Race-guf til Kreidleren

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3929
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Race-guf til Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Se, jeg er B-menneske... Rigtig meget, endda, og jeg har det derfor fint med min aftentur på jobbet, men selv om jeg har lettest ved at indrette mig efter at stå op ved 9-tiden, kan DPD snildt få mig ud af fjerene kl7:35, når jeg har følgende i vente:

Billede

Billede


Ligeskårne tænder, nåleleje i stedet for bronzebøs, 1,5% difference i udveksling til den tunge side, færre og tykkere tænder end org., forarbejdet i ét stykke (oprindelige blot et tandhjul med pånittet kurv og varmekrympet bronzebøs), mindre diameter, yderligere lettet ved de 6 huller...

Hertil fås en inderkurv til seks lameller (fem er standard til RS og TM-motoren) og den nuværende koblings-/tallerkenfjeder er opgraderet fra 100kg (brugt) til en frisk på 115kg.

Overkill til 50cc? JA! Men med de motorplaner, jeg har i sigte til næste sæson, kommer det til at matche pænt, og jeg kan benytte koblingsplader i en god fiber-/messingblanding, der ikke rasler, og som heller ikke slider kurven ift. de lidt stærkere stålplader med korkbelægning, jeg ellers kører med... Og så koster de det halve, hvilket gør denne opgradering kost-effektiv ift. at investere i en gammel, ubrugt lagervare.

Teoretisk set mindre effekttab til næsten samme pris! Hvor stor forskellen er i praksis? Næppe vanvittigt mærkbar, men det er da liret at se på + vide, det er i motoren!

:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Race-guf til Kreidleren

Indlæg af juhl-drengen »

hold da kæft det der............det der.............det er bare lækker.. :what2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Race-guf til Kreidleren

Indlæg af Michael »

Spændende :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3929
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Race-guf til Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Nøjjj, hvor den rasler og skramler herligt som en rigtig racer! De lette gear er blevet noget mere markante i trækket. og det friske hjul har ikke slidmærker fra stållameller, så koblingen er lidt nemmere at have med at gøre.
Selve tandhjulene er lige en tand bredere end de originale, og hele konstruktionen i ét stykke er i sig selv en sjat stærkere. Vægten er dog ens ifølge mutters bagevægt, som hun vel at mærke stillede til rådighed, frivilligt! Det er nu rart i en alder af 31 at kunne erkende, man har gode forældre!
:hihi

Et foto af det oprindelige koblingshjul med den pånittede kurv:

Billede


Monteringen er ganske let, idet koblingsdækslet kan pilles af uden olietab, blot fodhvileren får lov at læne sig op ad en træklods:

Billede

Primærtandhjul monteret på krumtappen. Dette sidder kun i spænd i konussen, altså ingen notgang:

Billede

Koblingshjulet monteret inkl. den inderste kurv:

Billede

Fiber-lamel med messing-spåner er årsagen til, man kun bør benytte en gearolie af GL4-typen. Der ryger 5stk i:

Billede

Og stållamellerne, som er barberet til et minimum på RS-motorerne. 4stk:

Billede


Så er den bette altså klar til at drøne til Middelfart på søndag! Dejligt let opgave! Jeg glemte i al min ivrighed at tage yderligere fotos af opstramning samt justering af koblingen - jeg ville bare gerne ud at køre! Det er blevet til 20km, indtil videre.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Race-guf til Kreidleren

Indlæg af Reedvalve »

Hej Jesper

UHMMMMMMMM MUMS. Det er lækre sager. :hot Forarbejdningen ser jo eminent flot ud.
Den lyder vel som en rally-bil? Nu da den har fået lige-fortandet kobling :lol: :lol: :lol:

Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3929
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Race-guf til Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

Reedvalve skrev:Hej Jesper

UHMMMMMMMM MUMS. Det er lækre sager. :hot Forarbejdningen ser jo eminent flot ud.
Den lyder vel som en rally-bil? Nu da den har fået lige-fortandet kobling :lol: :lol: :lol:

Kenneth
Det er faktisk ikke så galt, nu den har kørt lidt, og når tandhjulene er kørt til, bliver det sikkert mindre dominerende. Samme lyd har Puch Maxi fra gearkassen, når den motorbremser, hvilket er den eneste sammenligning, jeg kan grave frem fra erindringen!
Når man blander koblingshjul/primærtandhjul opstår samme lyd i grunden også.

Det mefølgende sæt er slidt op - tænderne på primærtandhjulet er reduceret til det halve og på koblingen med ca 1/3. Det er anden gang i træk, jeg oplever det med en 5g motor, og det kan hverken svare sig at købe brugt eller et nyt originalt ift. prisen for disse sæt.


Mon ikke jeg kan bilde scootergalleriet ind, at den hylende lyd kommer fra kompressoren?! :hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3475
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Race-guf til Kreidleren

Indlæg af 12V »

Fedt fedt fedt, skal også have mig en 5-G Kreidler en gang :) Havde en 3-G RMC da jeg var 13-14 år.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3929
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Race-guf til Kreidleren

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Fedt fedt fedt, skal også have mig en 5-G Kreidler en gang :) Havde en 3-G RMC da jeg var 13-14 år.
Så køb en!

Til alle modeller, efter 1967, er alle dele tilgængelige. Enten NOS eller ok replica, efterhånden. :) De eneste undtagelser er TUM130/186 cylindre og udstødninger af lovlig art, herhjemme. Men huggepiber findes, og TUM186 var ikke begrænset i potten, og en cylinder kan svejses op og få frisk nicasil for rimelige penge, efterhånden!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"