Jeg skal i gang med den store vinter renovation og vil ved den lejlighed have maskinen omlakeret, men synes det er lidt spild at kaste 2000,- efter en autolakerer så jeg ville høre om jeres erfaring med hjemmelakering.
Min seneste lakering klarede jeg med motip spray:
Jeg blev egentlig ret tilfreds med resultatet, selv om den godt kunne have brugt lidt mere klarlak.
Jeg har kompresser+dyser og sprøjter, men ingen sprøjtekabine. Tror i resultatet bliver bedre med rigtig autolak?
Hilsen Christian
Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Jeg har ikke ret gode erfaringer med motip spray det støver meget ud i lokalet og giver et forholdsvis tyndt lag på det som skulle have malingen så der skal mange lag til for at få et godt dækkende lag og det klare lak ser grynet ud og er mat idet og et andet minus det kan ikke lide benzin og slet ikke opløsnings midler du evt. kan finde på at tørre den over med når den er beskidt
Jeg ville gå ind til flugger farver og se på der`s gode udvalg i autolak på spray i alle gængse bil farver det hedder multona og der`s klare lak er benzin fast altså 2 komponent og er klar og blank det er det som jeg har brugt til min 1973 med syntes jeg selv et godt resultat og sidst men ikke mindst de dåser er super gode de har en god dyse og det svare til at du bruger maler pistolen altså de giver et fint jævnt lag og støver ikke det halve af motips dåser men som ved alt andet maler arbejde så er forberedelserne og klargøringen vigtige
tror faktisk at multona også kan skaffes hjem til maler sprøjte men dåserne er gode og nemme at bruge også skal man jo ikke gøre maler pistol ren bag efter
held og lykke med det
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
Ville helt klart foretrække en rigtig professionel maler sprøjte, helst også i en maler kabine, og så bliver du helt sikkert tilfreds med resultatet !!
dexta skrev:og så bliver du helt sikkert tilfreds med resultatet !!
Det kan man da ikke være sikker på.. da jeg prøvede at male med malerpistol gik det op i hat og briller og lignede kong wolmers r..
Dermed ikke sagt at man ikke kan få et godt resultat ved at male med malerpistol selv, man skal bare gøre sig klart at man skal 100% klar over hvad man har med at gøre, og være indstillet på at det KAN være en om'er med ny slibning og indkøb af materialer igen (dyrt).
Jeg skal aldrig male igen, det er jeg simpelthen ikke tålmodig / god nok til, så det får maleren lov til
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner: Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret, Projekter på lager: Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jeg har "selvlakeret" med malersprøjte og autolak på de ca. 10 knallerter jeg har renoveret
Det er - især i starten - ikke blevet "topdollar" men øvelse gør som bekendt mester... Der er jeg måske ikke helt nået til endnu, men jeg har det nu engang bedst med at sige "jeg har lavet det HELE selv"
Min erfaring er at det er ikke selve lakeringen der er problemet, men det tager mig flere dage at lave BUNDEN...
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jeg vil helt klart sende til autolakren,det ville da være dumt at ofre flere tusinde kroner på org. eller uorg. dele til maskinen hvis så de lakret dele ligener noget der er malet i et formninglokale på den lokale folkeskole.
Hej MaaQ
jeg har malet mange knallerter gennem tiden, med forskellige resultater, alt efter hvad temperament jeg har været i, det vigtigste for et godt resultat, er dit forarbejde, inden du maler, da resultatet aldrig bliver bedre end det underlag (grundmaling-filler-spartel) du lægger det på, for et godt resultat skal tanken vandslibes før du maler, så den er hel glat og uden sliberidser, det er et stort arbejde, jeg har malet både med spraydåse og sprøjte, sprøjte gir det bedste resultat, i starten er det svært, men du kommer hurtig efter det og det bliver et meget pænt resultat, men der er meget arbejde i det, inden du kan male og det nemmeste i verden er at komme til at lægge for megen maling på, så det løber for dig, så hvis du har pengene, så lad en autolakker gøre det, så bliver din tank super flot, og det eneste du skal bekymre dig om er farven
Ja, jeg ville også selv forestrække at en prof gjorde det, men det holder bugettet nok ikke til, og jeg ville heller aldrig blive helt tilfreds da jeg synes at mange autolakerere er nogen klamhuggere. Så heller male det selv så man ikke skal ærgre sig over sine spildt pange
Min problem med at gøre det med prof autolak er at jeg synes alt erfaring viser mig at der kommer for meget malerstøv i luften og resultatet derved bliver dårligt - Hvad er jeres erfaring med det?
