Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
- Martin krone
- Junior knallert
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: tors 14. apr 2016 11:07
- Kontakt:
Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
Er der nogle der har prøvet at montere en koblingssnegl og bøsning fra en Suzuki k50. Har hørt at flere synes godt om denne ombygning. Sneglegangen/gevindet er lidt længere. Og ja jeg kunne godt bruge 13-1400 kr på originalt skjold og snegl. Men hellere bruge 230kr på uoriginal skjold og en k50 snegl. Og endda hvis det så er mere holdbart og mere behageligt at bruge.
Andre der har prøvet dette?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Andre der har prøvet dette?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Martin krone
- Junior knallert
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: tors 14. apr 2016 11:07
- Kontakt:
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
Martin krone skrev:Er der nogle der har prøvet at montere en koblingssnegl og bøsning fra en Suzuki k50. Har hørt at flere synes godt om denne ombygning. Sneglegangen/gevindet er lidt længere. Og ja jeg kunne godt bruge 13-1400 kr på originalt skjold og snegl. Men hellere bruge 230kr på uoriginal skjold og en k50 snegl. Og endda hvis det så er mere holdbart og mere behageligt at bruge.
Andre der har prøvet dette?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
hej... jeg har hørt om flere som ombygger et slidt koblingsskjold med en snekke fra Yamaha RD/DT, en sådan snekke minder om den Suzuki snekke du viser... udfordringen er vel at fastgøre yderdelen med en skrue eller lign, samt der stadig er plads til gummiproppen udvendigt.
hilsen olieklud
hilsen olieklud
- Martin krone
- Junior knallert
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: tors 14. apr 2016 11:07
- Kontakt:
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
Hej hej.claus olieklud skrev:hej... jeg har hørt om flere som ombygger et slidt koblingsskjold med en snekke fra Yamaha RD/DT, en sådan snekke minder om den Suzuki snekke du viser... udfordringen er vel at fastgøre yderdelen med en skrue eller lign, samt der stadig er plads til gummiproppen udvendigt.
hilsen olieklud
Ja der kommer et problem mht gummiproppen. Men det må jeg kigge på i anden omgang .
Mht til fastgørelse. Ham jeg snakkede med som forslog denne løsning med k50 sneglen. Han viste mig hvordan bøsningen skulle monteres indefra. Og at en fastgørelse ikke var nødvendigt. Da beslaget på bøsningen går mod anslag på skjoldet indvendigt.
Mit skjold er i øjeblikket henne ved en maskinfabrik for at få fræst/boret hul i nøjagtig størrelse til bøsningen.
Vender tilbage med billeder osv.
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
Du kan måske få lidt inspiration fra disse billeder:
viewtopic.php?f=132&t=17776
Det er med en RD snegl.
viewtopic.php?f=132&t=17776
Det er med en RD snegl.
- Martin krone
- Junior knallert
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: tors 14. apr 2016 11:07
- Kontakt:
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
Så fik jeg skjoldet og k50 sneglen tilbage fra maskinfabrikken. Og bøsningen sidder godt fast.
Vil lige igen minde om at der er dele for 230kr. Og kommer det til at virke hopper og danser jeg af glæde. Og går sneglegangen hen og bliver slidt. Koster en ny 49kr. Men lad os nu se om det hele kommer til at passe. Ellers så skal rd sneglen prøves. Men havde desværre sat det hele igang da olieklud skrev om denne. Men tak for tippet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vil lige igen minde om at der er dele for 230kr. Og kommer det til at virke hopper og danser jeg af glæde. Og går sneglegangen hen og bliver slidt. Koster en ny 49kr. Men lad os nu se om det hele kommer til at passe. Ellers så skal rd sneglen prøves. Men havde desværre sat det hele igang da olieklud skrev om denne. Men tak for tippet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
hejsa... hvordan nu med den kugle der ligger imellem koblingspind og skruen i snekken ? den forhindre slid og gør det arbejder let... jeg tror bestemt du må afkorte justerskruen noget, normalt går koblingspinden lidt ind i hullet og bliver styret herved - du kan sikkert godt få plads til en kugle såfremt du tilpasser justerskruens længde hertil, husk at komme kuglen i før du monterer koblingsarmen.
du får et problem med at montere gummiproppen da fastgørelses rillen er fræset væk - måske det lige kunne havde ladet sig gøre hvis der ikke var fræset hele vejen igennem hullet ?
ellers fint med de 2 tapper som du har fået svejset på til at holde snekken, men mangler der ikke 2 skruer ?
husk at vende armen rigtig første gang således snekken er i bund når armen sidder i neutral position - det er muligt at yderdelen af snekken ( den del der er fastgjort i koblingsskjoldet ) skal drejes en halv omgang for at opnå optimal position for koblingsarmen.
ja det havde nok været lettere at sende koblingsskjoldet til claus sigsauer her fra knallertforum og bede ham om at montere en rd snekke - han tager 400 kr i alt incl retur porto - det lyder meget rimeligt... omvendt fik du selv ideen før du hørte om det, og du lever da din tanke ud i livet, så total hq plus for det.
