Lakering - Bedste resultat

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Lakering - Bedste resultat

Indlæg af MaaQ »

Hej alle.

Jeg skal i gang med den store vinter renovation og vil ved den lejlighed have maskinen omlakeret, men synes det er lidt spild at kaste 2000,- efter en autolakerer så jeg ville høre om jeres erfaring med hjemmelakering.

Min seneste lakering klarede jeg med motip spray:
Billede
Billede

Jeg blev egentlig ret tilfreds med resultatet, selv om den godt kunne have brugt lidt mere klarlak.

Jeg har kompresser+dyser og sprøjter, men ingen sprøjtekabine. Tror i resultatet bliver bedre med rigtig autolak?
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Brugeravatar
gade
Stor knallert
Indlæg: 101
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 09:45
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af gade »

ja det bliver bedre med rigtig autolak,
yamaha dx årg 78 match
yamaha k1 årg 73 match adskilt
yamaha k1 årg 76 match adskilt
yamaha k1 årg 77 match adskilt
yamaha k1 årg 78 match adskilt
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej MaaQ

Jeg har ikke ret gode erfaringer med motip spray det støver meget ud i lokalet og giver et forholdsvis tyndt lag på det som skulle have malingen så der skal mange lag til for at få et godt dækkende lag og det klare lak ser grynet ud og er mat idet og et andet minus det kan ikke lide benzin og slet ikke opløsnings midler du evt. kan finde på at tørre den over med når den er beskidt :roll:

Jeg ville gå ind til flugger farver og se på der`s gode udvalg i autolak på spray i alle gængse bil farver det hedder multona og der`s klare lak er benzin fast altså 2 komponent og er klar og blank det er det som jeg har brugt til min 1973 med syntes jeg selv et godt resultat og sidst men ikke mindst de dåser er super gode de har en god dyse og det svare til at du bruger maler pistolen altså de giver et fint jævnt lag og støver ikke det halve af motips dåser men som ved alt andet maler arbejde så er forberedelserne og klargøringen vigtige
tror faktisk at multona også kan skaffes hjem til maler sprøjte men dåserne er gode og nemme at bruge også skal man jo ikke gøre maler pistol ren bag efter :D

held og lykke med det :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af dexta »

Ville helt klart foretrække en rigtig professionel maler sprøjte, helst også i en maler kabine, og så bliver du helt sikkert tilfreds med resultatet !!
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af Morten - Webmaster »

dexta skrev:og så bliver du helt sikkert tilfreds med resultatet !!
Det kan man da ikke være sikker på.. da jeg prøvede at male med malerpistol gik det op i hat og briller og lignede kong wolmers r..

Dermed ikke sagt at man ikke kan få et godt resultat ved at male med malerpistol selv, man skal bare gøre sig klart at man skal 100% klar over hvad man har med at gøre, og være indstillet på at det KAN være en om'er med ny slibning og indkøb af materialer igen (dyrt).

Jeg skal aldrig male igen, det er jeg simpelthen ikke tålmodig / god nok til, så det får maleren lov til :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har "selvlakeret" med malersprøjte og autolak på de ca. 10 knallerter jeg har renoveret :!: :!:
Det er - især i starten - ikke blevet "topdollar" men øvelse gør som bekendt mester... Der er jeg måske ikke helt nået til endnu, men jeg har det nu engang bedst med at sige "jeg har lavet det HELE selv" :lol: :P :lol:

Min erfaring er at det er ikke selve lakeringen der er problemet, men det tager mig flere dage at lave BUNDEN...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
peter hoegh
Stor knallert
Indlæg: 107
Tilmeldt: tors 17. jul 2008 21:35
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af peter hoegh »

Jeg vil helt klart sende til autolakren,det ville da være dumt at ofre flere tusinde kroner på org. eller uorg. dele til maskinen hvis så de lakret dele ligener noget der er malet i et formninglokale på den lokale folkeskole. :shock:
Klargøringsmand ved Thorup maskinhandel

http://www.thorup-traktor.dk
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af Lasse1969 »

Hej MaaQ
jeg har malet mange knallerter gennem tiden, med forskellige resultater, alt efter hvad temperament jeg har været i, det vigtigste for et godt resultat, er dit forarbejde, inden du maler, da resultatet aldrig bliver bedre end det underlag (grundmaling-filler-spartel) du lægger det på, for et godt resultat skal tanken vandslibes før du maler, så den er hel glat og uden sliberidser, det er et stort arbejde, jeg har malet både med spraydåse og sprøjte, sprøjte gir det bedste resultat, i starten er det svært, men du kommer hurtig efter det og det bliver et meget pænt resultat, men der er meget arbejde i det, inden du kan male og det nemmeste i verden er at komme til at lægge for megen maling på, så det løber for dig, så hvis du har pengene, så lad en autolakker gøre det, så bliver din tank super flot, og det eneste du skal bekymre dig om er farven
mvh. Lars
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af MaaQ »

Ja, jeg ville også selv forestrække at en prof gjorde det, men det holder bugettet nok ikke til, og jeg ville heller aldrig blive helt tilfreds da jeg synes at mange autolakerere er nogen klamhuggere. Så heller male det selv så man ikke skal ærgre sig over sine spildt pange :wink:

Min problem med at gøre det med prof autolak er at jeg synes alt erfaring viser mig at der kommer for meget malerstøv i luften og resultatet derved bliver dårligt - Hvad er jeres erfaring med det?

