Side 1 af 1

Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

: fre 5. mar 2021 20:14
af akaup
Jeg var ude at trille første tur på den FS1 jeg købte for få måneder siden - jeg har ikke kørt FS1 de sidste +20 år, så jeg er lidt rusten! :teeth2
Det gik som sådan fint nok - indtil den smed en masse olie ud ved koblingspinden, men det er forhåbentligt klaret med ny pind, kugle og pakdåse.

Den starter let og står fint i tomgang. Kører også fint - måske lidt "turbo-tøven" under acceleration, men ellers kører den fint og jævnt ca 60kmt.
Hvis jeg slipper håndtaget dør motoren fuldstændigt, og den kan ikke reddes ved at give gas, eller forsøge at koble ind. Efter 10 sekunder kan den starte ingen, men det gentager sig.

Den må vel mangle benzin fra tomgangssystemet i karburatoren - opsætningen er 16mm "mokini" og 16mm indsugningsplade - ellers standard så vidt jeg kan se.
Er der nogen der kan pin-pointe årsagen til problemet, eller har oplevet noget lignende?
På forhånd tak!

Re: Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

: lør 6. mar 2021 18:15
af Poul-Erik A.
Siden den er nem at starte og går stabil i tomgang, burde luftskruen være stillet korrekt - med mindre den er skruet mere i bund end de velkendte 1,5 omgang ud og “kunstig” hævet i tomgang via tomgamgs-skruen. Herved kunne undertrykket nok godt kunne være i stand til at “kvæle” motoren ved at slippe gassen.
Mokini er en kopi af den originale Mikuni karburator og jeg mener ikke dyserne passer sammen i gevind, desværre.
Hvad med den såkaldte "atmosfære-slange", sidder den korrekt ? Jeg har prøvet at køre i stærk sidevind, hvor den ikke var skubbet ind mellem stel og motor og det gav urolig kørsel, for den lille slange virkede nærmest som en "hævert", som vi lærte i fysiktimerne. ;-)

Re: Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

: søn 7. mar 2021 20:43
af akaup
Hej Poul-Erik;

Jeg har netop skiftet den lille slange på toppen af karburatoren - vist den Thansen kalder "olieslange til karburator".
Den gamle slange lå vist bare i bunden under karburatoren. Hvad er den korrekte placering af slangen - og formålet med den?

Re: Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

: man 8. mar 2021 19:30
af Poul-Erik A.
Den tynde sorte slange sættes på den lille skrå studs på karburatorens top og føres op gennem det lille hul i gummibælgens bagside (under luftfilterhus) og så ind mellem motor og stel for at enden er i "læ/neutral tryk. Hvis den ikke er der, påvirkes svømmerhuset af undertrykket, indsugningen forårsager.
" Olieslange til karburator" burde være til autolube-modellerne, der forbinder oliepumpe med studs på indsugningspladen.

Re: Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

: man 8. mar 2021 20:23
af akaup
Poul-Erik A. skrev: man 8. mar 2021 19:30 Den tynde sorte slange sættes på den lille skrå studs på karburatorens top og føres op gennem det lille hul i gummibælgens bagside (under luftfilterhus) og så ind mellem motor og stel for at enden er i "læ/neutral tryk. Hvis den ikke er der, påvirkes svømmerhuset af undertrykket, indsugningen forårsager.
" Olieslange til karburator" burde være til autolube-modellerne, der forbinder oliepumpe med studs på indsugningspladen.
Tak for svaret - jeg må have kigget på det når jeg er hjemme igen - er i norge pt.

Re: Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

: man 8. mar 2021 20:51
af Poul-Erik A.
OK og jeg kan huske, at da jeg købte en 17,5 mm Mokini karburator fra Protuna omkring 2003, var der 3 problemer med den, men de blev alle løst.
1. Plastbøsningen karburatoren bliver spændt om, kunne ikke tåle enten varme eller benzin/olie og blev med tiden deform og dannede nærmest en plumbe, der forårsagede meget nedsat fart.
2. Fjeder over gasspjældet var for slap og kunne ikke følge med spjældet ved gas-aftagning, der forårsagede at kablet tit smuttede ud af "låsehullet" i bunden.
3. Chocker spjældet havde ikke en gummitætning i bunden og var dermed ikke ordentlig tæt.
Jeg fik langt om længe overbevist Protuna om svaghederne og de sendte mig de nødvendige løsdele, omdysset fra 150 til 180 og herefter kom SS'eren til at køre rigtig stærk med enestående jævn træk med masser af overskud. Hvis det skal sammenlignes med drejeventils motoren med præcis samme opsætning, havde den slet ikke samme sejtræk, men til gengæld trak den helt vild når den kom over en vis omdrejningstal. Jo jo, 2 forskellige karakteristika. :-)