Ingen gnist i tændrør
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Ingen gnist i tændrør
hejsa... ja for dewil har lavet en meget fin vejledning i hvordan tingene sættes sammen... jeg vil sige du skal droppe den kæmpesamler på bagsiden og alene lodde det sammen, selvfølgelig med krympeflex udover... så skal du finde en bedere løsning hvor ledningen går på platinerne + at du lige skal dreje lysspolens stelforbindelse som sidder ivejen for svinghjulet...
vi håber du ender med at få tænding på knallerten... hilsen olieklud
vi håber du ender med at få tænding på knallerten... hilsen olieklud
Re: Ingen gnist i tændrør
Dewil, hvad mener du med at hjælpen er på vej? Er din guide allerede lagt ud på nettet? isåfald gider du så at sende et link?
Og claus tænkte også utrolig meget på at droppe den samling deromme bagpå, da den ikke var isoleret helt sammen, så der måske kunne ske en kortslutning der. Så den bliver loddet sammen hurtigst muligt
På platinerne regner jeg med at sætte en lille ring-kabelsko på evt.
Og mener du så ikke stelforbindelsen på fødespolen og ikke lysspolen?
Ville være rart med en forklaring på hvordan alle ledninger skulle forbindes i svinghjulet, for lige nu sidder der 3 fra fødespolen, selve ledningen som kommer inde fra centrum i spolen, og så går der en fra midten af spolen (Den kan jeg IKKE finde på den nye fødespole jeg har købt fra Benny), og derudover er der en stelforbindelse...
Kan nogle forklare hvordan ALLE ledninger skal forbindes dernede? Altså både fra platiner, kondensator, begge spoler osv...
Mvh Jonas
Og claus tænkte også utrolig meget på at droppe den samling deromme bagpå, da den ikke var isoleret helt sammen, så der måske kunne ske en kortslutning der. Så den bliver loddet sammen hurtigst muligt
På platinerne regner jeg med at sætte en lille ring-kabelsko på evt.
Og mener du så ikke stelforbindelsen på fødespolen og ikke lysspolen?
Ville være rart med en forklaring på hvordan alle ledninger skulle forbindes i svinghjulet, for lige nu sidder der 3 fra fødespolen, selve ledningen som kommer inde fra centrum i spolen, og så går der en fra midten af spolen (Den kan jeg IKKE finde på den nye fødespole jeg har købt fra Benny), og derudover er der en stelforbindelse...
Kan nogle forklare hvordan ALLE ledninger skal forbindes dernede? Altså både fra platiner, kondensator, begge spoler osv...
Mvh Jonas
Re: Ingen gnist i tændrør
viewtopic.php?f=23&t=10738&p=100334#p100334" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvis du følger den guide så GARANTERER jeg dig at din veteranknallert kan køre igen..
Hvis du følger den guide så GARANTERER jeg dig at din veteranknallert kan køre igen..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Ingen gnist i tændrør
Lækkert lækkert lækkert Dewil!
Lækker lille simpel guide
Jeg prøver at finde tid til at arbejde videre med projektet, guiden vil hjælpe mig rigtig meget på vej
De krokodillenæb du bruger er vil bare for at holde stikkende sammen med ikke? Ellers synes jeg ikke rigtig jeg kan læse eller se mig frem til hvor de skulle tilkobles henne af
Og så prøver jeg at måle spolerne igennem, har dog bestilt hel ny lysspole, fødespole, kondensator og platiner hjem, så er det lettere at arbejde med
Men den lille filtdut der skal sidde på kondensatoren kan jeg ikke finde på Benny's hjemmeside eller på t-hansens? Hvor kan jeg skaffe denne lille vigtige del fra? Mvh Jonas
Lækker lille simpel guide
Jeg prøver at finde tid til at arbejde videre med projektet, guiden vil hjælpe mig rigtig meget på vej
De krokodillenæb du bruger er vil bare for at holde stikkende sammen med ikke? Ellers synes jeg ikke rigtig jeg kan læse eller se mig frem til hvor de skulle tilkobles henne af
Og så prøver jeg at måle spolerne igennem, har dog bestilt hel ny lysspole, fødespole, kondensator og platiner hjem, så er det lettere at arbejde med
Men den lille filtdut der skal sidde på kondensatoren kan jeg ikke finde på Benny's hjemmeside eller på t-hansens? Hvor kan jeg skaffe denne lille vigtige del fra? Mvh Jonas
Re: Ingen gnist i tændrør
Krokodillenæbene er bare en "lus", alså en ledning med krokodillenæbene i enderne, så har man lige en ekstra hånd at arbejde med..
