder er, at udstødningen er kringlet rundt om en pindbolt. Så den kan ikke bearbejdes med en almindelig lige sliber, det hele skal foregå indefra med en vinkelfræser. Jeg har en billig tandlægemodel fra ebay, men de skulle være super skrøbelige. Et godt kit koster langt over 5000 kr, jeg må se om min billige klarer jobbet, ellers må alternative løsninger prøves..
Cylinderen er meget mild indrettet, så jeg tænker den skal bearbejdes senere. Problemet ved sådan en Vespa cylinder er, at udstødningen er kringlet rundt om en pindbolt. Så den kan ikke bearbejdes med en almindelig lige sliber, det hele skal foregå indefra med en vinkelfræser. Jeg har en billig tandlægemodel fra ebay, men de skulle være super skrøbelige. Et godt kit koster langt over 5000 kr, jeg må se om min billige klarer jobbet, ellers må alternative løsninger prøves..
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20190317_102141.jpg (100.72 KiB) Vist 11686 gange
-
- IMG_20190317_102223.jpg (93.63 KiB) Vist 11686 gange
-
- IMG_20190317_133414.jpg (165.74 KiB) Vist 11686 gange
-
- IMG_20190317_142955.jpg (144 KiB) Vist 11686 gange
-
- IMG_20190317_194511.jpg (122.52 KiB) Vist 11686 gange
-
- IMG_20190317_194516.jpg (127.36 KiB) Vist 11686 gange
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Spændende projekt
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Så blev det sidste samlet og i går fik jeg testkørt den.
Der sker ikke så meget med den milde 50 ccm cylinder som jeg har valgt. Men det skal nok blive sjovt, det skal jo også holde i to timers tid.
Men det skal da ikke udelukkes om der skal ledes efter en halv eller hel pony et sted i udstødningskanalen.
Stel, hjul, bremser og co. virker til at fungere godt. Den får lige en langsaddel en gang, den skal bare renoveres først.
Her kommer lidt billeder og video:
Der sker ikke så meget med den milde 50 ccm cylinder som jeg har valgt. Men det skal nok blive sjovt, det skal jo også holde i to timers tid.
Men det skal da ikke udelukkes om der skal ledes efter en halv eller hel pony et sted i udstødningskanalen.
Stel, hjul, bremser og co. virker til at fungere godt. Den får lige en langsaddel en gang, den skal bare renoveres først.
Her kommer lidt billeder og video:
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20190405_215339.jpg (107.96 KiB) Vist 11562 gange
-
- IMG_20190405_223939.jpg (125.73 KiB) Vist 11562 gange
-
- IMG_20190406_130819.jpg (128.94 KiB) Vist 11562 gange
-
- IMG_20190406_205852.jpg (127.21 KiB) Vist 11562 gange
-
- IMG_20190406_205904.jpg (134.84 KiB) Vist 11562 gange
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Fin "Bravosaki"!
Lettere gearing, højere udstødningsport, flere omdrejninger!
Den går umiddelbart hæderligt, taget i betragtning 50ccm ofte er en skuffelse, når man er vant til mere.
Lettere gearing, højere udstødningsport, flere omdrejninger!
Den går umiddelbart hæderligt, taget i betragtning 50ccm ofte er en skuffelse, når man er vant til mere.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Det var den billigste styrpude jeg kunne finde på Wish
Lige nu har den:
Udstødning 155,6°
Skyllekanaler 112,7°
Blowdown - 21,5°
Regner med at rette den til ca. 165 på udstødningen og lade resten være, så rammer jeg et blowdown på ca. 26°. Det er ca. samme timings som DR 43 mm cylinderen, som bare går fantastisk på denne motor.
Har to rigtige ekspansionspotter liggende som jeg tro vil gå godt med portningen. En Giannelli Fire og en hjemmebygget af en Italiener "FM Racing". Hollænderne har lavet en række rullefeltstest med et hav af udstødninger, på tre typer motorer. Standard, mellemtunet 43 mm og så den store Malossi Big Deps 47 mm. De to modeller slår sig rigtig godt hele vejen igennem med bredt trækområde og god spidseffekt.
Ja og så lige et nummer ned i gearingen, så tror jeg den bliver god. Har plads til et 105 mm remhjul bagerst, lige nu sidder der et 94 mm. Skal det være lavere end det, skal jeg finde en kortere gearing/bagnav.
Lige nu har den:
Udstødning 155,6°
Skyllekanaler 112,7°
Blowdown - 21,5°
Regner med at rette den til ca. 165 på udstødningen og lade resten være, så rammer jeg et blowdown på ca. 26°. Det er ca. samme timings som DR 43 mm cylinderen, som bare går fantastisk på denne motor.