Det var forresten heller ikke motip jeg plejede at bruge. Det var noget proft spray med en special dyse, men det her dog heller ikke så glad for benzin.

Og så lige et opfølgerspørgsmål: Jeg kan godt forstå at en benxin fast klarlak er at foretrække, men bliver resultatet ligeså got? Jeg har hørt at det gulner...
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af dexta »

At foretrække er helt klart at male i en maler kabine, jeg synes da ikke malere gør deres arbejde dårligt ?
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af MaaQ »

dexta skrev:At foretrække er helt klart at male i en maler kabine, jeg synes da ikke malere gør deres arbejde dårligt ?
Jep, men jeg kan nok ikke skaffe en :/

Her i randers er den gennemsnitlige autolakør en stiv mekaniker der bare lige sprøjter det over :roll:
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af Toke »

MaaQ skrev: Min problem med at gøre det med prof autolak er at jeg synes alt erfaring viser mig at der kommer for meget malerstøv i luften og resultatet derved bliver dårligt - Hvad er jeres erfaring med det?
Jeg plejer at lave en kabine i lægter, hvor der bliver sat klar plastic hele vejen rundt, også ovenpå.
(Jeg har faktisk lige sat den op :) )

Når jeg maler, vander jeg gulvet først, det tager noget af støvet, men en prof-kabine er jo at foretrække...
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af MaaQ »

Okay, lyder smart. Det vil jeg prøve :wink:
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af Lasse1969 »

Hej MaaQ
Jeg har kun gode erfaringer med at bruge en autolakker, det er altid super flot arbejde. Den benzin faste spray på dåse er ikke 100% benzinfast :oops:
mvh. Lars
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af MaaQ »

Lasse1969 skrev:Jeg har kun gode erfaringer med at bruge en autolakker, det er altid super flot arbejde.
Ja, der må jo heldigvis findes nogen af dem derude. Jeg har det bare bedst med at vide at det arbejder jeg får udført er det absolut bedste der kan opnås, og da jeg ikke kender nogen i Randers er det ikke en mulighed. Så i må endelig skrive hvis i har gode erfaringer med nogle autolakerere i Randers-området.
Lasse1969 skrev:Den benzin faste spray på dåse er ikke 100% benzinfast :oops:
Hehe, det tænkte jeg nok :roll:
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
tøffe
Gummi rocker
Indlæg: 802
Tilmeldt: tirs 7. okt 2008 08:45
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af tøffe »

MaaQ skrev:
Lasse1969 skrev:Jeg har kun gode erfaringer med at bruge en autolakker, det er altid super flot arbejde.
Ja, der må jo heldigvis findes nogen af dem derude. Jeg har det bare bedst med at vide at det arbejder jeg får udført er det absolut bedste der kan opnås, og da jeg ikke kender nogen i Randers er det ikke en mulighed. Så i må endelig skrive hvis i har gode erfaringer med nogle autolakerere i Randers-området.
Lasse1969 skrev:Den benzin faste spray på dåse er ikke 100% benzinfast :oops:
Hehe, det tænkte jeg nok :roll:
heja i hadsund ligger der en autolaker der hedder møllebakkens autolak i østergade troer jeg der skal du spørge efter en der hedder kresten han er barer dyktig og går meget op i det med at male tanke du bliver ikke skuffet med garenti mvh tøffe
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af MaaQ »

tøffe skrev:
MaaQ skrev:
Lasse1969 skrev:Jeg har kun gode erfaringer med at bruge en autolakker, det er altid super flot arbejde.
Ja, der må jo heldigvis findes nogen af dem derude. Jeg har det bare bedst med at vide at det arbejder jeg får udført er det absolut bedste der kan opnås, og da jeg ikke kender nogen i Randers er det ikke en mulighed. Så i må endelig skrive hvis i har gode erfaringer med nogle autolakerere i Randers-området.
Lasse1969 skrev:Den benzin faste spray på dåse er ikke 100% benzinfast :oops:
Hehe, det tænkte jeg nok :roll:
heja i hadsund ligger der en autolaker der hedder møllebakkens autolak i østergade troer jeg der skal du spørge efter en der hedder kresten han er barer dyktig og går meget op i det med at male tanke du bliver ikke skuffet med garenti mvh tøffe
Det vil jeg helt klart prøve :D

Jeg synes bare at autolakerere bliver meget useriøs når de hører at det drejer sig om noget til en knallert :roll: men ham du snakker om lyder god :wink:
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af Morten - Webmaster »

min autolakerer er meget seriøs mht knallert lakeringer og mc.

Han har malet knallerter i alle de år han har været maler (også i læretiden) og han syntes det er godt arbejde at lave knallerter.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af dexta »

Nogen der har en idé om hvad det cirka koster at få pulverlakeret et stel og baggaffel ?
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Lakering - Bedste resultat

Indlæg af Morten - Webmaster »

blæsning & pulverlak koster 1000 i næstved. HUSK at der ikke skal klarlak på, det er nemlig med i de 1000.-
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"