Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
-
- Junior knallert
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: fre 15. jun 2012 22:35
- Kontakt:
Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Hej vil høre om denne CDI tænding kan bruges?
og så vidt jeg kan læse mig til så er der kun en ledning til lys, men kan man gøre at den også lader battriet op?
Denne tekst passer til billed.
Productinfo
HPI 2-TEN.
Ontsteking met ingebouwde lichtspoel.
Opbrengst 40 Watt.
Passend voor;
På forhånd tak.
og så vidt jeg kan læse mig til så er der kun en ledning til lys, men kan man gøre at den også lader battriet op?
Denne tekst passer til billed.
Productinfo
HPI 2-TEN.
Ontsteking met ingebouwde lichtspoel.
Opbrengst 40 Watt.
Passend voor;
På forhånd tak.
- Vedhæftede filer
-
- 7819hpi_2_ten_yamaha_fs1_dt_rd.jpg (6.81 KiB) Vist 12811 gange
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Lys er a/c og batteri er dc, så tror det ikke umiddelbart
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Giver den 6 eller 12V ?
6V er lige ud af landevejen, og burde heller ikke være det store problem hvis der kun er 1 ledning med 12V ac på.
På mange Yamahaer er den grønne og gule ledning koblet til samme udtag på lysspolen (spolen er ikke 2delt) og ensretteren sørger for DC til batteriet.
Skift pærer/horn og batteri til 12V udgave, laver den så meget strøm at det bliver et problem med sprungne pærer på fuld gas, så kan Niels Fups "byg selv spændingsbegrænser" som der er beskrivelse af herinde let laves om fra 6 til 12V.
6V er lige ud af landevejen, og burde heller ikke være det store problem hvis der kun er 1 ledning med 12V ac på.
På mange Yamahaer er den grønne og gule ledning koblet til samme udtag på lysspolen (spolen er ikke 2delt) og ensretteren sørger for DC til batteriet.
Skift pærer/horn og batteri til 12V udgave, laver den så meget strøm at det bliver et problem med sprungne pærer på fuld gas, så kan Niels Fups "byg selv spændingsbegrænser" som der er beskrivelse af herinde let laves om fra 6 til 12V.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
hejsa... selv om der kun er en ledning ud kan du godt lade batteriet sammen med forlyset, det kræver dog selvfølgelig en ensretter + en spændingsbegrænser
hvorfor vil du havde sådan en tænding på ? virker den originale ikke godt nok ? den eneste fordel jeg ser er måske en lidt kraftigere strømspole... er du sikker på den er til 6 volt system ? selv om den evt. er 12 volt kan du godt få det til at virke aligevel, dog skal du vælge 12 volt pærer og batteri, alternativt forsat 6 volt batteri + brug af en dc til dc 7.2 volt converter, men det bliver noget besværligt bøvl
hvorvidt systemet passer på en fs1 ved jeg ikke, svaret er kun ang. strømspole
hilsen olieklud
hvorfor vil du havde sådan en tænding på ? virker den originale ikke godt nok ? den eneste fordel jeg ser er måske en lidt kraftigere strømspole... er du sikker på den er til 6 volt system ? selv om den evt. er 12 volt kan du godt få det til at virke aligevel, dog skal du vælge 12 volt pærer og batteri, alternativt forsat 6 volt batteri + brug af en dc til dc 7.2 volt converter, men det bliver noget besværligt bøvl
hvorvidt systemet passer på en fs1 ved jeg ikke, svaret er kun ang. strømspole
hilsen olieklud
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
kai var hurtigere end mig, men vi er enige
hilsen olieklud
hilsen olieklud
-
- Junior knallert
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: fre 15. jun 2012 22:35
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Jeg kan ikke få den tænding jeg har i nu til at køre godt. Men over vejer og skifte det hele inden jeg vil købe det andet. For at se om det ikke kan lykkes.
Men tak for de svar i er kommer med.
Men tak for de svar i er kommer med.
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Vær beredt på at miste mindst halvdelen af alt, som minder om bundtræk.
