Motor lækker olie + slør

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Triple-M
Junior knallert
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 22:13
Kontakt:

Motor lækker olie + slør

Indlæg af Triple-M »

Halløjsan..!
Så skete det der helst ikke skulle ske, men som jeg havde forventet jeg skulle igennem... Motoren skal skilles ad..
Læste lige guiden igennem tidligere idag og puha da...
Fint beskrevet men tager nok sin tid...
Typisk lige som jeg skal til at bruge den på arbejde...

Nåh men grunden til jeg lige søgte jeres opmærksomhed var at:

I forgårs indstillede jeg tænding og satte ny toppakning i... Men idag da jeg kørte en tur på omkring 50 km, begyndte den at skratte og komme med ubehagelige lyde fra motoren... Jeg stoppede så og lagde mærke til at kæden var noget slap. Så jeg fremprovokerede lyden og trykkede ned på kæden med min fod, hvorefter lyden gik væk... Jeg blev så hentet og kom hjem og tog dækslet af så jeg kunne komme ind til den forreste gearing... Det lille tandhjul har et stort slør og der lækker olie derfra... Så motoren skal afmonteres og skilles ad, hvor jeg nu søger en der har gjort dette før så jeg ikke står med mine små naller og ødelægger det mere end det er i forvejen. Den tidligere ejer fortalte de havde renoveret motoren, men passer det når motoren går i stykker som her efter kun 900 km, det lyder lidt underligt i mine øre?

For at være helt 100, skyldes dette så ikke nogle pakdåser er defekte?
Speedometeret begyndte også at leve sit eget liv, den følger ikke farten, heller ikke omdrejningerne men noget der derimellem..
Er dette set før, eller trænger min motor bare til en renovation? :)
Mvh Mark Marek Møller

Puch ka' man ha', Yamaha ska' man ha'! :)
Yamaha fs1 4 gear, K1, 1976 - så triller vi ;)
Honda wallaroo 1990-2000 :)

Min yamaha - http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil" onclick="window.open(this.href);return false; ... ipc=889950
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Motor lækker olie + slør

Indlæg af FS1originalen »

Nu er det vel ikke bare møtrikken til fortandhjulet som ikke er spændt???

Hvis tandhjulet sidder løst så løber olien ud ved pakdåsen.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Triple-M
Junior knallert
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 22:13
Kontakt:

Re: Motor lækker olie + slør

Indlæg af Triple-M »

FS1originalen skrev:Nu er det vel ikke bare møtrikken til fortandhjulet som ikke er spændt???

Hvis tandhjulet sidder løst så løber olien ud ved pakdåsen.

Erik
FS1originalen skrev:Nu er det vel ikke bare møtrikken til fortandhjulet som ikke er spændt???

Hvis tandhjulet sidder løst så løber olien ud ved pakdåsen.

Erik
Uha såvidt jeg ku mærke ku den ikke spændes længere ind møtrikken, men der var stadig slør kan dette skyldes der mangler et afstandsstykke måske? Eller plejer der ikke sidde et afstandstykke ved tandhjulet? :)

Vil ikke udelukke det i hvert fald, da larmen jo stopper når man spænder kæden op, og dermed er der ikke slør i tandhjulet, så hvis man ku sætte afstandstykker i så tandhjulet blev holdt på plads og den ikke lækkede var problemet jo sådan set "løst" i teorien...
Mvh Mark Marek Møller

Puch ka' man ha', Yamaha ska' man ha'! :)
Yamaha fs1 4 gear, K1, 1976 - så triller vi ;)
Honda wallaroo 1990-2000 :)

Min yamaha - http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil" onclick="window.open(this.href);return false; ... ipc=889950
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Motor lækker olie + slør

Indlæg af Henrik Buresø »

Hej Du har jo et afstandbøsning,ved bøsningen der sider i simmerringen,hvis akslen er er ok,så må det være tandhjulet der ikke passer,for tyndt eller at det ikke centrere godt på akslen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Motor lækker olie + slør

Indlæg af FS1originalen »

Tandhjulet skal spændes fast med en speciel møtrik der har en krave der går ud over akselenden og trykker på tandhjulet! Kan det være den der er forkert?

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Triple-M
Junior knallert
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 22:13
Kontakt:

Re: Motor lækker olie + slør

Indlæg af Triple-M »

Fandt op til flere fejl! :)
Bøsningen vendte forkert ind mod pakdåsen, så tandhjulet har slidt en kant på bøsningen af og skubbet akslen ind så olien kunne sive ud :)
Derudover var det en ganske normal møtrik de havde sat på, så tandhjulet havde haft frigang nogle milimeter...

Så en ny bøsning, pakdåse, låsering og møtrik er bestilt.. Svært at se fejlene når man ikke har set hvordan det rigtigt skal se ud, men det endte da godt denne gang, og har nu lært lidt om det også... Så om få dage når delene kommer er jeg på vejene igen.. :)
Mvh Mark Marek Møller

Puch ka' man ha', Yamaha ska' man ha'! :)
Yamaha fs1 4 gear, K1, 1976 - så triller vi ;)
Honda wallaroo 1990-2000 :)

Min yamaha - http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil" onclick="window.open(this.href);return false; ... ipc=889950
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Motor lækker olie + slør

Indlæg af FS1originalen »

Det var da rimeligt gode nyheder... Så slipper du for at skille motoren ad!

Og ja, der er lavet meget "klyt" rundt omkring når folk bare bruger det de har i nærheden :oops:

Den nye bøsning har også en neddrejning i den ene ende - husk at vende den ud mod tandhjulet...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Motor lækker olie + slør

Indlæg af Henrik Buresø »

Hej en lille selvhjæp,man kan bruge hvis man er ny inde for fs1 verden,og er i tvivl om samling af div delle,der er at søge efter billeder enten på google billeder, eller på knallertforumet.dk der dukker næsten altid et billede op,der fortæller noget,Gem samtidig billeder
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"