Spørgsmål til dysestørrelse

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Knallert: 78´er FS1
Opsætning:
-44.5mm cylinder fra Protuna (NOS)
-43mm topstykke
-16mm org. indsugningsplade/membran
-16mm. Mikuni (med rigtig nål, spjæld osv.)
-180 dyse med "Yamaha stempel, de to firkanter"
-Udstødningen er en "kopi original".
-Gearing mener jeg er 14-43.
-Tændrør med varmetal 9
-3% olieblanding

Jeg oplevede varmesættere ret hurtigt, selv ved forsigtig kørsel. Næsten intet at se på cylinder eller stempel. Efter råd fra ham jeg købte cylinderen af, afmonterede jeg den nederste stempelring for mindre friktion, og pudsede stempel/cylinder meget let af med noget korn 800 vådslibepapir. Efter det har den kørt ca. 150 km uden problemer overhovedet. Jeg har skånet den, og ikke kørt med fuld gas. Jeg synes dog, den bliver varm - og tændrøret er ikke helt chokoladebrunt. Men det snyder jo, når den ikke kan få en lang tur med fuld hane.

Knallerten starter på første tråd, og kører egentlig fint. Jeg vil dog gerne have en tankfuld benzin mere kørt i gennem, inden den begynder at få fuld gas over længere stræk, men måske jeg er for forsigtig?

Hvad siger Jeres erfaring - hvilken dyse er at anbefale, til den opsætning jeg kører med? Ham jeg købte den af taler om en dyse helt ned i størrelse 140, og minder mig om, at for meget benzin også kan skade - helt rigtigt. Jeg synes dog bare at en 140 lyder af meget lidt.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af kreidlerhansen »

Min erfaring er, at stort set ingen har behov for koldere tændrør end B7HS eller i værste fald B8HS; min Kreidler kører B8HS med 12.000rpm på toppen og 14,5:1 i kompressionsforhold.
Et for koldt tændrør giver en fejlaflæsning af farven, hvorved man nemt kommer til at vælge en for lille dyse.

Chokoladebrunt vil være ret meget til den fede side, hvis tændrørets varmetal passer. Cociofarvet er også for fed.

Ring til sælger og skæld ham ud. Han aner ikke, hvad han taler om, når han med den formulering sidestiller den yderste konsekvens ved en for lille dyse (klemt stempel, øget lejeslid) med en for stor dyse (fugtig eller fedtet udstødning). Det er simpelthen ikke korrekt.

På basis af gennemlæste indlæg herinde over de år, jeg har været med, ville jeg forvente dyse 160-180 til din opsætning.

Hvis der er tilpas høj kompression med dit topstykke (over 10,5:1) vil standard 1,8mm fortænding være for meget.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Tak for et godt svar. Jeg er ikke klar over, hvad kompressionen er. Jeg har et Bosch Platin tændrør med varmetal 8, jeg monterer i stedet. Hvad skal tændingen stå på i stedet? Jeg har ikke noget mikrometerur, kun søgeblade. Det ville være dejligt, hvis nogen i nærheden af 6630 kunne trimme den ind :-)
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af kreidlerhansen »

Se, det er netop en af årsagerne til, det kan gå grueligt galt med uoriginale (læs: dårligt afstemte) tuningsstumper.

FS1 tillader mig bekendt ikke justering på ankerpladen.

Det nærmeste du kommer, uden en modificeret ankerplade, er at justere platinafstanden til 0,35mm og så prøve, igen. Evt. sammen med en tykkere bundpakning og ditto toppakning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af Jensmc »

Jeg kører med 1mm fortænding på std. tændingssystem.
Fjern noten, ganske enkelt.
ZU motorer har slet ikke hul til not i akslen.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

At fjerne not osv. overstiger vist mine kompetencer, men jeg betaler mig gerne fra en hjælpende hånd.

Jeg har vist også et andet Bosch rør med varmetal 7, jrg kan prøve. Og så må den ud og ha’ noget at leve af.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af 12V »

Husk at Bosch varmetal ikke er ens med NGK.

En NGK B7HS er lig med en W5AC hos Bosch. B8HS = W4AC..

Og ellers enig med de andre, juster platiner til et mindre gab, hvis du ikke finder en der kan trimme den for dig.
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Tak for info. Der er ikke nogen i Sydjylland, der tilbyder ‘trimning’ mod betaling?
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af kreidlerhansen »

W7AC (B6HS) er vist til den varme side, hvis du kører fuld gas over en længere strækning, men under tilkørsel kan det måske gå an og vil i hvert fald skifte farve, hurtigere.

