Motor lyder ikke rigtigt

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af MNH3660 »

Kære Forum

Så kom dagen, hvor jeg skulle prøve at starte mit vinterprojekt. Jeg har IKKE haft motorblokkene fra hinanden, men har skiftet kick-fjeder samt chok-gummi i koblingen. Jeg vil ikke afvise, at have lavet en fejl under opsamlingen, men umiddelbart er den samlet rigtigt. Jeg har "følt" på lejerne for hhv krumtap og kobling/gearaksel, og lejerne føltes OK. Gearskiftet fungerer også fint.

Motoren starter fint (dog uden kick-starter, da den ikke greb rigtigt fat - den store låsering var "rendt fra sin plads" (øv - den arbejdede ellers pænt under opsamlig, men det der kan heldigvis kun af med koblingsskjoldet). Som I kan høre på videoen [youtube][/youtube], larmer motoren alt for meget. Det er lige meget om jeg trækker/slipper koblingen eller om jeg kører på den. Dette må alt andet lige begrænse fejlkilden til enten noget krumtapsleje eller lejet bag koblingsskålen - er jeg på rette spor? Den kører faktisk rigtig godt (med 16 mm Mikuni/indsugning, 5,3 udstødning og 11T).

Hører gerne jeres input. Måske skal jeg bare skifte alle 4 lejer. Pokkers ærgeligt :crying , men den er jo en skændsel for sin race med al den støj... :tuba

Motoren havde stået stille i en kælder i flere år - selv om alt føltes godt, når jeg drejede aksler osv, har der måske alligevel været lidt rust i banerne.

Baglygten er en uorig. fra Benny - pol-pladen/skiven vendte 90 grader forkert, så den ramte aldrig polerne på pæren... hm. den var ikke helt go - selv for en uoriginal lygte...

Ser frem til at høre fra jer

MNH
Senest rettet af MNH3660 tors 6. apr 2017 08:55, rettet i alt 1 gang.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af Poul-Erik A. »

Som jeg umiddelbar hører det, tror jeg det er et af krumtap-lejerne - eller begge, der har små huller i banen. Det bliver typisk forstærket i motorhuset i form af en "syngen", som faktisk også høres i optagelsen. Jeg har prøvet det samme, hvor det kun var højre krumtap-leje, der "kurede" med samme "sang" til følge.
En metode mekanikeren førhen brugte for at lokalisere støj, var at sætte en træpind til øret og dernæst den anden ende af pinden på forskellige steder på motoren.
Hvis man derimod står med lejet i hånden og er i tvivl, kan lejet renses grundig i benzin og blæses tør med trykluft, hvorefter det kan mærkes ved at trykke & dreje inderringen og hvis det "knaser" lidt, er lejet defekt.
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 1. apr 2017 20:43, rettet i alt 2 gange.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Det er helt sikkert lejerne måske også big-end på krumtappen hvordan ser primær hjulene ud ( det lille på krumtappen og det store på koblingen),
Skift alle lejer og måske også pakdåserne, hvis der er for meget spil på plejlstangen sideværts så bliver det en stor udskrivning, men skal krumtappen skiftes lad være med at købe noget thansen, køb en god brugt eller få renoveret en, køb aldrig thansen pakdåser, se hvad jmpb.nl har af originale pakdåser og originale lejer.
En motor renovering koster nemt 1800kr.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af MNH3660 »

Tak for jeres gode ideer. Jeg må vist tage det sure med det søde og splitte motoren ad. Kan lige så godt skifte alle lejer når jeg er i gang. Jeg bruger helst skf lejer og pakdåser køber jeg hos jnf i Køge - dem har jeg gode erfaringer med. Krumtappen må jeg undersøge, når den er hevet ud. Tror Niels Fups guide beskriver hvordan man kan kontrollere plejllejet.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af MNH3660 »

Primærhjulene så fine ud, og der var ingen "syngen" op i gennem gearene. Krumtaplejerne er selvfølgelig det oplagte bud, da koblingslejet står stille,når koblingen er trukket og gearkassen i gear.
Har faktisk et rigtigt auto-stetoskop, så jeg kan prøve at lytte på "lunger og hjerte"...
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af Twinsport »

Hej

Hvordan lød den inden du skilte den ad?

-Og siden du nævner JNF: Det lugter lidt af at du kommer fra samme pastorat som Oliekluden og jeg, så vi kan måske bistå med kaffedrikning, dæksparkeri og dumme kommentarer?

