Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Kris6861 »

Hej forum :
Vi er nu igang med at renovere denne forbremse til en Yamaha BWS.
Vi er kommet til et problem vi ikke helt kan finde ud af. Vi ved ikke helt hvor denne trykfjeder for bremseklodserne skal sidde. Vi har prøvet at sætte den på flere gange men vi kan bare ikke få den til at bremse, så vi tror det er fjederen der sidder forket.
Billede 1: Trykfjederen
Billede
Billede 2: Kaliber m.m
Billede
Billede 3: Den skal ikke sidde sådan her?
Billede
Billede 4: ...
Billede
Billede 5: klodserne
Billede
Håber i kan hjælpe :)
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Thorsen »

Har du husket at udlufte bremsesystemet?
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Kris6861 »

Hej. Ja det har jeg, jeg tror jeg har pumpet 50 gange hvor jeg havde det hele spændt sammen og selvfølgelig skruet udluftnings skruen løs. Jeg synes ikke rigtigt der sker noget. Kan det være man skal pumbe så mange gange? Det kan jo også godt være jeg skulle pumbe flere gange, men jeg synes da bare at den skulle kunne bremse bare lidt.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Kris6861 »

Ved du om den fjeder for bremseklodserne sidder rigtigt på billede 3?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Dewil »

Hvis alle stumper er med på billede 3, så mangler der en pakning (o-ring) mellem de to kaliber-dele....
Siver bremsevæsken bare ud fra kaliberen?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Thorsen »

Du skal jo trykke bremsegrebet ind, løsne luftskruen ud så bremsegrebet kommer i bund, derefter strammer du luftskruen i bund og slipper bremsegrebet. Sådan bliver du ved indtil der ikke er mere luft i systemet. Det er lettest at gøre med en klar plastikslange på luftskruen for at se luftboblerne forsvinder stille og roligt i bremsesystemet. Når der ikke er flere luftbobler er bremsen udluftet. Husk at fylde bremsevæske på efterhånden du får udluftet, ellers skal du starte forfra hvis systemet kører tør. På billede 3 ligner det at låseblikket ligger ved siden af på bordet? Det er ikke en trykfjeder, bare et låseblik til at holde bremseklodserne fast så de ikke falder ud af kaliberen :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Kris6861 »

Dewil skrev:Hvis alle stumper er med på billede 3, så mangler der en pakning (o-ring) mellem de to kaliber-dele....
Siver bremsevæsken bare ud fra kaliberen?
Jeg har o ring til den, den er bare ikke sat på der fordi jeg bare lige skulle vise det. Der siver heller ikke bremsevæske ud nogen steder :)
Thorsen skrev:Du skal jo trykke bremsegrebet ind, løsne luftskruen ud så bremsegrebet kommer i bund, derefter strammer du luftskruen i bund og slipper bremsegrebet. Sådan bliver du ved indtil der ikke er mere luft i systemet. Det er lettest at gøre med en klar plastikslange på luftskruen for at se luftboblerne forsvinder stille og roligt i bremsesystemet. Når der ikke er flere luftbobler er bremsen udluftet. Husk at fylde bremsevæske på efterhånden du får udluftet, ellers skal du starte forfra hvis systemet kører tør. På billede 3 ligner det at låseblikket ligger ved siden af på bordet? Det er ikke en trykfjeder, bare et låseblik til at holde bremseklodserne fast så de ikke falder ud af kaliberen :)
Det er sådan en tryk fjeder siger de i hvertifald på thansens hjemmeside http://www.thansen.dk/product.asp?c=774 ... 1706578510" onclick="window.open(this.href);return false; Men jeg prøver lige at udlufte som du siger, så må vi se:) ellers tak for hjælpen.
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Thorsen »

Det er nu bare et låseblik, misvisning fra Tante hansen :hihi
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Kris6861 »

hehe :thunge
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af 12V »

Hvis systemet har været helt adskildt går der rigtig længe inden luften kommer ud, har prøvet flere gange hvor jeg troede at luften var ud, fordi der ikke kom flere luftbobler ud. Men der var ingen fornuftig tryk på bremsekaliberen, luftboblerne kan gemme sig.
Bliver man ved med at pumpe - løsne - spænde - pumpe osv. som beskrevet, kan der pludseligt komme en ordentlig "prut" af luft ud. Så ha' tålmodighed!

Noget andet du kan prøve er at løsne luftskruen en smule, så den lige åbner og så fyld godt med væske i beholderen. Lad den stå åben i flere timer, fyld efter en gang imellem. Så kan du være heldig at luften sniger sig ud, afslut med udluftning som nævnt før i tråden.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af kreidlerhansen »

Eller en stump klar slange på udluftningsskruen, som akkurat er åbnet nok til en smule gennemgang.
Slangen skal være lang nok til at nå væskebeholderen, og så pumper man ellers bare væske i systemet, som på den måde recirkuleres.

Det er en god idé at sætte noget i spænd mellem bremseklodserne, så stemplet/stemplerne i kaliberen er trukket helt tilbage. På den måde kan man tjekke sliddet på klodserne via væskemængden i væskebeholderen. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Kris6861 »

Så vi fik det til at køre :(y)
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Thorsen »

:bravo
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Poul-Erik A. »

Kris6861 skrev:Så vi fik det til at køre :(y)
Godt - men hvad/hvor var fejlen ? Jeg har også fulgt lidt med, da jeg har prøvet ovenstående råd på en personbil, der fik nye bremserør...
Senest rettet af Poul-Erik A. man 8. okt 2012 16:51, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Kris6861 »

Udluftning, det tog bare lidt længere tid end jeg egentlig havde regnet med. Det jeg gjorde var= først løsne udluftningsskruen, hold bremsegrebet i bund, stram udlufningsskruen, slip bremsegrebet og så bare blive ved sådan til der ikke er flere luftbobler i systemet. :D
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Poul-Erik A. »

Kris6861 skrev:Udluftning, det tog bare lidt længere tid end jeg egentlig havde regnet med. Det jeg gjorde var= først løsne udluftningsskruen, hold bremsegrebet i bund, stram udlufningsskruen, slip bremsegrebet og så bare blive ved sådan til der ikke er flere luftbobler i systemet. :D
OK, for med en slange mellem nippel og dunk, er det mulig at udlufte - uden at løsne/spænde skruen ved hvert grebtag.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
langebufas
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: man 7. nov 2011 02:03
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af langebufas »

man kan også presse luften baglæns igennem systemet, da luft altid søger opad kan det nogen gange være det nemmeste at gøre

jeg bruger en stor kanyle uden nål selvfølgelig en klar plast slange åben udluftningsskruen på med slangen pres væske igennem husk ikke at løbe tør for væske
Er 42 år..... forskellen på en mand og en dreng er prisen på hans legetøj
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse

Indlæg af Lehmann »

Ja der er mange kreative måder at klare det på, og det kan være svært at forklare med tekst det hele.

Men ja. Blikket på billede 3 sidder som det skal. Det sørger for at klodserne er i hvileposition i fremad position, som hjulet drejer. Uden det blik, vil klodserne falde ned hver gang bremsen slippes. Når så der bremses, kæntrer klodserne frem igen, og det slider på kaliberen, samt kan lave en træls klikkelyd, hvis skiven er en smule skæv og trækker en klods med frem for hver omgang hjulet roterer.

Så det er vigtigt at blikket sidder godt i spænd, så det skal presses ned, inden tværpinden presses i.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"