Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
akaup
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. feb 2021 20:02
Kontakt:

Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

Indlæg af akaup »

Jeg var ude at trille første tur på den FS1 jeg købte for få måneder siden - jeg har ikke kørt FS1 de sidste +20 år, så jeg er lidt rusten! :teeth2
Det gik som sådan fint nok - indtil den smed en masse olie ud ved koblingspinden, men det er forhåbentligt klaret med ny pind, kugle og pakdåse.

Den starter let og står fint i tomgang. Kører også fint - måske lidt "turbo-tøven" under acceleration, men ellers kører den fint og jævnt ca 60kmt.
Hvis jeg slipper håndtaget dør motoren fuldstændigt, og den kan ikke reddes ved at give gas, eller forsøge at koble ind. Efter 10 sekunder kan den starte ingen, men det gentager sig.

Den må vel mangle benzin fra tomgangssystemet i karburatoren - opsætningen er 16mm "mokini" og 16mm indsugningsplade - ellers standard så vidt jeg kan se.
Er der nogen der kan pin-pointe årsagen til problemet, eller har oplevet noget lignende?
På forhånd tak!
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

Indlæg af Poul-Erik A. »

Siden den er nem at starte og går stabil i tomgang, burde luftskruen være stillet korrekt - med mindre den er skruet mere i bund end de velkendte 1,5 omgang ud og “kunstig” hævet i tomgang via tomgamgs-skruen. Herved kunne undertrykket nok godt kunne være i stand til at “kvæle” motoren ved at slippe gassen.
Mokini er en kopi af den originale Mikuni karburator og jeg mener ikke dyserne passer sammen i gevind, desværre.
Hvad med den såkaldte "atmosfære-slange", sidder den korrekt ? Jeg har prøvet at køre i stærk sidevind, hvor den ikke var skubbet ind mellem stel og motor og det gav urolig kørsel, for den lille slange virkede nærmest som en "hævert", som vi lærte i fysiktimerne. ;-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
akaup
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. feb 2021 20:02
Kontakt:

Re: Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

Indlæg af akaup »

Hej Poul-Erik;

Jeg har netop skiftet den lille slange på toppen af karburatoren - vist den Thansen kalder "olieslange til karburator".
Den gamle slange lå vist bare i bunden under karburatoren. Hvad er den korrekte placering af slangen - og formålet med den?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

Indlæg af Poul-Erik A. »

Den tynde sorte slange sættes på den lille skrå studs på karburatorens top og føres op gennem det lille hul i gummibælgens bagside (under luftfilterhus) og så ind mellem motor og stel for at enden er i "læ/neutral tryk. Hvis den ikke er der, påvirkes svømmerhuset af undertrykket, indsugningen forårsager.
" Olieslange til karburator" burde være til autolube-modellerne, der forbinder oliepumpe med studs på indsugningspladen.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
akaup
Junior knallert
Indlæg: 12
Tilmeldt: tirs 16. feb 2021 20:02
Kontakt:

Re: Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

Indlæg af akaup »

Poul-Erik A. skrev: man 8. mar 2021 19:30 Den tynde sorte slange sættes på den lille skrå studs på karburatorens top og føres op gennem det lille hul i gummibælgens bagside (under luftfilterhus) og så ind mellem motor og stel for at enden er i "læ/neutral tryk. Hvis den ikke er der, påvirkes svømmerhuset af undertrykket, indsugningen forårsager.
" Olieslange til karburator" burde være til autolube-modellerne, der forbinder oliepumpe med studs på indsugningspladen.
Tak for svaret - jeg må have kigget på det når jeg er hjemme igen - er i norge pt.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Motor går ud i tomgang efter kørsel med fuld gas

Indlæg af Poul-Erik A. »

OK og jeg kan huske, at da jeg købte en 17,5 mm Mokini karburator fra Protuna omkring 2003, var der 3 problemer med den, men de blev alle løst.
1. Plastbøsningen karburatoren bliver spændt om, kunne ikke tåle enten varme eller benzin/olie og blev med tiden deform og dannede nærmest en plumbe, der forårsagede meget nedsat fart.
2. Fjeder over gasspjældet var for slap og kunne ikke følge med spjældet ved gas-aftagning, der forårsagede at kablet tit smuttede ud af "låsehullet" i bunden.
3. Chocker spjældet havde ikke en gummitætning i bunden og var dermed ikke ordentlig tæt.
Jeg fik langt om længe overbevist Protuna om svaghederne og de sendte mig de nødvendige løsdele, omdysset fra 150 til 180 og herefter kom SS'eren til at køre rigtig stærk med enestående jævn træk med masser af overskud. Hvis det skal sammenlignes med drejeventils motoren med præcis samme opsætning, havde den slet ikke samme sejtræk, men til gengæld trak den helt vild når den kom over en vis omdrejningstal. Jo jo, 2 forskellige karakteristika. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"