Lak på tank bobler

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Lak på tank bobler

Indlæg af f11942 »

Hej!
Knægtens næsten ny lakerede tank er begyndt at boble øverst foran tankdækslet (Se vedhæftede billede) Har talt med ham, der har lakeret den. Han siger, hvis der er en utæthed ved dækslet og man tanker helt op, kan det være årsagen. Nogen her, der har erfaring med det?

Jeg undrer mig så også over, at det ikke er boblet længere oppe imod dækslet....
Vedhæftede filer
Tank_Bobler.jpg
Tank_Bobler.jpg (81.27 KiB) Vist 2408 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lak på tank bobler

Indlæg af 12V »

Er den lakeret helt op på kanten hvor tankdækslet skal tætne? Lakken skal gerne stoppe på siden af "flangen", så dækslet lukker ned mod rå metal, eller kravler benzinen under lakken.
En anden mulighed er mikro huller i samlingen, som f.eks. lige foran din boble. Det er desværre noget jeg har set flere gange på knallert tanke.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Lak på tank bobler

Indlæg af f11942 »

Hej Carsten!
Men kan det godt passe, at resten af stykket op imod dækslet så ikke fejler noget? for det må vel være løbet under lakken hele vejen oppe fra dækslet af så? Medmindre som du siger, om der kan være mikro huller, det kan vi nok ikke teste...
Tak for info
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lak på tank bobler

Indlæg af 12V »

Jeg tror heller ikke rigtig på tankstudsen, så plejer det at boble lige omkring. Mit bud er bitte små huller i samlingen foran ved kronrøret. Mener Erik her i forummet lagde billeder op af nogen lign. for nogle måneder eller år siden. Måske læser han med.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Lak på tank bobler

Indlæg af f11942 »

Ja kunne det godt tyde på. Han må jo lade være med at fylde så meget brændstof i...det kan ikke være selvlakering af tanken, der er noget galt med?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Lak på tank bobler

Indlæg af FS1originalen »

Selvfølgelig læser han med :hihi
Jeg er temmelig sikker på at jeg kender fænomenet alt for godt. Den lodrette kant rundt ved kronrøret er 2 pladedele som er "løbet sammen" med en brænder. Kanten er fra fabrikken en smule ujævn, og når tanken så skal omlakeres så sliber man den lige lidt pænere med det resultat at der blive hul mellem pladedelene :oops:
Det hjælper desværre ikke kun at tanke en lille smule da det er dampene fra benzinen der sniger sig ud i grundmalingen.
Den rigtige løsning er lodning/svejsning af hullet - som så kræver en omlakering. Alternativt en behandling med tankcure eller lignende forsegler indvendig. Det er muligt at boblen så bliver mindre over tid, men lakken kommer jo aldrig til at sidde rigtig fast igen.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Lak på tank bobler

Indlæg af f11942 »

Hej Erik!
Tak for dit fine svar. Det kunne meget vel være det. Da junior købte knallerten, var tanken grundmalet, så de har jo nok været igang med noget slibning :sad
Svejsning og omlakering vil han blive rigtig ked af at skulle investere i. Måske vi skulle prøve med det tankcure. Har du prøvet det? er det relativt nemt selv at lave? og er det lige meget hvilken type man bruger?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Lak på tank bobler

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har kun prøvet den der hedder Tankcure. Køber den enten ved Veteranimporten eller hos JMPB i Holland.
Det sønnemand vil blive ked af er at den gerne skal hærde af i 14 dage før der kommer benzin i tanken. Jeg har prøvet at være for hurtig - det blev noget rigtigt lo... :oops:
Link til Veteranimportens brugsanvisning her. https://www.veteranimporten.dk/tankcure-tankforsegler

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
f11942
Stor knallert
Indlæg: 199
Tilmeldt: ons 11. nov 2020 14:36
Kontakt:

Re: Lak på tank bobler

Indlæg af f11942 »

Hmm ok. Kigger lidt på det. Hvis han nu vil lade det være som det er, risikerer han så det bliver værre endnu? eller tænker du, der er løsnet det, der kan løsnes?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Lak på tank bobler

Indlæg af FS1originalen »

Jeg tror det bliver værre over tid desværre.
Måske skaden kan begrænses ved at punktere boblen så der ikke er overtryk af benzindampe - men det er kun et gæt.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"