Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Morten O »

Morten - Webmaster skrev:
Jensmc skrev:Gas derefter langsomt ned, og hvad sker der så? Omdrejningstallet stiger. Somme tider ret meget. Det samme vil ske på et rullefeldt, men lortet kan ikke køre med de omdrejninger ud ad lige vej. Så et rullefelt til en gammel knallert holder IKKE i byretten.
Som tidligere skrevet, så har jeg direkte fra hestens hoved (Kbh politi's knallertkontor) fået at vide at politiet IKKE må bruge rullefelt på gamle TUM godkendte gearknallerter. Jeg spurgte ikke om det, han fortalte det på eget initiativ i en længere "hygge-telefon-snak" (Gamle knallerter kan virkelig få en fed samtale igang)
Det tror jeg at jeg vil minde dem om, hvis de en dag stopper mig og vil teste den på rullefelt :D
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Jensmc »

Læs lige text-tv i dag, drenge!
Det ser ud til, at de strammer reglerne igen. Gad vide, hvad det går ud på?
Jeg har for halvandet år siden lavet en tråd om emnet. Det skulle være Suzuki-importøren, der har en finger med i spillet mht. de 15-årige.
Og så er de skide "formynder-politikere" ved at falde i svime. Typisk!!
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Dewil »

Det er jo heller ikke dem der skal tilbageligge 20 km på en cykel for at komme til nærmeste aktivitet.....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af 12V »

Jeg vil mene at man kunne få mere sikkerhed ved at gøre knallertprøven sværere, og med mulighed for rent faktisk at dumpe. Selvom man ville sætte alderen ned til 15 år.

Her på landet blir den offentlige transport ringere og dyrere hvert år, og 20 km på cykel er ikke altid fedt. Jeg var ligeglad med loven og kørte på knallert lang tid iden jeg blev 16, hvilket er ret normalt her ude på landet.
Så hellere giv kortet til børn et år før, og så med en god "uddannelse". Man kan tydeligt se her på landet hvem der ikke har læst på lektien eller ejer et knallertkørekort ude i trafikken, især ved placering på vejen etc. Samme mener jeg i øvrigt også om "er du over 18 må du køre knallert" - spritterlov uden lige :o/
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Dewil »

Helt enig :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Morten - Webmaster »

15-årige skal kunne køre knallert

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/02/09/195829.htm

Vil lade 16-årige køre på knallert 45

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2010/01/12/061851.htm
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Jeg er helt sikkert også enig med Carsten. :(y) De unge køre når de vil og ikke når loven siger det. :lol: Derfor er det selvfølgelig også vigtigt, at de får en god køreundervisning. Og 15 år er ikke spor for tidligt, de køre jo alligevel. :lol: Så er det også med at få det lært ordentlig. :wink:
Og med hensyn til ulovlige knallerter, så vil det måske nok hjælpe lidt hvis de må køre på knallert 45 som 16 årige. I dag er der i hvert fald ikke mange af de unge som køre lovligt. :lol: Jeg kan give et godt eksempel. :wink: En dag var politiet mødt op ved 3 skoler i Hadsund, for at tjekke knallerter. 10ende klasses center, teknisk skole og VUC. På de 3 skoler fandt politiet ikke en eneste knallert som var lovlig. :lol:
Min ældste søn som går på VUC, havde heldigvis kørt med bussen den dag. Hans PGO Hot køre nemlig ca. 60 km/t. :lol:
Og det med spritterloven kan jeg også godt genkende. Jeg tror at det er meget normalt, at folk der mister kørekortet for sprit, bare køre på knallert i stedet. :lol: jeg kender i hvert fald et par eksempler her fra lokalområdet. Og de køre meget spændende. Jeg tør ikke at overhale dem i bil. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af strynboen »

det er garenteret eu igen..de harmonisere reglerne...og så lader danske politikere som om at de selv har fundet på de regler
for 25 år siden blev der dræbt så mange 15 årige at de hævede alderen ..samtidig med at de indførte kørekort..
jeg var netop uheldig at være en af de første som blev ramt af de regler...men det var en fin ide med køreskolerne vi lærte at placere sig rigtigt på kørebanen.....noget som i dag er sjældent set
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
YamahaKTM
Stor knallert
Indlæg: 131
Tilmeldt: man 23. aug 2010 10:50
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af YamahaKTM »

det er også noget med at 15-årige kun må køre 20-25 km/t på scootere, hvis det bliver vedtaget....
Hilsen Alexander
16år, Silkeborg
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Nikolaj Y »

jeg vil sige at 15 årige godt må køre knallert :D nu er jo selv 15 men bliver snart 16 :(y) jeg tog mit kørekort for over et halvt år siden.. så jeg kan ikke så hvorfor man ikke må køre.. man bliver jeg ikke bedre til at køre bare fordi man venter en halvt år (selvfølgelig hvis man har øvet i mellemtiden kan man jo godt, men ellers ikke :teeth2 )
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Macel »