Hvis du ikke kan få den originale tænding til at spille, er der enten noget galt med den, eller også er din cylinder grovtunet... hvis alt andet er i orden, altså.
Hvis du ikke kan få den originale tænding til at spille, er der enten noget galt med den, eller også er din cylinder grovtunet... hvis alt andet er i orden, altså.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
hej Jesper forklaring ang bundtræk ønskeskreidlerhansen skrev:Vær beredt på at miste mindst halvdelen af alt, som minder om bundtræk.
Hvis du ikke kan få den originale tænding til at spille, er der enten noget galt med den, eller også er din cylinder grovtunet... hvis alt andet er i orden, altså.
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Den reducerede diameter og vægt på svinghjulet gør vel, at motoren kæmper mere mod fortændingen, end ellers? (Alt andet lige)
Ikke at momentkurven fra en effektmåling behøver blive påvirket alverden, men "på gaden" får man understreget, hvor få kræfter motoren reelt har udenfor trækområdet, når svinghjulseffekten mindskes tilstrækkeligt.
At motoren så accelererer kraftigere indenfor trækområdet, er en anden snak. Det medfører, at den skal piskes, for man kan komme fremad. Motoren taber ikke effekt, men den mister evnen til at lagre lige så meget energi, tænker jeg.
Da jeg prøvede Jans Kreidler med innerrotoren monteret, var der opstået en skarp grænse mellem trækområdet og alt derunder. Motoren var hysterisk og skulle virkelig holdes til ilden - ingen pardon, hvis man skiftede gear for tidligt!
On/off-effekten vil således medføre, at man ender med en lettere gearing end ellers.
Det er det nærmeste, jeg kan komme en forklaring. Først når motoren kommer op på en vis slagvolumen, vil der være en praktisk gevinst ved at mindske vægten på svinghjulet drastisk.
Forskellen ligger i, om motoren leverer en vis effekt mellem 7-9.500rpm eller samme effekt mellem 5-9.500rpm. Dermed også sagt, at en 'sejtræksmotor' med 4HK mellem 4-8.000rpm måske vil køre fint med innerrotor... men det har jeg ikke prøvet, og nu er jeg da lige pludselig nysgerrig!
Med et snævert trækområde og ringe drejningsmoment samt en forventning om at køre med en udveksling på 1:1 mellem for/bagtandhjul, kan man kun blive skuffet!
Omvendt kan man få en syg gasrespons, et trækområde der sparker som en hest samt en motor, der flyver gennem omdrejningerne, hvis gearingen blot passer.
Ikke at momentkurven fra en effektmåling behøver blive påvirket alverden, men "på gaden" får man understreget, hvor få kræfter motoren reelt har udenfor trækområdet, når svinghjulseffekten mindskes tilstrækkeligt.
At motoren så accelererer kraftigere indenfor trækområdet, er en anden snak. Det medfører, at den skal piskes, for man kan komme fremad. Motoren taber ikke effekt, men den mister evnen til at lagre lige så meget energi, tænker jeg.
Da jeg prøvede Jans Kreidler med innerrotoren monteret, var der opstået en skarp grænse mellem trækområdet og alt derunder. Motoren var hysterisk og skulle virkelig holdes til ilden - ingen pardon, hvis man skiftede gear for tidligt!
On/off-effekten vil således medføre, at man ender med en lettere gearing end ellers.
Det er det nærmeste, jeg kan komme en forklaring. Først når motoren kommer op på en vis slagvolumen, vil der være en praktisk gevinst ved at mindske vægten på svinghjulet drastisk.
Forskellen ligger i, om motoren leverer en vis effekt mellem 7-9.500rpm eller samme effekt mellem 5-9.500rpm. Dermed også sagt, at en 'sejtræksmotor' med 4HK mellem 4-8.000rpm måske vil køre fint med innerrotor... men det har jeg ikke prøvet, og nu er jeg da lige pludselig nysgerrig!
Med et snævert trækområde og ringe drejningsmoment samt en forventning om at køre med en udveksling på 1:1 mellem for/bagtandhjul, kan man kun blive skuffet!
