Racer tænding HPI2TEN
Racer tænding HPI2TEN
Jeg og et par stykker fra forum har smidt penge efter en ny tænding til Kreidleren.
Det drejer sig om en racer tænding (HPI2TEN) fra Belgiske HPI = Horse Power Ignition, som er en tænding ala inner rotor typen dog med lys og udvendigt svinghjul.
Finishen er utrolig lækker sammenlignet med Kokusan.
Den kan købes i løsdele, hvis man feks har tændspole, regulator osv.
Vi valgte en pakke løsning beståene af:
1 analog cdi med 1 uprogrammerbar kurve, den kan tilkøbes med 2 kurver som man kan skifte imellem via en kontakt på styret.
1 Udvendig tændspole.
1 stk 12 volt regulator.
1 stk vægtforøgelse af svinghjul. 280 gr
1 stk aftrækker. Den til Yamaha FS1 kanbruges har jeg efterfølgende opdaget.
Vægt på svinghjul = 334 gr
Min skal bruges sammen med min speedwaycylinder som bliver monteret på en 6 gears motor med 28mm Dellorto og SP 60 udstødning.
Det drejer sig om en racer tænding (HPI2TEN) fra Belgiske HPI = Horse Power Ignition, som er en tænding ala inner rotor typen dog med lys og udvendigt svinghjul.
Finishen er utrolig lækker sammenlignet med Kokusan.
Den kan købes i løsdele, hvis man feks har tændspole, regulator osv.
Vi valgte en pakke løsning beståene af:
1 analog cdi med 1 uprogrammerbar kurve, den kan tilkøbes med 2 kurver som man kan skifte imellem via en kontakt på styret.
1 Udvendig tændspole.
1 stk 12 volt regulator.
1 stk vægtforøgelse af svinghjul. 280 gr
1 stk aftrækker. Den til Yamaha FS1 kanbruges har jeg efterfølgende opdaget.
Vægt på svinghjul = 334 gr
Min skal bruges sammen med min speedwaycylinder som bliver monteret på en 6 gears motor med 28mm Dellorto og SP 60 udstødning.
- Vedhæftede filer
-
- Tænding ud af kassen
- 6.JPG (120.37 KiB) Vist 12869 gange
-
- Svinghjul og vægtforøger
- 5.jpg (118.49 KiB) Vist 12869 gange
-
- Svinghjul og vægtforøger
- 4.jpg (88.05 KiB) Vist 12869 gange
-
- Stator monteret
- 3.jpg (113.15 KiB) Vist 12869 gange
-
- Svinghjul monteret
- 1.jpg (129.79 KiB) Vist 12869 gange
-
- Vægtforøger monteret
- 2.jpg (115.26 KiB) Vist 12869 gange
-
- Speedway cylinder
- 1.jpg (59.14 KiB) Vist 12869 gange
-
- 2.jpg (78.51 KiB) Vist 12869 gange
-
- 3.jpg (117.34 KiB) Vist 12869 gange
-
- 4.jpg (112.85 KiB) Vist 12869 gange
-
- 6.jpg (79.83 KiB) Vist 12869 gange
-
- 7.jpg (114 KiB) Vist 12869 gange
-
- 8.jpg (109.22 KiB) Vist 12869 gange
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4252
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Racer tænding HPI2TEN
Savle savle... Det er sgu lækre sager - både cylinder og tænding!
Erik
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Racer tænding HPI2TEN
Erik jeg har også store forventninger til begge dele!
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Racer tænding HPI2TEN
hej jan... nu kommer du ikke og fortæller at du selv har lavet den cylinder ? i så fald syntes jeg godt nok i er noget vilde der over på fyn
hvorfor overhoved bruge den vægtforøger på svinghjulet ?
hilsen olieklud
hvorfor overhoved bruge den vægtforøger på svinghjulet ?
hilsen olieklud
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4252
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Racer tænding HPI2TEN
Mon ikke vægtforøgeren giver lidt moment som man ellers mister når cylinderen er portet til høje rpm!!!
Erik
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Racer tænding HPI2TEN
jo det tænker jeg også, men hvorfor har en crossmaskine så innerrotor af alu med lille diameter & lav vægt ? des længere massen er fra centrum des større virkning og omvendt... hmm
hilsen olieklud
hilsen olieklud
-
- Moderator
- Indlæg: 3932
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Racer tænding HPI2TEN
Momentet ændres godt nok ikke, men det gør den lagrede energi. På racerbanen bliver maskinen bare tævet afsted og man vælger ikke en gearing, som tillader motoren at dratte lidt af trækområdet... men det gør vi som regel på gaden.
