hvad har du lavet i elektronik værkstedet i dag

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

hvad har du lavet i elektronik værkstedet i dag

Indlæg af knallert »

jeg har fået en masse elektronik..print, ic, kredse..så overvejer at bygge en variant af denne tændspole tester, som bruger en 550 kreds som driver..og en effekt transister som direkte drift af spolen...har i nogen ide til selve effekt transistor triac? delen...har fundet en del på selve/Hz delen..den er standart..kobler man bare transistoren over udgangen..eller skal der en form for driver kreds..til at styre og drive transistoren

strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: hvad har du lavet i elektronik værkstedet i dag

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... nå så du starter lige en ny spændende tråd igen - den skal nok blive berømt da det jo er et meget spændende emne.
personligt syntes jeg vældig godt om værkstedstråden som nok er den mest berømte tråd her på knallertforum, den dækker nemlig alt man går og roder med, uanset om man bare har bygget en fuglekasse eller renoveret en motor.

ang. din tændspoletester syntes jeg valget af en 555 som signalgenerator er fint, du får en mere kontant klipning end ved anvendelse af 2 transistore som " flip/flop ", dog skal du huske på at du ikke må belaste udgangssignalet særligt hårdt, derfor kan du ikke direkte trække en effekttransistor uden yderligere forstærkning... det kan du nemt komme om ved at bruge en småsignalstransistor som driver for effekttransistoren fx en bc547/bc557 afhængig af om du vælger at bruge den posiktive eller negative bølge fra 555èn.

et langt bedre valg end en effekttransistor er en mosfet, den virker på samme måde som en effekttransistor, men forskellen ligger i at hvor effekttransistoren er strømstyret, er en mosfet spændingsstyret - du ville faktisk kunne lade 555èn direkte drive mosfetèn uden brug af forstærkertrin... desuden er en mosfet lynhurtig i åbne/lukke øjeblikket.

du skal beskytte kredsløbet imod tilbageslaget fra den tændspole du tester (fireback), det ville jeg nok gøre med 2 dioder, en parallelt på udgangssignalet som forhindre omvendt polarisering, samt en i serie som ensretter funktion - derved beskytter du kredsløbet totalt imod tilbageslag... du slutter selvfølgelig udgangen med en lille kondensator parallelt ganske som ethvert tændingsanlæg, denne kondensator virker som en ohmsk belastning for tilbageslaget, hvilket gør den fulde energiudladning kommer ud på sekundærsiden af tændspolen.

jeg kan sende dig en fed ny mosfet, RFP70N06 jeg mener de er 60 volt 60 anp - jeg har også nye IRFB11N50A 600 volt 10 amp hvis det skulle være... jeg har tonsvis af nye komponenter så du kan bare lave en stk liste hvad du mangler, så sender jeg det til dig.

prøv at google mosfet, de er langt mere højeffektive end transistore - det ændre dog ikke ved at en 2955/3055 er en dejlig alsidig transistor som sidder som udgangstrin i mange ældre forstærkere, også meget brugt i variable strømforsyninger.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: hvad har du lavet i elektronik værkstedet i dag

Indlæg af knallert »

ja variabel strømforsyning er mit næste udfordring.
..jeg skal lige se hvad jeg har fået..det hele er soteret nu... men ikke i detaljer..noget er vandskadet..og skal testes før jeg ved hvad der fungere..

her er nogle af ic numrene cd 4011. 7736. 74.154. hd14004bp .pb243-2063d. lm304n-7715 .lm 301an-rt 7733. sn7493an-7541. sn74154-n
men der er netop for sent på foråret nu..så pakker grejet ned for sommeren..men skal lige teste lidt forskeligt når jeg går hjemme med dårligdommene...loddekolben kan jeg da løfte...
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: hvad har du lavet i elektronik værkstedet i dag

Indlæg af knallert »

har flået en pc for strøm forsyningen
..og har isoleret 3,5 volt 7 volt og 2#12 volt udgangene..nu er det den lidt nyrere model med indirekte startknap..
så hvilken ledning skal start kredsen forbindes til nul?? det er vel en fjeder retur knap..så den bare sender en null impuls...men kan ikke finde ledningen på printet..og er det muligt at kontrollere spændingen inddividuelt på udgangene..eller følges de af..det er jo fint at have flere banan stik med udgange..så en fælles fast minus.og så plus ,som flyttes mellem de forskelige spændinger
..er ikke helt fortrolig med disse transformer løse forsyninger..bla regulere de helt anderledes..nærmest baglænds
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: hvad har du lavet i elektronik værkstedet i dag

Indlæg af 12V »

Grøn og sort ledning skal forbindes, så kan den startes op.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: hvad har du lavet i elektronik værkstedet i dag

Indlæg af Kai »

Husk at sætte en passende modstand over 5V ledningerne og måske også 12V. De har det med at være noget ustabile i reguleringen hvis ikke der er lidt belastning på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: hvad har du lavet i elektronik værkstedet i dag

Indlæg af knallert »

tak for info..grøn til stel eller nul..så køre den ganske rigtigt.
..overvejer en belastning..måske en 6 volt kontrol pære i skrue fatning som kontrol lys er nok? de er 2-5 w..er det nok belastning.
.kan se det fungere som load censing hydralik LC..hvor en pilot ledning går tilbage og regulere mængden efter forbrug..der kænted det bare en pumpe så slaglængden bliver længre..nå det var off topic
kan man gøre den fuld justerbar i volt..eller er komponenterne begrænset til netop disse volt udtag..eller kan jeg udbygge/ombygge det kraftigeste 12 volt udtag til lavere volt..hvis ikke må jeg nøjes med de udtag den nu har..
har fundet en you tube med en delvis justerbar..men ville entelig helst kunne køre den trinløst fra 1-13 volt...ham i you tube indbuggede et potmeter i styrekredsen så tilbage meldingen blev va<riabel..og udtaget så blev tilsvarende forandret
strynboen på test profil
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: hvad har du lavet i elektronik værkstedet i dag

Indlæg af Kai »

Syns ikke lige der er nogen fornuftige bud på google til hvordan man laver den variabel. LM317 kan jeg ikke lide..heller ikke L200 selvom den også er så snedig at indeholde strømbegrænser. De har begge den trælse egenskab at hvis (når!) de futter af er der fuld spænding ud.

Jeg har allerede en ATX som strømforsyning til min R/C oplader, og den er ligeglad med om den skal hælde 20A ud i nær kortslutning. Så hellere strikke en rigtig strømforsyning sammen med f.eks 0-30V og 0-3A. Det tager knap så meget livet af det man nu lige har koblet til den.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: hvad har du lavet i elektronik værkstedet i dag

Indlæg af knallert »

ja det er lidt af en atom reaktor..som let går amok..og de høje spændinger er en bombe..som bare venter på at spise dine komponenter..
jeg er også mere stemt på en gammeldags traffo..vi har en del på elektro til viklemaskiner ,med en masse mellemudtag...så kan nok finde en som er tæt på de mest brugte volt udtag...så jeg evt kun skal finpudse..så direkte som muligt er bedst

jeg har fået bygget pc forsyningen..den er med amp meter 3 udtag.(.mangler lige at montere det 3 plus). 12, 5 og3,5 volt udtag.og fælles / negative..bag på er der en automat sikring på 15 a..og en reset knap til den grønne print forbindelse..der er 18 a på 12 volt
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"