Guide til renovering

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Guide til renovering

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Tips til renovering af dit Yamaha projet

jeg gør følgende når jeg får fat i en dynge thansen dele hvor kun motor og stelnr ikke er thansen skro....

1 er den rimligt intakt i motoren så prøver jeg om den kan starte kan den ikke det ser jeg efter gnist på tændingen er der ikke det skiftes tændrør ogser efter gnist på platiner stadig ikke starte ser efter om den får benzin og evt rense karbu så starter de med 95% garanti uanset hvor meget den er slidt i cylinderen og kan den bare starte er der jo liv selv om den måske ikke tager gassen helt men man kan lige danne sig det indtryk af motoren og om den skal have den store tur
bankene lejer stempel evt slidt kobling

2 når den har været startet hvis muligt bliver den skilt helt ad motor af hjul ledninger osv alt bliver lagt som det høre sammen

3 derefter skilder jeg delene ad enkelt vis og undersøger dem om de skal repes ligger stadig delene til vær del som de høre sammen så foreks. at venstre forben ligger skilt ad forsig selv osv. når alle dele er skildt ad undersøges de om der skal nye dele til og der skrives en liste som skal købes af dele så ved man hvad man mangler af dele

4 dele som skal repes bliver reparet og evt klar gjordt til maling og når der skal holdes pause så er der lige tid til at finde nogen af de dele som mangler på forum og ebay og dba og sidst men ikke mindst hos benny så har man overblikket over hvad der mangler og hvad det vil koste at lave derefter køber jeg de dele som min baglomme tillader henad vejen starter altid med at repe det som skal males så kan man samle motor osv mens malingen tørre stelet og det andet som skal vær sort Normalvis repes og males først og de dele jeg har købt bliver sat i / monteret løbene som de kommer hjem når stel har hærdet 1 uges tid så kan man begynde at montere det op mens tank skjolde osv males og hærder osv.

5 når delene som skal males er klar bliver de malet og hænger og hærder mens motor baghjul forhjul osv bliver monteret op når det malede er hærdet får det som have stafferinger på dem på og limen på dem skal dampe af 1 uge inden de må få klar lak oven på når de er klar til lak får de det og skal hænge en uge mere og husk at malingen / klar laken tager en måned at gennem hærde hvis man ikke lige har en 60 grader varme kabine at sætte det i


6 i mens malingen på tank og side skjolde har fået lov at hærde i fred er hver enkelt del blevet renoveret og sat sammen igen klar til at montere når stelet er klar

7 samler det sidste mens tanken hærder færdig ledninger lygter og den slags og starter den op og høre den første lystige brummen fra en veltilpas yamaha motor og justere den op der kan bruges plast flaske til tank imens vis der ikke lige ligger en anden løs tank

8 montere tank sæde sideskjolde og den er færdig

9 nyd synet og den første køretur

10 godfornøjelse PS husk vi ELSKER BILLEDER :D

Mvh Johnny S.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Guide til renovering

Indlæg af FS1originalen »

Jamen hvor svært kan det være :lol: :lol: :lol:

Jeg har en engelsk "restaureringsbog" på 128 sider, men den beskriver ikke opgaven bedre end du lige har klaret her :P

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Guide til renovering

Indlæg af Morten - Webmaster »

super godt lavet Johnny, så mangler vi bare en guide i at finde den rigtige knallert til at starte med så man ikke skal på genbrugen med 50 kg t-hansen dele.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Guide til renovering

Indlæg af dexta »

Det er rigtig godt skrevet Johnny !! :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"