Yamahafs1haslev skrev:Jeg er en hest til det der med grader, jeg måler altid i mm fra tdc til port åbning fordi jeg bruger skydelære og ikke en grad-skive.
Spændende med den udstødning: det jeg tidligere har forsøgt forstået var at scooter potter ikke du'r til gear-motorer. Men det er da selvfølgelig afhængig af porttiming.
Jeg måler i mm fra TDC og regner om til grader - kan sende dig et regneark, så du kan regne løs.
Det er nemmere at sammenligne portninger i grader. Den gængse med "mm fra top", som de fleste bruger, ender som regel i forvirring, fordi f.eks. nogle benytter et RD-stempel i en FS1 med ~2mm mere kompressionshøjde end de org. Ergo går der ged i det, når én påstår at udstødningsporten 21mm fra top er max og en anden holder ved 23mm.
Min påstand om, at scooterudstødninger ikke duer, skal ses ud fra gademaskine-kontekst. Som oftest ender man man nul ydelse op til trækområdet, og så kommer ketchup-effekten i spil.
Nardo fungerer forbavsende godt og endda selv til 50ccm. Den er undtagelsen, som bekræfter reglen, omend trækområdet er til den snævre side.
Hægter man den på 70ccm med et tilpas kompressionsforhold og ditto porttider, så fumgerer den langt bedre end på 50ccm med milde porttimings.
Samspillet mellem udstødningsvarighed, forbrændingskammer, tændingsforskydning og blowdown er alpha/omega for motorens fleksibilitet.
Derfor findes der ingen god universaludstødning, men Nardo er tæt på.