Nogen kan sagtens køre når de er 15, men nogen kan ikke køre ordentligt selvom de er gamle nok til at få bil. :(n)
Det er nok meget individuelt hvem der kan administrer at køre knallert som 15-årige (mht. tuning), og hvem der overhovdet ikke burde have lov til at køre på knallert, fordi de kører som de nu gør. :wink:
Jeg synes også at køreprøverne skal være sværere. Da jeg tog knallertbevis var der nogen der ikke rigtig kunne finde ud af at køre da vi var færdige. :wink: Det også fair nok, men så bør man have flere køretimer så man kan få det lært, og ikke kommer til skade selv, eller andre gør det. :)
Brugeravatar
Stange
Stor knallert
Indlæg: 160
Tilmeldt: tors 15. okt 2009 10:18
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Stange »

Jeg synes de burde sætte hastighedsgrænsen op til 60 kmt. Så skal alle knallerter op til synshallen og blive tjekket igennem, og godkendes og have plader på. Og en meget bedre knallertkort undervisning, strengere krav, mere undervisning og evt. glatbane mv.
Håber snart jeg kan få renoveret min 76 DX´er.
Mangler original bagsvinger
76 DX sideskjolde
76 DX Tank
Sæde
og baglygte
Ellers skal der laves lidt rust ved bagsvingeren der er et enkelt hul ved, bagskærms beslagene og der skal svejses et enkelt beslag på.
Og så selvfølgelig få dele malet og polere diverse dele op.
Og så enten også lige have 2 nye fælge :D

Regner med at det er et langtidsprojekt når jeg engang får en læreplads og en bil at transportere mig rundt på :D
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Jensmc »

Når de unge på 15 må køre 25 km/t, betyder det så, at en FS1 er forbudt?
Når nu Stange vil have plader på alle (sådan læser jeg det), vil han så have plade på en FS1 osse? Så er det dælme surt med en 77-79 model uden nummerpladeholder. Tænk at skulle sætte en anden baglygte på eller bore hul i en original bagskærm.
Pyha da.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Michael A
Stor knallert
Indlæg: 123
Tilmeldt: tors 5. jun 2008 13:46
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Michael A »

Har faktisk også prøvet det med politi på Teknisk Skole.
Jeg blev dog stoppet af nogle mekanikere inden jeg nåede cykelskuret.
Det var bare hjem og på cyklen i skole, så da jeg kom frem, så kunne jeg se, at der var flere, som allerede var blevet rullet og taget.
Så der slap jeg for en tur på rullefeltet takket være en venlig mekaniker :lol:
Yamaha FS1 K1 '75

Yamaha XS 400 '79
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Macel »

Mht. 25 km/t er det nok kun for nye knallerter der bliver produceret fra år 201x, så en FS1 stadig vil være lovlig. :)
Det med nummerpladen er en god nok idé, men så skulle det være hvis man får synet sin knallert og godkendt den til 60 km/t, at man skal have nummerplade på. :)

Mekanikere er ikke så ringe endda. :lol:
Jeg venter bare på de vil besøge Mariagerfjord Gymnasium. :wink:
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Jensmc »

Iflg. den lokale MC forhandler har det rent faktisk været 25km/t knallerter, der har været solgt i DK de sidste 2-3 år. Som om, at man har forberedt et eller andet, ikke?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Macel »

Tja, det er vist ikke alle de nye knallerter? Jeg har en ven der fik en sprit ny PGO sidste sommer, og den kører lidt over 40 km/t. :whew Det er endda en 30'er knallert. :)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Jensmc »

Fint!!!
Så er mit spørgsmål: Hvorfor skal en knallert typegodkendes, hvis det alligevel er ejerens problem, at den kun kan køre 25-30 km/t??
Det er noget galt med politiets tolkning af reglerne, ikke?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af strynboen »

de kan godt indrømme at de er blevet på tvunget de nye regler..fra eu..og stoppe med at blande gammel lovgivening sammen med de nye regler..det er politik og ikke andet..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Konsekvensen af en ulovlig knallert?

Indlæg af Kim B S »

Macel skrev:Tja, det er vist ikke alle de nye knallerter? Jeg har en ven der fik en sprit ny PGO sidste sommer, og den kører lidt over 40 km/t. :whew Det er endda en 30'er knallert. :)
Hej Macel.
Ja, en lovlig PGO er faktisk pæn kvik. :wink: Den PGO Hot min ældste søn købte som ny, kørte også nemt lidt over 40 km/t. :D Det er faktisk mærkelig, at de ikke har fået inddraget typegodkendelsen, lige som Yamaha Passola`en fik af samme grund, tilbage i 1985.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Tuning"