Gear problem Kreidler 3 gear
Gear problem Kreidler 3 gear
Hej
Min søn har købt en Kreidler 1,2 superstar, og vi har renoveret den.
Vi har et problem, der sidder en 3-gear motor på. Men vi har endnu ikke kunne få den op i 3. gear.
Vi har justeret på Excenterbolten. Der kan vi få den til at virke i 1. og 2. gear men ikke 3. gear.
Hvad kan det skyldes?
http://i.imgur.com/8X5GEQn.jpg
Min søn har købt en Kreidler 1,2 superstar, og vi har renoveret den.
Vi har et problem, der sidder en 3-gear motor på. Men vi har endnu ikke kunne få den op i 3. gear.
Vi har justeret på Excenterbolten. Der kan vi få den til at virke i 1. og 2. gear men ikke 3. gear.
Hvad kan det skyldes?
http://i.imgur.com/8X5GEQn.jpg
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
Nu har jeg ikke en snot forstand på kreidler og det her er måske en stjernedum kommentar.. men i er HELT SIKRE på det ikke er en 2 trins gearkasse?..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
Motor nr: 30994XX. Vi har fået det bekræftet af flere at det er en 3. gears motor.
http://i.imgur.com/LDXjKkF.jpg
http://i.imgur.com/LDXjKkF.jpg
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
2 og 3 gears kreidler motoren er den samme hvis jeg husker ret, mit spørgsmål: er i 100 på GEARKASSEN er 3 gear?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
Jeg er helt sikker. Der er 3 tandhjul på trækakslen. Se billedet øverst. På en 2 gears er der 2 tandhjul.
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
No kidding Sherlock
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
Prøv at pille "kødbenet" af og se, om gearet kan findes ved hjælp af en svensknøgle til at trække i "skifteblokken".
Jeg kan ikke huske, om der er en støttegaffel i en 3g motor, men hvis der er en, og den kan vendes forkert, kan det være årsagen.
Det kan være, returfjederen ikke sidder korrekt. Det er den, som sidder på undersiden af motoren. Evt. er alu-studsen, som fjederen omkranser, slidt.
Flydende pakning mellem krumtsphusene duer ikke. Det er en ommer.
Jeg kan ikke huske, om der er en støttegaffel i en 3g motor, men hvis der er en, og den kan vendes forkert, kan det være årsagen.
Det kan være, returfjederen ikke sidder korrekt. Det er den, som sidder på undersiden af motoren. Evt. er alu-studsen, som fjederen omkranser, slidt.
Flydende pakning mellem krumtsphusene duer ikke. Det er en ommer.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
her har du billede. Mellem returfjederne og fjederne. den seder løs. Ca. 4mm. Det ser ud til at det sider rigtig.
http://i.imgur.com/3J2yfhD.jpg
Kan først prøve det i morgen. skal have den starte op. For at kunde teste det.
http://i.imgur.com/3J2yfhD.jpg
Kan først prøve det i morgen. skal have den starte op. For at kunde teste det.
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
hejsa... det er samme bevægelse fra 1. gear til 2. gear som fra 2. gear til 3. gear, eneste forskel er et frigear imellem 1. og 2. gear - derfor tror jeg det er den noget mystiske mekanisme som sidder lige indenfor ved gearakslen som er problemet, den kaldes vist nok en medbringer
du skriver at i har renoveret motoren, men på hvilken måde ? du er godt med på at man skal være hysterisk når man roder med kreidlermotor ?
hilsen olieklud
du skriver at i har renoveret motoren, men på hvilken måde ? du er godt med på at man skal være hysterisk når man roder med kreidlermotor ?
hilsen olieklud
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
Det med at det er inde i motoren. Er jeg desvære også bange for.
Motoren blev der skifte pakninger ved kikstarter og ellers ikke noget. Har ikke så maget forstand på gearet og motor.
Stel, tank, skørter og el. Blev der renoveret.
Hvorfor må jeg ikke bruge flydenepadning. Eller er det i sjov.
Motoren blev der skifte pakninger ved kikstarter og ellers ikke noget. Har ikke så maget forstand på gearet og motor.
Stel, tank, skørter og el. Blev der renoveret.
Hvorfor må jeg ikke bruge flydenepadning. Eller er det i sjov.
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
Fordi en kreidler motor har papir pakning mellem blokdelene... der er meget snævre tolerancer på krumtappen og selv en papir pakning gør en forskel
Generelt er en kreidler motor ikke for spejder drenge
Btw. Jeg får hjælp til min kreidler motor af Jesper Hansen
Generelt er en kreidler motor ikke for spejder drenge
Btw. Jeg får hjælp til min kreidler motor af Jesper Hansen
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
Krumtaplejernes tolerance justeres op med afstandsskiver (shims), da de ikke er er en "fast konstruktion" som normale kuglelejer. Her er man nede i mål under 1/10mm. Reelt skal man måle sig til max 5/100mm slør (0,05mm i alt).
Rammer man forkert, vil motoren enten banke gevaldigt eller simpelthen knuse hovedlejerne.