hilsen olieklud
du får et problem med at montere gummiproppen da fastgørelses rillen er fræset væk - måske det lige kunne havde ladet sig gøre hvis der ikke var fræset hele vejen igennem hullet ?
ellers fint med de 2 tapper som du har fået svejset på til at holde snekken, men mangler der ikke 2 skruer ?
husk at vende armen rigtig første gang således snekken er i bund når armen sidder i neutral position - det er muligt at yderdelen af snekken ( den del der er fastgjort i koblingsskjoldet ) skal drejes en halv omgang for at opnå optimal position for koblingsarmen.
ja det havde nok været lettere at sende koblingsskjoldet til claus sigsauer her fra knallertforum og bede ham om at montere en rd snekke - han tager 400 kr i alt incl retur porto - det lyder meget rimeligt... omvendt fik du selv ideen før du hørte om det, og du lever da din tanke ud i livet, så total hq plus for det.
hilsen olieklud
- Martin krone
- Junior knallert
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: tors 14. apr 2016 11:07
- Kontakt:
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
claus olieklud skrev:hejsa... hvordan nu med den kugle der ligger imellem koblingspind og skruen i snekken ? den forhindre slid og gør det arbejder let... jeg tror bestemt du må afkorte justerskruen noget, normalt går koblingspinden lidt ind i hullet og bliver styret herved - du kan sikkert godt få plads til en kugle såfremt du tilpasser justerskruens længde hertil, husk at komme kuglen i før du monterer koblingsarmen.
du får et problem med at montere gummiproppen da fastgørelses rillen er fræset væk - måske det lige kunne havde ladet sig gøre hvis der ikke var fræset hele vejen igennem hullet ?
ellers fint med de 2 tapper som du har fået svejset på til at holde snekken, men mangler der ikke 2 skruer ?
husk at vende armen rigtig første gang således snekken er i bund når armen sidder i neutral position - det er muligt at yderdelen af snekken ( den del der er fastgjort i koblingsskjoldet ) skal drejes en halv omgang for at opnå optimal position for koblingsarmen.
ja det havde nok været lettere at sende koblingsskjoldet til claus sigsauer her fra knallertforum og bede ham om at montere en rd snekke - han tager 400 kr i alt incl retur porto - det lyder meget rimeligt... omvendt fik du selv ideen før du hørte om det, og du lever da din tanke ud i livet, så total hq plus for det.
hilsen olieklud
Hej Claus.
Tak for dine inputs;-). Der er helt sikkert ting jeg kan bruge i det du skriver.
Jo skruerne er jeg ikke nået til endnu. Og ja der bliver en udfordring mht gummiproppen. Der skal Ole opfinder findes frem;-).
Bøsningen sidder for langt ude. Kanten inde i skjoldet hvor bøsningen sidder i skal skæres ned. Så snekken kommer længere ud.
Og jo som jeg skrev tidligere. Så kontakter jeg Claus sigauer hvis ikke dette lille forsøg går i kludder;-).
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
Da jeg havde FS1 tilbage i 90'erne, fik jeg på et tidspunkt lavet koblingsdelen i skjoldet om til noget i messing, Det samme med armen til kablet. Det holdt til knallerten blev skrottet for nylig, af ham jeg i sin tid solgte den til. Men den havde så heller ikke været ude og køre i 10-12 år. Beklageligvis har jeg ingen billeder af koblingen i messing.
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
man kan stikke det indvendige gevind(trapetz gevind) i enhver drejebænk..og dreje en prespasning..til et udboret skjold....nemmest med messing..men entelig er stål bedre..når sneglen er nylon...men ideen er jo at få flest fordele med..med færreste ændringer
strynboen på test profil
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
Fin ide med K50 sneglen, men hullet til bøsningen er så stor at du ikke kan få gummiproppen til at sidde fast.
Hullet til bøsningen med RD50 sneglen er Ø22,5 mm, så der er stadig lidt tilbage af kraven i hullet, så proppen ikke falder ud
Hullet til bøsningen med RD50 sneglen er Ø22,5 mm, så der er stadig lidt tilbage af kraven i hullet, så proppen ikke falder ud
/Claus
FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
- Martin krone
- Junior knallert
- Indlæg: 23
- Tilmeldt: tors 14. apr 2016 11:07
- Kontakt:
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
Hej sigsauer.
Ok. Kan godt se at din metode vist er den bedste. Virkelig godt håndværk du har lavet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok. Kan godt se at din metode vist er den bedste. Virkelig godt håndværk du har lavet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
TakMartin krone skrev:Hej sigsauer.
Ok. Kan godt se at din metode vist er den bedste. Virkelig godt håndværk du har lavet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
/Claus
FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Ombygning fs1 koblingssnegl til Suzuki k50 snegl.
Så har jeg også prøvet at udbore en skævslidt sneglegang til Ø 22,5 mm og erstatte det med en løs indsats fra Yamaha RD. Det er ikke afprøvet endnu, men der er stadig spor til at holde gummiproppen.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)