Har to rigtige ekspansionspotter liggende som jeg tro vil gå godt med portningen. En Giannelli Fire og en hjemmebygget af en Italiener "FM Racing". Hollænderne har lavet en række rullefeltstest med et hav af udstødninger, på tre typer motorer. Standard, mellemtunet 43 mm og så den store Malossi Big Deps 47 mm. De to modeller slår sig rigtig godt hele vejen igennem med bredt trækområde og god spidseffekt.
Ja og så lige et nummer ned i gearingen, så tror jeg den bliver god. Har plads til et 105 mm remhjul bagerst, lige nu sidder der et 94 mm. Skal det være lavere end det, skal jeg finde en kortere gearing/bagnav.
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Den lyder rigtig fed, tillykke med resultatet og med den falske reklame (Kawasaki)
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Så fik jeg fræst udstødningen længere op, og lidt i bredden. Er på 165 graders varighed nu. Mangler bare en test tur.
Fik også monteret trækstart og afmonteret start koblingen, men er ikke sikker at den bliver på. Den sidder lidt i vejen for mine fødder.
Fik også monteret trækstart og afmonteret start koblingen, men er ikke sikker at den bliver på. Den sidder lidt i vejen for mine fødder.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20190706_215804.jpg (101.99 KiB) Vist 11076 gange
-
- IMG_20190706_234522.jpg (126.41 KiB) Vist 11076 gange
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Så er den ved at være klar, mangler kun at fikse twinsædet.
Har gearet ned til den laveste mulige gearing nu, og testet en ekspansionspotte, men der var for lidt skub i den lige ud af start hullerne. Så den har Giannelli potten på igen, som trækker ret godt fra bunden. Der var ellers en masse riv i den anden potte, men kun fra 6500-9000 rpm.
Udstødnings portning har givet den ønskede effekt, uden at miste noget mærkbart i bunden. Den render 45 km/t nu og er ok frisk, men definitiv ikke hurtig. Så det handler om at holde farten rundt i svingene
Har gearet ned til den laveste mulige gearing nu, og testet en ekspansionspotte, men der var for lidt skub i den lige ud af start hullerne. Så den har Giannelli potten på igen, som trækker ret godt fra bunden. Der var ellers en masse riv i den anden potte, men kun fra 6500-9000 rpm.
Udstødnings portning har givet den ønskede effekt, uden at miste noget mærkbart i bunden. Den render 45 km/t nu og er ok frisk, men definitiv ikke hurtig. Så det handler om at holde farten rundt i svingene
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20190821_195937.jpg (144.03 KiB) Vist 10741 gange
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Fik svejst forstærkninger i twinsædet denne uge, og så lidt pulverlak på. I går gik jeg i gang med at lave et nyt betræk, det har jeg ikke prøvet før. Tog det gamle og skar det i dets enkelt dele, det blev så overført til et nyt stykke med lidt kompensering for krymp. Så sad jeg 4 timer og syede delene sammen med hånden, mens jeg så lidt tv i går aftes. Det var faktisk hyggeligt, men en symaskine havde sikkert været dejlig, men sådan en kender jeg intet til. Ved heller ikke om sådan en hjemmemodel kan klare materialet og den tykke tråd jeg brugte.
Det blev bedre end jeg regnede med, lagde det lige løs på sædet i går. Det skal nok blive godt, næsten for godt til en markræser. Er spændt på holdbarheden.
Det blev bedre end jeg regnede med, lagde det lige løs på sædet i går. Det skal nok blive godt, næsten for godt til en markræser. Er spændt på holdbarheden.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20190913_205050.jpg (130.21 KiB) Vist 10453 gange
-
- IMG_20190914_195513.jpg (131.59 KiB) Vist 10452 gange
-
- IMG_20190915_004323.jpg (124.27 KiB) Vist 10451 gange
Re: Vespa Bravo til knallertcross
Genialt koncept Det er da om noget "knallertcross" fra gamle dage
Kan huske da jeg var teenager, da var der også knallertcross bane i Hvorup (nu kører de 80cc rigtige crossere) og der blev tunet knallerter efter bedste evne. Jeg lavede sammen med en kammerat en Maxi P hvor hele bagenden var savet af, og fik transplanteret en VZ50 flagskib baggaffel + støddæmpere over på stellet, Monza cylinder/top og 17mm karburator og gearet ned til 10tænder foran. På ingen måde nogen topfartsraket, men den var rigtig sjov at køre på
Kan huske da jeg var teenager, da var der også knallertcross bane i Hvorup (nu kører de 80cc rigtige crossere) og der blev tunet knallerter efter bedste evne. Jeg lavede sammen med en kammerat en Maxi P hvor hele bagenden var savet af, og fik transplanteret en VZ50 flagskib baggaffel + støddæmpere over på stellet, Monza cylinder/top og 17mm karburator og gearet ned til 10tænder foran. På ingen måde nogen topfartsraket, men den var rigtig sjov at køre på
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?