Omvendt kan man få en syg gasrespons, et trækområde der sparker som en hest samt en motor, der flyver gennem omdrejningerne, hvis gearingen blot passer.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Og du er sikker på at det ikke skyldes at dens tændingskurve er helt anderledes eller måske bare helt i skoven
-
- Junior knallert
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: fre 15. jun 2012 22:35
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Cylender er en original 2 kanals.
Jeg prøver først og skifter det hele i tænding. For det var det tænding der sad på da jeg købte den. Så tror nok at der er noget thansen på.
Jeg prøver først og skifter det hele i tænding. For det var det tænding der sad på da jeg købte den. Så tror nok at der er noget thansen på.
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Så skal du slet ikke tænke på at montere sådan en tænding, den bliver en pestilens at køre på fordi svinghjulet er så meget lettere end standard.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Er ikke sikker nok - det er mere en idé end en decideret forklaring. Derfor 'alt andet lige' og mine spørgsmålstegn.Knud skrev:Og du er sikker på at det ikke skyldes at dens tændingskurve er helt anderledes eller måske bare helt i skoven
Tændingskurven har naturligvis indflydelse. Omvendt havde Jan omtrent 1mm fortænding ved max ydelse som foreskrevet ifølge både fabrikken og bogstaveligt talt alle tuningsnørderne i Kreidler-Land.
Med samme fortænding ved 10.000rpm og Kokusan-tændingen er bundtrækket genetableret. Svinghjulet er en anelse lettere og har lidt mindre diameter end Bosch. Til gadebrug er den umiddelbart et super alternativ til den org. og tæt på en gylden middelvej.
Emot o.a. tilbyder både tungere krumtappe og innerrotor-svinghjul til racerne, så 'lettest er ikke nødvendigvis bedst'.
En eksakt forklaring kan jeg som sagt ikke komme med. Jeg kan højst fortælle om mine erfaringer, og tilføje mine tanker om hvad der foregår.
Faktum er, at totakteren er mometsvag af natur udenfor trækområdet. Hvis den roterende masse reduceres, formoder jeg derfor, forskellen mellem min/max moment bliver tydeligere. Et tungere svinghjul siges at 'glatte effektkurven ud'.
Et eller andet foregår der, men jeg tror ikke på, motoren spytter mere/mindre effekt ud pga. svinghjulets ændrede vægt. Der er noget andet på spil, som jeg relaterer til inerti.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
jeg kender lidt til matematik enerti er styret af diameter og vægtkreidlerhansen skrev:Er ikke sikker nok - det er mere en idé end en decideret forklaring. Derfor 'alt andet lige' og mine spørgsmålstegn.Knud skrev:Og du er sikker på at det ikke skyldes at dens tændingskurve er helt anderledes eller måske bare helt i skoven
Tændingskurven har naturligvis indflydelse. Omvendt havde Jan omtrent 1mm fortænding ved max ydelse som foreskrevet ifølge både fabrikken og bogstaveligt talt alle tuningsnørderne i Kreidler-Land.
Med samme fortænding ved 10.000rpm og Kokusan-tændingen er bundtrækket genetableret. Svinghjulet er en anelse lettere og har lidt mindre diameter end Bosch. Til gadebrug er den umiddelbart et super alternativ til den org. og tæt på en gylden middelvej.
Emot o.a. tilbyder både tungere krumtappe og innerrotor-svinghjul til racerne, så 'lettest er ikke nødvendigvis bedst'.
En eksakt forklaring kan jeg som sagt ikke komme med. Jeg kan højst fortælle om mine erfaringer, og tilføje mine tanker om hvad der foregår.
Faktum er, at totakteren er mometsvag af natur udenfor trækområdet. Hvis den roterende masse reduceres, formoder jeg derfor, forskellen mellem min/max moment bliver tydeligere. Et tungere svinghjul siges at 'glatte effektkurven ud'.
