20 fods polsk plastic (... eller glasfiber) skiftede hænder; fra en lille familie på fire til min søster og jeg selv. Det gode skib "Ofelia" af Kastrup blev beset første gang mandag, og derefter blev bestet og gennemgået et par gange - bl.a. med vores egen Claus Olieklud i telefonen, der træt måtte lægge øre til alle mine underlige spørgsmål...
"Ofelia" er en sejlbåd af modellen Carina 20, konstrueret i Stettin i 1977. Der er en lille kahyt med plads til to mennesker og to dværge eller andre småfolk. Langs hele kahyttens skot er indbygget hylder; der er fire bagagekister indbygget, hvoraf tre af dem er dækket af hynder, kahytten inkluderer også et lille bord (justérbart og aftageligt) og er belyst af elektrisk loftslys (ca 15-20cm lysstofsrør), samt tre vinduer - med gardiner. Loftet og den øverste del af skottet er beklædt med nappa. I bagbordsside findes også skibets pantry der er udstyret med et spritkomfur (... hmm... så må det jo være en spritbåd?).
Hynderne er helt nye, og meget behagelige: de tidligere redere har fået dem i julegave af en møbelpolstre. Værdien skulle have været omkring 7.000 kroner!
Udenfor sidder skipper i regn og blæst og styrer; er findes også to opbevaringskister. Instrumenteringen er pt. begrænset til en dybdemåler fra engelske NASA Marine - dog skal der monteres et kompas!
Masten er pt. ikke monteret, men bliver rejst igen til foråret: Hertil følger to storsejl (nyere og ældre) samt to fok'er (forsejl). Anker, redningsveste, søkort, og nødraketter er klar i skibet til brug.
Motoren er blevet købt af Claus Olieklud, og er en fin, langbenet, ældre 6HK Evinrude - en amerikaner motor bygget i Belgien; det er en to-taktsmotor med to cylindre (ligesom at køre RD350 på vand!). Den eneste ulempe er at gasrullen er lidt svær at nå når man sidder i styrbord for at styre skuden ud af havn - eller, som vi mø nøjes med indtil næste sæson, at sejle båden for motor.
What to do? Elektriciteten i båden har set bedre dage! Kondens indenbords har skadet kontakterne og jeg har stærkt overvejet at kontkatpanelet skal skiftes ud til et nyt. Korrosionen af det nuværende elpanel gør at dybdemåler og lanterner ikke virker på den dertil indrettet kontakt, men skal hot-wires for at fungere. Nye kontakter skulle kunne rette dette selvom det jo betyder at lege mr. el-mand. Det kompas jeg har haft kigget på kan også indbygges med lys, og jeg har da overvejet at det så skal kobles til lanternekontakten, så om aftenen kan alt tændes samtidig.
"Ofelia" sejler under det danske Yacht Flag.
Da jeg ikke er VHF certificeret er der ikke radio ombord. Men det kommer nok en dag. Der er heller ikke radar, AIS, eller andet brugbart sikkerhedsudstyr; end ikke GPS, eller vindmåler.
Men... en fishfinder kommer der nok på en dag. I kahytten er der installeret et mekanisk barometer, samt et batteridrevet ur: sidstnævnte er dog ødelagt af førnævnte kondens.
![Billede](http://billeder.bazoom.dk/baad/galleri/20/m/96498/carina-20---ofelia.jpg)
![Billede](http://billeder.bazoom.dk/baad/galleri/20/m/96491/carina-20---ofelia.jpg)
![Billede](http://billeder.bazoom.dk/baad/galleri/20/m/96493/carina-20---ofelia.jpg)
![Billede](http://billeder.bazoom.dk/baad/galleri/20/m/96499/carina-20---ofelia.jpg)