Mener at filtpuderne kan bestilles nye hos Yamaha idag, eller kan man bruge noget alternativt.... men den originale er nummer et...
Mener at filtpuderne kan bestilles nye hos Yamaha idag, eller kan man bruge noget alternativt.... men den originale er nummer et...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Ingen gnist i tændrør
Altså hos Benny eller hvor mener du? Selvfølgelig kunne man også bare selv lave en filtdut ja, bare det smøre godt
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Ingen gnist i tændrør
nej jeg mener lysspolen - den med det tykke tråd... du må havde rettet den ind ellers kan svinghjulet ikke komme på... hilsen oliekludjonas.s.p skrev:Dewil, hvad mener du med at hjælpen er på vej? Er din guide allerede lagt ud på nettet? isåfald gider du så at sende et link?
Og claus tænkte også utrolig meget på at droppe den samling deromme bagpå, da den ikke var isoleret helt sammen, så der måske kunne ske en kortslutning der. Så den bliver loddet sammen hurtigst muligt
På platinerne regner jeg med at sætte en lille ring-kabelsko på evt.
Og mener du så ikke stelforbindelsen på fødespolen og ikke lysspolen?
Ville være rart med en forklaring på hvordan alle ledninger skulle forbindes i svinghjulet, for lige nu sidder der 3 fra fødespolen, selve ledningen som kommer inde fra centrum i spolen, og så går der en fra midten af spolen (Den kan jeg IKKE finde på den nye fødespole jeg har købt fra Benny), og derudover er der en stelforbindelse...
Kan nogle forklare hvordan ALLE ledninger skal forbindes dernede? Altså både fra platiner, kondensator, begge spoler osv...
Mvh Jonas
Re: Ingen gnist i tændrør
Ja det kan jeg se nu, havde byttet om på spolerne, jeg havde kun sat det nogenlunde sammen, fordi jeg venter på ny lysspole og fødespole så dette er bare lige skruet lidt sammen så det ikke hænger i ledningerne... Men tak alligevel, det kunne jo ske jeg ville have samlet det sådan her, hvis ikke jeg var klar over det :-S
Glæder mig til jeg får delene så jeg kan begynde at få bæstet i live igen
Glæder mig til jeg får delene så jeg kan begynde at få bæstet i live igen
Re: Ingen gnist i tændrør
Er der nogle der kan fortælle mig størrelserne på alle skruer i svinghjulet og antallet, og hvor man evt kan få fat i dem?:-) Ikke t-hansen..
Re: Ingen gnist i tændrør
Så fik jeg monteret alt i svinghjulet, alt er fornyet... MEN der kommer stadig ingen gnist... har lidt problemer med at indstille platinerne korrekt, det store hul i svinghjulet er ligesom drejer lidt for meget så der ikke er plads til skruetrækkeren... Hvad kan jeg gøre?
Ledningerne er trukket således:
fødespole + kondensator er loddet sammen med sort ledning til motorstikket
lysspole: gul er loddet til gul i motorstik og grøn til grøn.
Platiner har en forbindelse til kondensatoren. og ja så er der vel ikke mere?...
Det er lidt træls, vil gerne snart se gnister !
Mvh Jonas
Ledningerne er trukket således:
fødespole + kondensator er loddet sammen med sort ledning til motorstikket
lysspole: gul er loddet til gul i motorstik og grøn til grøn.
Platiner har en forbindelse til kondensatoren. og ja så er der vel ikke mere?...
Det er lidt træls, vil gerne snart se gnister !
Mvh Jonas
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Ingen gnist i tændrør
Hej Jonas.
Undskyld jeg blander mig, men jeg bemærker du beskriver besværlig justering af platin-indstilling (måske grundet magnetismen til skruetrækkeren) og hvad du har at måle med ? Det er som regel igennem "enden" af de aflange huller i svinghjulet, man skal løsne/spænde just.skruen. Måske er de justeret forkert i form af konstant åben/lukket ?
Undskyld jeg blander mig, men jeg bemærker du beskriver besværlig justering af platin-indstilling (måske grundet magnetismen til skruetrækkeren) og hvad du har at måle med ? Det er som regel igennem "enden" af de aflange huller i svinghjulet, man skal løsne/spænde just.skruen. Måske er de justeret forkert i form af konstant åben/lukket ?
