Efter en køretur forleden gik den død, først kunne den køre lidt endnu, nu kan den næsten ikke starte mere. Vi har brugt hele aften på at fejlsøge og fandt først fejlen meget sent. Gnisten forsvinder efter ca. 10 motor omdrejninger, så man bemærker det ikke ved at bruge kickstarteren. Men sætter man en boremaskine på svinghjulet, ser man at gnisten er der i starten og så forsvinder den efter kort tid.
Knallerten har kun kørt 2600 miles, så tændingen ser fabriksny ud. Her er en liste over de ting vi har fejlsøgt:
Ny tændrør, kabel og hætte.
Anden udvendig tændspole fra en anden knallert, med ca. samme modstand på primær og sekundær siden.
Koblet en ny kondensator parallel på ledningen fra fødespolen udvendig, eller kan jeg ikke teste sådan hvis kondensatoren er røget under svinghjulet?
Koblet fødespole og udv. tændspole direkte sammen udenom ledningsnet.
Målt alle spolers modstand, ca. det samme som andre knallerter med lign. tændinger. Men vi har desværre ingen service manual til platin modellen at sammenligne med.
Den laver stadig samme nummer, den gnister ikke mellem platinerne selv i 3. gear på min boremaskine.
Det eneste vi ikke har kunne teste ved udelukkelse er fødespole og kondensator, da delene ikke er særlig gængs.
Hvad ville i satse på, har jeg overset noget i min fejlsøgen?
Alternativ, finde en komplet tænding fra en nyere model med CDI... Meeeen, det ville da være synd.
![Whew :whew](./images/smilies/10500.gif)