Et eller andet foregår der, men jeg tror ikke på, motoren spytter mere/mindre effekt ud pga. svinghjulets ændrede vægt. Der er noget andet på spil, som jeg relaterer til inerti.
og det styrer slet ikke ydelsen men det styrer hastigheds ændringen og dermed omdrejnings villigheden
og i kombination med ubalance betyder større inerti større slid på lejer
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
I så fald må enhver effektforskel altså skyldes reduceret friktion i lejer samt vibration? Igen, 'alt andet lige' qua detaljen med tændingskurven.
At den større, roterende masse netop er længere om at 'blive trukket op' (og bremset ned) bekræfter kun min tese:
Effekten forbliver (relativt) uændret, mens den lagrede energi gør det lettere for motoren at overvinde modstand.
Dermed bliver forskellen mellem indenfor/udenfor trækområdet også større?
At den større, roterende masse netop er længere om at 'blive trukket op' (og bremset ned) bekræfter kun min tese:
Effekten forbliver (relativt) uændret, mens den lagrede energi gør det lettere for motoren at overvinde modstand.
Dermed bliver forskellen mellem indenfor/udenfor trækområdet også større?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
arrh ikke med de lave svinghjulsvægte i fht din+knallertens vægtkreidlerhansen skrev:I så fald må enhver effektforskel altså skyldes reduceret friktion i lejer samt vibration? Igen, 'alt andet lige' qua detaljen med tændingskurven.
At den større, roterende masse netop er længere om at 'blive trukket op' (og bremset ned) bekræfter kun min tese:
Effekten forbliver (relativt) uændret, mens den lagrede energi gør det lettere for motoren at overvinde modstand.
Dermed bliver forskellen mellem indenfor/udenfor trækområdet også større?
så forklaringen på den ændrede karakteristik skyldes slet ikke det mindre svingjul
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Næh! Ikke i forhold til andre motorer i samme størrelse og med samme ydelse. Faktisk har en totakter ofte højere moment!kreidlerhansen skrev:... Faktum er, at totakteren er mometsvag af natur udenfor trækområdet...
/Steen
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Hvad er så årsagen? Det eneste, som konkret blev ændret i det nævnte eksempel, er svinghjulets størrelse og vægt, og det bevirkede, at motoren var nær værdiløs udenfor trækområdet med det mindre svinghjul.Knud skrev:
arrh ikke med de lave svinghjulsvægte i fht din+knallertens vægt
så forklaringen på den ændrede karakteristik skyldes slet ikke det mindre svingjul
Jeg er reelt ligeglad med, om jeg tager fejl eller ej - vil bare gerne have en idé om, hvad der forårsager ændringen i karakteristik!
Måske jeg burde have skrevet 'en skamtunet motor' og ikke 'totakteren'? Ikke at det gør min udmelding mindre skamfuld! Og hvis det heller ikke er rigtigt, så fortæl mig, hvad der er rigtigt.Twinsport skrev:kreidlerhansen skrev: Næh! Ikke i forhold til andre motorer i samme størrelse og med samme ydelse. Faktisk har en totakter ofte højere moment!
/Steen
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Jeps! Det er rigtigt. Totakteren er dog stadig bedre mht. Momentforløb.kreidlerhansen skrev:...Måske jeg burde have skrevet 'en skamtunet motor'...
/Steen
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kan bruge denne cdi tænding på yamaha fs1.
Dobbelt så mange 'powerstrokes' pr. to omdrejninger ift. 4T går jeg ud fra er årsagen?
Mon så 'den momentsvage 2T' reelt er en myte baseret på dens eksplosive karaktér?
Prøver Lotto, igen. Burde være muligt at bygge en 4-benet 1.300cc totakter, som kan gøre Hayabusa-ejere triste... Nårhnej, jeg må ikke køre på noget større end en knallert af hensyn til mig!
Mon så 'den momentsvage 2T' reelt er en myte baseret på dens eksplosive karaktér?
Prøver Lotto, igen. Burde være muligt at bygge en 4-benet 1.300cc totakter, som kan gøre Hayabusa-ejere triste... Nårhnej, jeg må ikke køre på noget større end en knallert af hensyn til mig!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!