Derfor er der ikke plads til en variabel pakningstykkelse. Den rigtige pakning måler 0,20-0,22mm og "knuses" til 0,18-0,20mm.
Den mest håndgribelige metode er at samle motoren uden shims og dernæst måle sløret ud med et måleur (mikrometerur).
Derpå skilles motoren ad og shims lægges mellem aksler og lejer, indtil så sløret stemmer.
Gearkassens aksler justeres til mellem 0,1-0,3mm slør.
Krumtaplejerne justeres til 0,05-0,01mm slør.
En komplet omgang tager omtrent tre timer (uden rengøring), hvis intet driller. Og hvis alt går ad pommern til, kan det være dobbelt op.
Der SKAL bruges specialværktøj og særlig omhu:
Blokken skal varmes op til 80-120 grader (120 grader ved afmontering af lejer, 80-100 grader ved isætning af lejer).
Aftrækker til krumtaplejernes inderringe.
Til tider glidehammer til udtrækning af andre lejer.
Måleur.
Skydelære.
Koblingsholder.
Uden rette omhu og værktøj er det blindt held, hvis motoren duer gennem længere tid. Det er ikke raketvidenskab på nogen måde, men alt er småt og snævert.
Overholdes tolerancerne ikke, er en Kreidlermotor nøjagtige lige så fin en oplevelse som en spand skruer i en tørretumbler.
En 3g motor i et 2g stel er forresten at betragte som en konstruktiv ændring. Dvs. motoren i sin helhed må konfiskeres, uanset om tophastigheden så kun er 8km/t.
Det kan jeg dog se ikke betyder alverden, da hverken karburator eller studs er magen til den originale størrelse, så jeg går stærkt ud fra, RM-cylinderen (første fartvindkølede cylinder på markedet) er boret godt og grundigt.
Rammer man forkert, vil motoren enten banke gevaldigt eller simpelthen knuse hovedlejerne.
Derfor er der ikke plads til en variabel pakningstykkelse. Den rigtige pakning måler 0,20-0,22mm og "knuses" til 0,18-0,20mm.
Den mest håndgribelige metode er at samle motoren uden shims og dernæst måle sløret ud med et måleur (mikrometerur).
Derpå skilles motoren ad og shims lægges mellem aksler og lejer, indtil så sløret stemmer.
Gearkassens aksler justeres til mellem 0,1-0,3mm slør.
Krumtaplejerne justeres til 0,05-0,01mm slør.
En komplet omgang tager omtrent tre timer (uden rengøring), hvis intet driller. Og hvis alt går ad pommern til, kan det være dobbelt op.
Der SKAL bruges specialværktøj og særlig omhu:
Blokken skal varmes op til 80-120 grader (120 grader ved afmontering af lejer, 80-100 grader ved isætning af lejer).
Aftrækker til krumtaplejernes inderringe.
Til tider glidehammer til udtrækning af andre lejer.
Måleur.
Skydelære.
Koblingsholder.
Uden rette omhu og værktøj er det blindt held, hvis motoren duer gennem længere tid. Det er ikke raketvidenskab på nogen måde, men alt er småt og snævert.
Overholdes tolerancerne ikke, er en Kreidlermotor nøjagtige lige så fin en oplevelse som en spand skruer i en tørretumbler.
En 3g motor i et 2g stel er forresten at betragte som en konstruktiv ændring. Dvs. motoren i sin helhed må konfiskeres, uanset om tophastigheden så kun er 8km/t.
Det kan jeg dog se ikke betyder alverden, da hverken karburator eller studs er magen til den originale størrelse, så jeg går stærkt ud fra, RM-cylinderen (første fartvindkølede cylinder på markedet) er boret godt og grundigt.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
hej
jeg måtte skilde motor ad igeng.
Har også snakker med knallert kluppen stemplet. til råds. De gav os nogle ting at arbejde vider på. Og fandt en der har taget billeder af gear skifter. og lagt på nettet. TAK for det.
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... i=true#_=_" onclick="window.open(this.href);return false;
jeg har skilt gear skifter ad. der var et skive monteret forkert. sad mellem motorblokken og gear skifter bund. den med nogle hakker. saddet skiven på toppen mellem motor og vinkel beslag.
har monteret motor blokken løs på og hånd tørnet motor. det lyder beder med gear skift. Og man kan komme i alle 3 gear.
Venter på en bakning. Så jeg kan samle den. Og teste Den.
jeg måtte skilde motor ad igeng.
Har også snakker med knallert kluppen stemplet. til råds. De gav os nogle ting at arbejde vider på. Og fandt en der har taget billeder af gear skifter. og lagt på nettet. TAK for det.
http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... i=true#_=_" onclick="window.open(this.href);return false;
jeg har skilt gear skifter ad. der var et skive monteret forkert. sad mellem motorblokken og gear skifter bund. den med nogle hakker. saddet skiven på toppen mellem motor og vinkel beslag.
har monteret motor blokken løs på og hånd tørnet motor. det lyder beder med gear skift. Og man kan komme i alle 3 gear.
Venter på en bakning. Så jeg kan samle den. Og teste Den.
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Gear problem Kreidler 3 gear
Det lyder lovende!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!