Fordelen ved at øge vægten en sjat er også, at trækområdet kommer lidt "blødere", så man ikke går fra 0HK til 12HK på et splitsekund. Dvs. motoren bliver lidt mindre hysterisk. Nåja, og så er det rart nok med lidt justeringsmuligheder efter temperament. Skulle man nu "komme til" at bygge en sejtræksmotor, så kan man få masser af gasrespons. BRINNNN-BRINNNN!
Vedr. vægtpladen, så skal man lige være opærksom på, at skruerne/boltene til fastspænding af denne ikke må være ret lange, da de ellers hugger i spolerne på bagsiden!
Det jeg ser mest frem til er et svinghjul, som rent faktisk er afbalanceret...!
Fordelen ved at øge vægten en sjat er også, at trækområdet kommer lidt "blødere", så man ikke går fra 0HK til 12HK på et splitsekund. Dvs. motoren bliver lidt mindre hysterisk. Nåja, og så er det rart nok med lidt justeringsmuligheder efter temperament. Skulle man nu "komme til" at bygge en sejtræksmotor, så kan man få masser af gasrespons. BRINNNN-BRINNNN!
Vedr. vægtpladen, så skal man lige være opærksom på, at skruerne/boltene til fastspænding af denne ikke må være ret lange, da de ellers hugger i spolerne på bagsiden!
Det jeg ser mest frem til er et svinghjul, som rent faktisk er afbalanceret...!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Moderator
- Indlæg: 3932
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Racer tænding HPI2TEN
Wait... whaaat? "Et par stykker"?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Racer tænding HPI2TEN
sådan er det hansen - når man er fælles om tingene må man også bruge andres penge, er du heldig har du dog en lille andel i varen
pyt med det - denne gang er det bare et par tusinde til et lille tændingsanlæg, det er intet når man kører kreidler... he he
hilsen olieklud
pyt med det - denne gang er det bare et par tusinde til et lille tændingsanlæg, det er intet når man kører kreidler... he he
hilsen olieklud
-
- Moderator
- Indlæg: 3932
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Racer tænding HPI2TEN
Jeg er bare nysgerrig!
For det første er det fedt, når vi er flere om at lege med de samme dimser; Det giver god mulighed for ping-pong.
For det andet er det sjovt at være flere i klassen med en "hidsig hveps".
For det tredje gav det en gratis aftrækker og ditto forsendelse.
Vi har faktisk fået det hele til en retti' god pris!
For det første er det fedt, når vi er flere om at lege med de samme dimser; Det giver god mulighed for ping-pong.
For det andet er det sjovt at være flere i klassen med en "hidsig hveps".
For det tredje gav det en gratis aftrækker og ditto forsendelse.
Vi har faktisk fået det hele til en retti' god pris!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Racer tænding HPI2TEN
Hvor kan vægt forøgeren købes henne, eller er den selv lavet ?
Har selv investeret i samme tænding, også købt spændings regulator til..Men det er jo 12 volt..!?
Der er vel ikke andet at gøre end at skifte (alt) ud til 12 volt?? tænker alle pære, horn og batteri..
Jesper Høyer
Har selv investeret i samme tænding, også købt spændings regulator til..Men det er jo 12 volt..!?
Der er vel ikke andet at gøre end at skifte (alt) ud til 12 volt?? tænker alle pære, horn og batteri..
Jesper Høyer
Re: Racer tænding HPI2TEN
Hej Jesper.jesper skrev:Hvor kan vægt forøgeren købes henne, eller er den selv lavet ?
Har selv investeret i samme tænding, også købt spændings regulator til..Men det er jo 12 volt..!?
Der er vel ikke andet at gøre end at skifte (alt) ud til 12 volt?? tænker alle pære, horn og batteri..
Jesper Høyer
Jeg købte vores tændinger af Black Mamba på facebok.
Alt skal skiftes til 12 volt også blinkrelæ.
Har du køb til Kreidler eller Yamaha?
//Jan
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Racer tænding HPI2TEN
Hej Jan
Har ikke blink lys på..så det nemt .
Jeg har købt til Yamaha, hos JMPB i Holland..med volt-regulator til.
Har ikke haft det monteret i nu..men regner ikke med det, er det store..?
Mvh. Jesper Høyer
Har ikke blink lys på..så det nemt .
Jeg har købt til Yamaha, hos JMPB i Holland..med volt-regulator til.
Har ikke haft det monteret i nu..men regner ikke med det, er det store..?
Mvh. Jesper Høyer