![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Nu har jeg samlet min fs1 motor for efter at have skilt motoren helt ad for 4. gang på 900 km pga. div. problemer. grunden til at jeg skilte den af sidst var fordi at midter blokkende var lidt utætte ind til et af hulerummene op af taphuset fordi jeg havde brugt noget forkert paknings matriale mellem blokkende, udover de start problemer det forvoldte kørte den som en drøm når man først fik den startet. blokkende er blevet planet 110% lige, og smidt sammen med loctite fra benny denne gang
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
nu er problemet så at den ikke ville starte uanset hvad filan jeg gør ved den, et gammelt træk der ALTID fungere på den uanset hvad var at tage bundkaret af karburatoren, træde et par gange med fuld gas for at få den luftet igennem, efterfulgt af et lille pift deo eller startspray direkte ind i karburatoren.. det fik den altid lige til at starte et par sekunder og brænde det overskydende benzin af når den var druknet.. men ikke engang dette fungere
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
nå ja, nu til " problemet " tændingen på den virker umiddelbart helt okay, og der laver en fin blå gnist vis man sætter tændrørs kablet hen til topstykket ( dog på maxs 1 cm ) og vis man LIGGER tændrøret på topstykket og sætter kablet hen til enden så går der også en fin gnist fra kablet hen til enden af tændrøret og i mellem elektroderne, intet problem der.. Problemet er så at når man sætter tændrøret i topstykket og sætter kablet hen mod enden af røret så er der stort set ingen gnist.. på trods af mit gode syn var det først da jeg slukkede alt lyset i hele garagen at jeg kunne se en lille fimset ting af en gnist på 1-2 mm fra kablet og hen til enden af tændrøret ( ca. 1/4 del så kraftig som gnisten i en " klik " lighter.. så ja, der er nærmest ingen gnist ) det er så her jeg begynder at tænke "hmmm"... MEN det bliver ski være endnu ! når man så sætter kablet hen til topstykket mens røret sidder i så er der fin gnist, på 1 cm.. har prøvet med 3 fine tændrør der fungere fint på ciaoèn og maxièn.. de er også ny slebne mellem elektroderne..
så der er jo som om at tændrøret ikke kan få stel, så har bundet en ledning stramt omkring metallet på tændrøret, og sat fast på blokken, så kan tændrøret jo få stel.. men det hjalp heller ikke, har også lavet en stel ledning fra tændspolen i stellet direkte til topstykket.. heller ikke dette har hjulpet.. stillet platinerne mellem alt fra 0,30 - 0,45 mm, heller ikke nogen forandring, slebet og renset fladerne på de ellers ret nye platiner, heller ikke med det store resultat.. Vis jeg tager topstykket med tændrøret monteret og ligger løst oven på et andet topstykke der sidder på motoren og sætter kablet hen til enden af det løse topstykke med tændrøret i fungere alt fint, og der er fin gnist både mellem elektroderne og hen til tændrøret fra enden af kablet, har også prøvet at bytte rundt på topstykkerne osv. uanset hvad jeg gør kan jeg ikke få en ordentlig gnist til at springe fra kablet og hen til tændrøret når det sidder i topstykket og topstykket er monteret på motoren..
er der nogle herinde der kan forklare mig hvorfor at min fs1 kan lave en fin kraftig gnist fra kablet til enden af tændrøret og mellem elektroderne når tændrøret bare LIGGER på topstykket, men ikke kan lave en gnist der er kraftigere en 1/4 af en normal klik lighter når tændrøret sidder monteret i topstykket ?????
Min maxi gnister 110 % perfekt uanset om tændrøret sidder i topstykket, eller bare ligger på det, så det burde fs1èn vel også kunne ?
3 forskellige fine tændrør, 2 ekstra stel forbindlser fra selve tændrøret til blokken, og fra tændspolen til blokken.. og en tænding vis kodensator og platiner kun har gået 900 km.. der burde ikke være noget i vejen der..
mvh. malte, tak på forhånd!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)