Det var forresten heller ikke motip jeg plejede at bruge. Det var noget proft spray med en special dyse, men det her dog heller ikke så glad for benzin.
Og så lige et opfølgerspørgsmål: Jeg kan godt forstå at en benxin fast klarlak er at foretrække, men bliver resultatet ligeså got? Jeg har hørt at det gulner...
Hilsen Christian
Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
MaaQ skrev:
Min problem med at gøre det med prof autolak er at jeg synes alt erfaring viser mig at der kommer for meget malerstøv i luften og resultatet derved bliver dårligt - Hvad er jeres erfaring med det?
Jeg plejer at lave en kabine i lægter, hvor der bliver sat klar plastic hele vejen rundt, også ovenpå.
(Jeg har faktisk lige sat den op )
Når jeg maler, vander jeg gulvet først, det tager noget af støvet, men en prof-kabine er jo at foretrække...
Hej MaaQ
Jeg har kun gode erfaringer med at bruge en autolakker, det er altid super flot arbejde. Den benzin faste spray på dåse er ikke 100% benzinfast
Lasse1969 skrev:Jeg har kun gode erfaringer med at bruge en autolakker, det er altid super flot arbejde.
Ja, der må jo heldigvis findes nogen af dem derude. Jeg har det bare bedst med at vide at det arbejder jeg får udført er det absolut bedste der kan opnås, og da jeg ikke kender nogen i Randers er det ikke en mulighed. Så i må endelig skrive hvis i har gode erfaringer med nogle autolakerere i Randers-området.
Lasse1969 skrev:Den benzin faste spray på dåse er ikke 100% benzinfast
Hehe, det tænkte jeg nok
Hilsen Christian
Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Lasse1969 skrev:Jeg har kun gode erfaringer med at bruge en autolakker, det er altid super flot arbejde.
Ja, der må jo heldigvis findes nogen af dem derude. Jeg har det bare bedst med at vide at det arbejder jeg får udført er det absolut bedste der kan opnås, og da jeg ikke kender nogen i Randers er det ikke en mulighed. Så i må endelig skrive hvis i har gode erfaringer med nogle autolakerere i Randers-området.
Lasse1969 skrev:Den benzin faste spray på dåse er ikke 100% benzinfast
Hehe, det tænkte jeg nok
heja i hadsund ligger der en autolaker der hedder møllebakkens autolak i østergade troer jeg der skal du spørge efter en der hedder kresten han er barer dyktig og går meget op i det med at male tanke du bliver ikke skuffet med garenti mvh tøffe
Lasse1969 skrev:Jeg har kun gode erfaringer med at bruge en autolakker, det er altid super flot arbejde.
Ja, der må jo heldigvis findes nogen af dem derude. Jeg har det bare bedst med at vide at det arbejder jeg får udført er det absolut bedste der kan opnås, og da jeg ikke kender nogen i Randers er det ikke en mulighed. Så i må endelig skrive hvis i har gode erfaringer med nogle autolakerere i Randers-området.
Lasse1969 skrev:Den benzin faste spray på dåse er ikke 100% benzinfast
Hehe, det tænkte jeg nok
heja i hadsund ligger der en autolaker der hedder møllebakkens autolak i østergade troer jeg der skal du spørge efter en der hedder kresten han er barer dyktig og går meget op i det med at male tanke du bliver ikke skuffet med garenti mvh tøffe
Det vil jeg helt klart prøve
Jeg synes bare at autolakerere bliver meget useriøs når de hører at det drejer sig om noget til en knallert men ham du snakker om lyder god
Hilsen Christian
Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt