Hornet giver ikke lyd efter renovering

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Hornet giver ikke lyd efter renovering

Indlæg af PoulHP »

Jeg har haft hornet skilt ad for at pudse det – og noget af ledningsnettet skilt ad fordi jeg skulle have forgaflen af. Hornet virker ikke længere. Alt andet elektrisk virker.
Jeg kan måle 6 volt på den sorte og 0 volt på den røde.
Der er ingen forskel på målingerne uanset om knallerten er tændt eller slukket – eller om jeg trykker på knappen til hornet eller ej.
Jeg har prøvet at bytte ledningerne om på hornet – men det ændrer ikke noget (er det ikke også lige meget hvordan de forbindes?)
Når knallerten er slukket (men med tænding på) kan jeg høre en lille ’klik’ lyd fra hornet, når jeg trykker på knappen (lyden er al for svag til at jeg kan høre det når knallerten er tændt).
Jeg har prøvet at skrue lidt på hvor stramt jeg samler hornet – men indtil videre uden held (hvor præcis skal man være?).
Gode idéer modtages gerne :-)
Jeg læste et sted at man kunne prøve at forbinde hornet til batteriet – men hvad der præcis menes med det har jeg ikke kunnet finde ud af.
Hilsen Poul
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hornet giver ikke lyd efter renovering

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg var ikke klar over at man kunne adskille et yamaha horn, men ok
efter som det siger klik når du trykker på knappen, ja så er det jo fint strøm til det - du skal prøve at justere det på den lille skrue i siden, på nogle horn er der en lille kontramøtrik du først skal løsne... et fs1 4 gears horn er et jævnstrømshorn, det virker ligesom en gammeldags ringeklokke - alså en elektromagnet der trækker i et stykke blik, når dette stykke blik flytter sig i retning imod magneten mister det elektrisk kontakt, således at det ved fjederpåvirkning trækker sig tilbage indtil det igen opnår elektrisk kontakt og en ny cyklus begynder - den lille skrue bestemmer hvornår på vandringen elektrisk kontakt opnåes & afbrydes, således kan hornets freqvens ( tone ) justeres, samt i det hele taget funktionen af hornet

hilsen olieklud
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Re: Hornet giver ikke lyd efter renovering

Indlæg af PoulHP »

Hej Claus
Mange tak for dit svar!
Du har ret i, at jeg ikke har skilt selve hornet af – jeg har ’kun’ haft hornet afmonteret fra forgaflen.
Jeg har febrilsk prøvet at stille på skruen på siden (tak for fif!) – men desværre uden held. Jeg når aldrig op på mere end det lille knap hørbare klik.
Jeg havde motoren kørende imens for at sikre nok strøm.
Tror du hornet er stået af og skal skiftes?
Hilsen Poul
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hornet giver ikke lyd efter renovering

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hvis den store møtrik foran på hornet ( Imidten ),,, er spændt for meget kan det heller ikke sige noget så prøv at løsne den ,,, og så skrue den ind lidt af gangen,,, så kommer der nok andet end et klik ud af hornet igen,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
PoulHP
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 31. maj 2014 22:16
Kontakt:

Re: Hornet giver ikke lyd efter renovering

Indlæg af PoulHP »

Jeg kunne ikke få den til at give lyd uanset hvor meget jeg indstillede på skruerne.
Jeg købte derfor et nyt horn.
Jeg skilte derefter det gamle ad (destruktivt) for at se, om jeg kunne finde fejlen.
Bladstålet (som vibrerer) var intakt og der var ikke andet at se – men det var umuligt at få indmaden til at bevæge sig mere end en meget lille bevægelse, der slet ikke er nok til at lave lyd.
Det var derfor ikke stille-skruerne, der var fejlen, men hvad det så var i stedet fandt jeg desværre aldrig ud af.
Men nu har jeg et nyt horn, der virker :-)
Tak for svarene!
Mange hilsner fra
Poul
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"