Senest rettet af Poul-Erik A. tors 9. feb 2012 21:26, rettet i alt 2 gange.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Ingen gnist i tændrør
Har et ohm meter og et tændingsmikrometer.. Den burde give gnist nu hvor jeg har tjekket at den står 35mm åben.. Dog synes jeg det er lidt besværligt at få søgebladet ind iden magneten suger den til sig.. Alt er købt hos Benny.. Har fuldt niels guide om indstilling af tænding, og har også prøvet den lette metode hvor platinerne åbner mest muligt og så justere jeg dem der... Uden resultat.. Så nu synes jeg selv jeg har prøvet lidt af hvert, hvad kan jeg have gjort forkert?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Ingen gnist i tændrør
...øh, du mener vel 0,35 mm ? Jeg skal lige se Sporløs nu, men vender tilbage...
Med ohm-metret har du nok målt på den sort/hvide ledning (adskildt fra tændspolen i 4-stikket) og der kan du sikkert måle ca. 1 ohm til stel (med åben platin) og ca. 0 ohm (med lukket platin) og du skal kunne se med det blotte øje om platinerne åbner/lukker ved at dreje på svinghjulet. Har jeg ret foreløbig ?
Med ohm-metret har du nok målt på den sort/hvide ledning (adskildt fra tændspolen i 4-stikket) og der kan du sikkert måle ca. 1 ohm til stel (med åben platin) og ca. 0 ohm (med lukket platin) og du skal kunne se med det blotte øje om platinerne åbner/lukker ved at dreje på svinghjulet. Har jeg ret foreløbig ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Ingen gnist i tændrør
Det ER samlet forkert.... Kik nu lige i guiden hvordan ledningerne er loddet sammen.
fødespole + kondensator er loddet sammen med sort ledning til motorstikket -
lysspole: gul er loddet til gul i motorstik og grøn til grøn. +
Platiner har en forbindelse til kondensatoren. og ja så er der vel ikke mere?... -
fødespole + kondensator er loddet sammen med sort ledning til motorstikket -
lysspole: gul er loddet til gul i motorstik og grøn til grøn. +
Platiner har en forbindelse til kondensatoren. og ja så er der vel ikke mere?... -
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Ingen gnist i tændrør
Og så er det altså nemmest at justere sine platiner efter mærker, virker hver gang og tager 30 sekunder.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Ingen gnist i tændrør
Jeg mener også, at man skal kunne se dem åbne med det blotte øje og en lommelygte...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Ingen gnist i tændrør
Selvfølgelig mente jeg 0,35mm og ikke 35mm
Dewil: Kan nu ikke se hvad jeg har samlet forkert? Har fulgt din guide, men selvfølgelig kan jeg have overset noget. Har sq så meget i hovedet for tiden så kan være det påvirker arbejder med knallerten lidt.. Men gider du forklare hvor fejlen ligger? Hvad har jeg samlet forkert?..
Kan sagtens se dem åbne fuldt op og har justeret lidt, men vil da lihe prøve at afmontere det hele og rette op på fejlen, og så justere efter mærkerne derefter
Mvh Jonas
Dewil: Kan nu ikke se hvad jeg har samlet forkert? Har fulgt din guide, men selvfølgelig kan jeg have overset noget. Har sq så meget i hovedet for tiden så kan være det påvirker arbejder med knallerten lidt.. Men gider du forklare hvor fejlen ligger? Hvad har jeg samlet forkert?..
Kan sagtens se dem åbne fuldt op og har justeret lidt, men vil da lihe prøve at afmontere det hele og rette op på fejlen, og så justere efter mærkerne derefter
Mvh Jonas
Ingen gnist i tændrør
Din tændigsdel skal være samlet sådan her. Det er ikke sådan du beskriver dit arbejde.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Ingen gnist i tændrør
Jo altså ledningen fra fødespolen sidder loddet sammen med den ene ledningn fra kondensatoren.. Og den anden ledning fra kondensatoren sidder på platinerne det var også det jeg prøvede at forklare igår.. Men jeg prøver at skille det ad idag og se hvordan det kommer til at gå.. Skal jeg skibe platinerne her når de er helt nye?:-)
Re: Ingen gnist i tændrør
Absolut nej, man sliber ikke platiner..... det var noget man gjorde i gamle dage...
Hvis tingene er samlet korrekt og ikke kortslutter nogen steder, så er det bare at justere dine platiner på mærker og så er du kørende...
Hvis tingene er samlet korrekt og ikke kortslutter nogen steder, så er det bare at justere dine platiner på mærker og så er du kørende...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning