HJÆÆLP - Motor gået fast

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

HJÆÆLP - Motor gået fast

Indlæg af FOLVA »

Jeg og en kammerat var ude at køre en bette tur, da min FS 1' er pludselig begyndte at have problemer med at trække, og den begyndte faktisk også at have en lidt mærkelig motorlyd, så jeg nåede lige at koble ud, inden at motoren så blokerede.

Vores første og mest nærliggende tanke var jo at stemplet havde varmesat sig, men så heldig slap jeg desværre ikke, for da jeg efterfølgende ville afmontere cylinderen kunne den let trækkes fri af stemplet og ingen skader på disse dele overhovedet, og motoren er derfor blokeret længere inde. Det skal lige siges at den har nogle meget slidte krumtap lejre, og lige nu hvor motoren sidder fast mærkes sløret fra disse slidte lejere overhovedet ikke i svinghjulet, som de gjorde det inden blokeringen.

Nu går min teori så lidt på om krumtap lejerne kan være så slidte, at de kan smadres således at motoren så blokerer efterfølende og sløret ikke mærkes.

Er der nogle her på forum som har oplevet tilsvarende, eller som måske har nogle andre bud hvad der forårsage en sådan blokering. Jeg er ikke selv yamaha ekspert, og har aldrig selv prøvet at skille sådan en motor ad, så derfor må jeg søge proffesionel hjælp til motor renoveringen hos min kære Nevø Dexta.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3475
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: HJÆÆLP - Motor gået fast

Indlæg af 12V »

Det kunne godt lyde som et leje der har sat sig, det kunne f.eks. være kugleholderen der har givet op og er kommet i klemme.

Jeg har haft en Puch MS der gjorde det samme for mange år siden, der var heller ingen slør i svinghjulet efter det ene leje satte sig.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: HJÆÆLP - Motor gået fast

Indlæg af strynboen »

mon ikke at riveningerne i krumtap lejerne fylder sløret ud...hvis man tager et leje fyldt med skidt..er der heller ikke mærkbart slør...når det er vasket ud i bensin..er det totalt slogget og løst...på elektro vasker vi lejerne..inden vi måler slør...hvis kunderne absulut vil genbruge dem..det er tit trigger lejer med indbygget temp/rpm.sensore..de koster 2500 stykket...så kunderne er lidt hys...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Re: HJÆÆLP - Motor gået fast

Indlæg af FOLVA »

Ok, det er lige netop også min forestilling at lejerne er skyld i problemet. Jeg må selfølgelig have lukket kværnen op, og en total renovering skulle jeg jo i gang med under alle omstændigheder alligevel på et eller andet tidspunkt.
Man må nok konstatere at krumtap lejerne i en 2 takter er udsat for noget mere slid end i en 4 takter, dels fordi at lejerne kører i konstant olie bad, og tillige ved meget lavere omdrejninger sædvanligvis i 4 takt. 2 Takt får nøjes med en stænk smøring fra benzin blandingen, og går mange flere omdrejninger.
Jeg har haft fat i mange Honda CD 50 motorer, som også har kørt mange km, men jeg har endnu aldig haft en hvor jeg har kunnet mærke slør i svinghjulet.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"