Hej allesammen.
jeg har en kammerat som havde en gammel k50 med en ekstra tyk bundpakning i, han mente det var noget hjemmetun, men var ikke sikker.
Den så ud som og den var lavet af en klart metal, måske aluminium, er ikke sikker men den virkede meget tyk så ved ikke om det er noget gammelt hjemmetun, den havde stået i skur i 10-15 år så..
håber i kender noget til det, for spændende så det ud
Bundpaknings tricket
Bundpaknings tricket
Knallerter:
Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT
Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
Puch Maxi KL, Årg. 1987, Grøn. SOLGT
Yamaha fs1 2-gear, 1988, Sort, Nummermatch.
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Bundpaknings tricket
Højere kanaler = mere fart og mere træk... typisk bør udstødningskanalen hæves omtrent lige så meget som bundspaceren er tyk.
Det er et godt, gammel trick, som er lige så ulovligt som alt muligt andet. Den eneste ulempe er, at kompressionsforholdet sænkes betragteligt.
På motorer uden begrænsninger bruger man bundpakninger af varierende tykkelse for at trimme kanalerne ind, hvis de f.eks. ikke åbner helt - ved at hæve/sænke cylinderen kan man opnå en anden motorkarakteristik, groft set.
Det er et godt, gammel trick, som er lige så ulovligt som alt muligt andet. Den eneste ulempe er, at kompressionsforholdet sænkes betragteligt.
På motorer uden begrænsninger bruger man bundpakninger af varierende tykkelse for at trimme kanalerne ind, hvis de f.eks. ikke åbner helt - ved at hæve/sænke cylinderen kan man opnå en anden motorkarakteristik, groft set.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Bundpaknings tricket
Jeg "skulle jo lige prøve" da dm50'eren godt kan tage et par km på toppen uden problemer med politiet.
En pakning dobbelt så tyk som originalt:
MEGET bedre motorgang, men ikke bedre træk/fart.
3 gange så tyk:
Maks. 15 km på toppen, og ingen optræk overhovedet, men skræmmende "ren" motorgang, men vil ikke stå i tomgang.
Jeg har ikke så mange justerings muligheder på kabu, da jeg kun har dyse 62,5 og 70 på lager, og med utæt studs mellem kabu og luftfilter er det heller ikke let.
Så jeg kører med den lidt tykkere pakning indtil videre, og når der bliver råd og tid, kan man jo prøve sig noget mere frem.
En pakning dobbelt så tyk som originalt:
MEGET bedre motorgang, men ikke bedre træk/fart.
3 gange så tyk:
Maks. 15 km på toppen, og ingen optræk overhovedet, men skræmmende "ren" motorgang, men vil ikke stå i tomgang.
Jeg har ikke så mange justerings muligheder på kabu, da jeg kun har dyse 62,5 og 70 på lager, og med utæt studs mellem kabu og luftfilter er det heller ikke let.
Så jeg kører med den lidt tykkere pakning indtil videre, og når der bliver råd og tid, kan man jo prøve sig noget mere frem.
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Bundpaknings tricket
Husk på, du også hæver indsugningskanalen, så den åbner senere og lukker tidligere. På en motor med stempelstyret indsugning skal man hakke mindst lige så meget af stempelskørtet på indsugningssiden, som man hæver cylinderen; gerne 1-3mm ekstra.mati0921 skrev:Jeg "skulle jo lige prøve" da dm50'eren godt kan tage et par km på toppen uden problemer med politiet.
En pakning dobbelt så tyk som originalt:
MEGET bedre motorgang, men ikke bedre træk/fart.
3 gange så tyk:
Maks. 15 km på toppen, og ingen optræk overhovedet, men skræmmende "ren" motorgang, men vil ikke stå i tomgang.
Jeg har ikke så mange justerings muligheder på kabu, da jeg kun har dyse 62,5 og 70 på lager, og med utæt studs mellem kabu og luftfilter er det heller ikke let.
Så jeg kører med den lidt tykkere pakning indtil videre, og når der bliver råd og tid, kan man jo prøve sig noget mere frem.
Desuden er DM50-cylinderen decideret tåbeligt indrettet, så jeg vil klart anbefale at hæve udstødningskanalen 2-3mm i samme ombæring.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Bundpaknings tricket
Jeg kunne lige forestille mig det var noget i den retning, og når den skal køre igen i morgen tidlig, er jeg ikke lige frisk på de helt store eksperimenter.