Hjælp til indstilling af tænding

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Hjælp til indstilling af tænding

Indlæg af Clearice »

Hej derude. Jeg søger en der kan lære mig at indstille tændinger. Har meget erfaring med knallerter men lige tændingen har jeg sgu aldrig grejet. Hvis der er en gammel mekaniker derude der vil dele visdommen vil jeg blive meget glad. På forhånd tak!
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hjælp til indstilling af tænding

Indlæg af knallert »

hvis du googler..kommer der værksteds manualer frem..evt brug billede Google..og søg på dit motor model. navn type nummer
.så plejer der at dukke data op..
men hvilken maskine drejer det sig om..?
strynboen på test profil
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Hjælp til indstilling af tænding

Indlæg af Clearice »

Jeg har godt kigget på google men synes ikke lige det er gået ind på lystavlen endnu. Jamen jeg har en puch maxi, en velo solex og 3 Peugeot 101´ere. Så vidt jeg ved er det kun maxien man kan indstille tædingstidspunkt på, men er i tvivl om præcis hvordan man gør det. Jeg er med på hvor du finder info om tændings tidspunkter og platin afstand. Men er i tvivl om hvor svinghjulet skal stå når der f.eks. skal være 0,4mm mellem dem. Så leder efter hjælp til at indstille tændingstidspunkt på maxien og platiner på de andre.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hjælp til indstilling af tænding

Indlæg af 12V »

Skru tændrøret ud, kør stempel i top. Her justerer du platinerne til de er f.eks. 0,4 mm åbne.

Skal du justere tændingstidspunktet, bliver det lidt mere avanceret. Den billigste og nemmeste metode for begyndere, må være denne her:

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hjælp til indstilling af tænding

Indlæg af knallert »

man starter med at indstille gabet..til det maximale man kan få det..og så spænde platinen fast..så har du dvell tiden ,,altså lade tiden på spolen..før platinen åbner,, på plads
..(på Yamaha og flere japanske motore,,samt brixx stratton..er det eneste justering)..og man må oftest lave et kompromi..for at få den god..

bagefter stiller man tidspunktet platinen åbner..i mm før topstilling af stemplet.
.det er ved at dreje ankerpladen i de lange spor de oftest har..til platinen netop åbner når stempler er x antal milineter før top..der er oftest mærkning på svinghjul..men ikke altid(så måler man ned på stemplet gennem tændrør hul forskruningen..med et skydelære..eller tændings mikrometer skrue..
som altid er en tændings pistol god til at se hvad der sker i virkeligheden..så man får en indikation på det som sker og ikke det man" regner" med sker..alså en god test af ens teorier også holder vand..
(hvis jeg har skrevet/tænkt.. forkert..skriv endelig så vi får rettet)
strynboen på test profil
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Hjælp til indstilling af tænding

Indlæg af Clearice »

Jeg siger tak for svarene! Er det rigtigt forstået at på de fleste motorer skal stemplet bare være i top når man justerer platin afstanden?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hjælp til indstilling af tænding

Indlæg af knallert »

ja i prinsippet..men helt korrekt skal man finde maximal åbning..og ,så justere den til spec .
.og derefter indstille tidspunktet.
.ved at dreje hele ankerpladen,
,,så den netop ÅBNER platinen ved (mm før top- tænding tidspunktet).
.men mange har ikke muligheden for at dreje ankerpladen...så må man kompensere..og ikke kun fokusere på åbning gab..(.men mere på svinghjul mærkningen/stempel stilling. når,den åbner) reelt tændings tidspunkt.
.specielt billige kopi platiner kan være svære at få perfekte justeringer efter spec..
det er det som driller mange..at man ikke rigtig kan bruge fabriks spec til finjustering..men må bruge tid på selv at finde den korrekte justering for netop din motor. der er tændings pistolen en stor hjælp..da den viser presist hvor den tænder..på svinghjulet..og man så kan justere sig..til det rigtige..og kompensere for dårlige platiner og slitage
men de fleste ikke Japan motore er nemme at justere..og kræver ikke super fin justering...
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"