Klemt stempel under acceleration (hoveddyse, nål, skæv tolerance, topstykke, squishafstand), neutral gas (nål, skæv tolerance) eller motorbremsning (tomgangssystem, spjæld, skæv tolerance)

Jeg synes, dyse 180 lyder til den fede side til en (normalvis) ret stille og rolig opsætning. Derfor nævner jeg især skæv tolerance mellem cylinder/stempel. Bortset fra 43mm alu-cylindre er der laaangt mellem cylindre, som ligefrem skal monstertæves op i rpm for at trække. Derfor bliver jeg mistænksom overfor en klemmer under tilkørsel. Der er ikke vildt meget gods i cylinderen ved den boring, men Protuna-cylindrene er umiddelbart ikke slemme på den konto... når de altså er boret lige, er runde, ikke koniske og centreret nogenlunde korrekt.

Edit: Hvis den ellers har kørt fint siden, kan der have været et højt punkt på stempel eller cylinder, som nu er væk.
At den synes varm kan meget vel skyldes topstykke eller fortænding; for meget af begge er en giftig cocktail. Som nævnt før, så prøv at justere platinerne tættere sammen og brug et par ekstra pakninger i hver ende af cylinderen for at sænke kompressionsforholdet. Hvis det hjælper, så tager vi den derfra.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Det var ved neutral gas, den klemte. Prøver med en 170 og et andet tændrør, og tjekker platinafstanden.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af 12V »

Jeg ville ikke gå ned i dysen endnu, dit nuværende 9er tændrør er meget kold og vil med din opsætning snyde i farven, den vil se ud somom du kører rigelig fed. Tændrøret skal du først aflæse efter en lang bundgas tur, alt andet viser bare blandet kørsel.

Jeg ville dyse den ind "ovenfra", sørg for at den har en for stor dyse, hvor den firetakter ved bundgas, og så kun lige dyse ned til den går ren. Så er du sikker på at den ikke går for mager. Derefter kan man evt. fintrimme efter tændrørsfarve.
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Jeg går på pakningsindkøb - kan man få dem tykkere end normalt, eller skal der bare flere i?

Og hvilket tændrør vil I anbefale (fabrikat og type)?
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af 12V »

Jeg ville køre med et NGK B7HS og bundpakningen ville jeg skære selv i den tykkelse jeg har brug for.
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Tak igen.

Hvilken tykkelse bundpakning skal jeg gå efter?
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af Kai »

Jeg tillader mig at være lidt uenig hvis det er ok :)
NGK B7HS til en 44.5mm Fs1..Aldrig, det er 99% på forhånd dømt til at gå galt. B8HS er ok.

Protuna har solgt en masse skrammel gennem tiden, nogen cylindere er ok, andre er boret skævt eller er ovale eller portene peger i alle andre retninger end de burde. Nogen af dem havde næsten samme portmap som en F5B og andre samme porthøjder som en FS1.
Ved 44.5mm boring er der ikke meget gods tilbage i en del af dem og de døjer med varme, og bliver ved at døje med varme, jeg håber du har fået en af de bedre :)
Finishen på mange af dem lader en del tilbage at ønske, de er honet groft og kræver forsigtig tilkørsel de første 100km. Jeg ville ubetinget montere begge stempelringe, en ring alene dur kun meget sjældent i dem.

Opsætningen ser ok ud da det er en original mikuni dyse, 140 er alt for lille. 170 kan måske gå an. Kører du med standard tændingstidspunkt på 1.8mm før top, så stil den til 1.2 - 1.4mm i stedet for. Den mister en lille smule bundtræk, men kører meget mere "frit".
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Tak igen. Jeg må se, om jeg kan ændre bestillingen til B8HS i stedet. Hvad er din holdning til flere, og tykkere, pakninger?

Den har i øvrigt kørt over 100 km med kun én stempelring, uden problemer eller mislyde.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvor klemte den henne på stemplet?

Neutral gas mellem 1/8-1/2 gas kan pege i retning af mager tomgang og/eller for lav nål.
Neutral gas mellem 1/2-3/4 gas kan pege i retning af lav nål eller for lille hoveddyse.
Evt. lav svømmerstand.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

kreidlerhansen skrev: ons 28. aug 2019 19:30 Hvor klemte den henne på stemplet?

Neutral gas mellem 1/8-1/2 gas kan pege i retning af mager tomgang og/eller for lav nål.
Neutral gas mellem 1/2-3/4 gas kan pege i retning af lav nål eller for lille hoveddyse.
Evt. lav svømmerstand.
Det var ovenpå stemplet, lidt mellem skørt og stempelringe. Det var meget, meget lidt. Det var vel med halv gas og ca. 50 km/t.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg mistænker et højt punkt på stemplet, som nu er væk. Umiddelbart kan du overveje at hæve nålen for at give den lidt ekstra på mellemgassen. Det påvirker dog ikke fuld gas.

Hvis den fortsat render varm, så vil jeg anbefale at lægge en ekstra bundpakning og toppakning i.

Måske er jeg bare dumstædig med dysen. 190 virker bare lidt vel højt, men det kan være værd at prøve, også.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Spørgsmål til dysestørrelse

Indlæg af GaSelle »

Jeg har bestilt en stak blandet guf og pakninger - vender tilbage med resultatet :)
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"