nyt problem (ryger meget mm.)

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af roemer »

jeg er nu stødt ind i en god slat problemer og håber lidt nogen andre kan hjælpe mig videre da jeg ikke synes jeg kommer videre.
problemerne er
1: den drypper olie fra venstre side af motoren har tjekket pakdåsen for trykstang og den ved gearakslen men de ser gode ud. så mon ikke det er ved fortandhjulet det er galt?
2: den ryger ekstremt meget! men når den bliver varm ryger den knap så meget men hvis man så slipper gassen og triller et godt stykke og gasser op igen ryger den som en skorsten igen
3: den går godt i starten men efter kort tid går den ned i fart som om der er for stor dyse, dysen passer da den kørte fint for et par dage siden hænger nok sammen med at den ryger meget.
4: den skyder meget ud af udstødningen også kan man lege lidt med gassen også kører den lidt bedre igen

problem nummer 2-3-4 er først kommet efter jeg har lavet udstødningen ved cyl. tæt, skiftet kondensator og stillede platin afstanden og renset benz. tanken. :( før jeg skiftede/ afmonteret ovenstående ting kørte den godt men dryppede stadig olie.
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af Kai »

1: Det kan du vel let se hvis du piller tændingsdækslet af. Du skal lige være opmærksom på at hvis du vil skifte pakdåse ved gearskifteaksel, så skal du passe på at den ikke får fat i låseringsrillen i akslen når du skubber den ind på plads. Det har snydt mange, for selvom det mærker som om den går lisså fint ind over, så skal gummilæben i pakdåsen ikke bøjes ret meget og så falder fjederen af = den pisser olie ud igen ret hurtigt.
Der kan også være slidt en rille i akslen hvor pakdåsen kører og så kan den heller ikke holde tæt, så må der en ny gearskifteaksel til.
Nogen er også slidt så ovale i blokken at pakdåsen kan gabe hvis man rykker lidt op og ned med akslen.

Er det bagved fortandhjulet, så kig efter om pakdåsen er for langt inde. Er det en Uorg pakdåse så må den normalt ikke komme under blokhøjde. Gummilæben sidder meget langt til den ene side i pakdåsen, og så kan flangen bagved tandhjulet ikke få fat i den.

2: Utæthed enten mellem de 2 midterste blokke, koblingsskjolds pakning omkring membranen er revnet. Eller højre pakdåse bagved det lille tandhjul (sandsynligvis pakdåsen der er færdig)

3 og 4 kan let hænge sammen med nr 2.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af Michael »

Hvis den ryger meget og du ikke kører med for meget 2tektsolie i benzinen, så er det nok din pakdåse ved krumtappen ved den side der er under oliedækslet. Med andre ord koblingssiden. Hvis denne ikke er ok vil den suge gearkasse olie ind i krumtaphuset. Den vil desuden også kunne lave tryk i oliehuset, således at olie vil blive trykke ud ved pakdåserne ved gearvælger og drev.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af Dewil »

Det kan eksempelvis se sådan her ud....
Vedhæftede filer
Photo 01-09-11 09.33.04 [1024x768].jpeg
Photo 01-09-11 09.33.04 [1024x768].jpeg (56.16 KiB) Vist 9313 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af roemer »

kai: jeg har haft pillet koblingsdækslet af og ladet den stå i 3 dage der kom ikke en dråbe ud men så når jeg har kørt en tur og olien er varm så drypper det i lidt tid den er ikke synligt utæt ved trykstangen eller gearakslen. når olien er kold drypper den slet ikke men når den har været kørt varm så drypper den ialt ca. en spsk. fuld olie også stopper den, ved ikke om olien drypper når jeg kører.

pakdåsen i højre side af krumtappen skiftede jeg for en måned tids siden samt en ny pakning til skjoldet og den kørte uden ryge problemerne indtil igår. jeg har ikke haft pillet skjoldet af siden jeg skiftede pakdåse og pakning. er det eventuelt noget med om man kan se på røgen om det skulle være motorolien den æder? bliver røgen en bestemt farve eller sån?

michael: jeg kører med 3% olie i min benzin og det synes jeg funger fint.
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af roemer »

har lige været ude og kører en længere tur og underligt nok så røg den ikke når man har kørt fuld gas i et stykke tid men ligeså snart man gassede lidt ned hvis man skal svinge så begynder den at ryge igen.

og som om det ikke er nok så er der et nyt problem :(n) holdte på en lille skråning i frigear jeg satte den i første gav lidt gas også lød det som om den hoppede ud af gear og gik i frigear og nu vil den slet ikke gå i gear heldigt den er låst i frigear så er den nemmere at trække med :thunge hvis man rører gearpedalen mens motoren er igang kan man mærke svage vibrationer i pedalen og hvis man hiver den op eller ned vibrere den noget mere pedalen går som den normalt ville gøre den vil bare ikke i gear :evil:
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af strynboen »

kan du trykke gearpedalen ind og ud?...hvis låseringen mangler er den løs og kan bevæges..så den støder på koblingen..omme i koblingssiden indvendig i motoren..
men snus lige i gearkassen..er du helt sikker på at der ikke er bensin derinde
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af roemer »

gearpedalen kan ikke rykkes ind eller ud kun op og ned. benzin i gearkassen eller???
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af strynboen »

ja det er tegn på utæthed i krumtaps huset..gearolien bliver fortyndet af bensin
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af roemer »

tror ikke der er benzin i gearkassen men der er nok ikke andet for end jeg må afmontere motoren og skilde den ad :(n)
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
roemer
Stor knallert
Indlæg: 209
Tilmeldt: lør 29. okt 2011 19:46
Kontakt:

Re: nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af roemer »

har rodet lidt med yamahaen idag og fandt fejlen til gearproblemet gearskiftearmen (eller hvad nu den hedder) var hoppet ud af tromlen så den var mellem tromlen og primærhjul armen blev sat på plads fandt derefter ud af at gearakslen kunne trykkes lidt ind og ud så der kom en skive ind bag låseringen så kan den ikke bevæge sig mere :(y)

i kan lige ane skiftearmen her :)
Billede
nuværende maskiner:

Yamaha fs1 K1 78" (under renovering)
Suzuki FZ50
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

nyt problem (ryger meget mm.)

Indlæg af Dewil »

Man bør faktist kritisk vurdere om armen skal bøjes en anelse ved montering, så at armen sidder fint i midten af sporet på skiftetromlen. Men den vildfarne arm var der så en god grund til i dette tilfælde.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"