/Steen
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af MNH3660 »

Hej Steen.
Jeg har aldrig hørt motoren før jeg startede den. Den blev hentet sammen med resten af knallerten på Østerbro. Det lignede et projekt der havde stået stille i flere år. Bl.a. var tanken sprøjtespartlet uden grunder hvilket havde fået den til tære indefra. Jeg måtte rense i bund og i gang med kemisk metal...
Jeg bor i Egedal og arbejder flere dage om ugen i Køceområdet - derfra kender jeg JNF. Nu vil jeg splitte motoren ad og skifte lejer og evt krumtap. Jeg og sønnen har planer om at deltage i en arrangeret tur efter juni måned så det kan være vi render på hinanden...
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af MNH3660 »

Så er lejer - SKF - hentet hos JNF:
C3 lejer til begge sider på krumtap (efter råd pga. mere varme fra lysspole, når man skal køre med lys 24/7)
ZZ-leje bag kobling - nu ændret til Z (ring fjernet). Jf. Fups guide, skal den lukkede side vende ind mod koblingen/højre.
Lækre pakdåser til svinghjul og drivaksel, da de muligvis bliver ødelagt ved demontage (havde ellers lige sat nye i, men de kan heldigvis købes i løs vægt hos JNF).
Så skal der skrues....
Senest rettet af MNH3660 ons 5. apr 2017 09:58, rettet i alt 1 gang.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af 12V »

Lækkert!

Den lukkede side skal dog være ud mod højre side/koblingen, ikke ind mod gearkassen. Jeg tror det er for at skærme lejet for det groveste koblingssmulder.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af MNH3660 »

UPS - indlæg rettet....

Nu er motoren røget på operationsbordet. Allerede efter koblingsskjold og cylinder røg af, kunne jeg mærke noget træghed, når jeg roterede koblingsskål og krumtap.

Den store låsering for tandhjul på kick-aksel, var hoppet ud af sit spor. Den virker ellers både stram og lige og sporet er fint. Jeg mistænker mig selv for at have overset en åbenlys fejl under opsamlingen. Hvis jeg "slår" kickhjulet mod låseringen (der er skive ml. kickhjul og låsering), virker det meget kontant og låseringen bliver på sin plads. Ved ikke rigtigt, om jeg skal foretage mig yderligere... Måske udskifte låseringen, så jeg er sikker på nogle skarpe kanter???


Blokkene er nu blevet adskilt. Den store synder var venstre krumtapleje - det var tydeligt, at det var defekt. Måske er det blevet "moslet" under tidligere montage eller lign. Det ville heller ikke så gerne af krumtapsakslen, så jeg endte med at varme forsigtigt på inderste lejering og kunne her "kile" det af med mejsler i forskellige tykkelser. De øvrige lejer var i rimelig stand - men især lejet bag koblingen virkede noget slidt. Her var Z-skiven vendt mod gearkassen - modsat det gode råd (og logiske forklaring) ovenfor.

Krumtappen var helt fin og sølelejet OK jf. Fups guide.
FS1.jpg
FS1.jpg (450.47 KiB) Vist 8545 gange
Efter en tur i fryseren og med lidt fedt til hjælp, lod lejerne sig let banke på plads med plastic-hammeren og de gamle lejer som hjælperinge.
20170407_181927.jpg
20170407_181927.jpg (498.58 KiB) Vist 8471 gange
Og her var så årsagen til, at den store låsering på kickstarteren var rendt fra sin plads... Ved ikke hvordan akslen er blevet slidt på denne måde, men en ny gjorde hele forskellen
20170409_143202.jpg
20170409_143202.jpg (513.41 KiB) Vist 8471 gange
Herefter var det bar at vente på, at den flydende pakning kunne nå at tørre lidt op, inden olien blev fyldt på gearkassen.

Ved næste opstart lød den sådan her:

[youtube][/youtube]

Så er vi endelig klar til at få nogle kilometer på tælleren...
Senest rettet af MNH3660 tirs 11. apr 2017 15:54, rettet i alt 1 gang.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Et godt råd hvis ikke du allerede har gjort det tidligere: rens alle gevind med en gevind tap...det er helt vildt hvor meget møg der sidder gemt.
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Motor lyder ikke rigtigt

Indlæg af MNH3660 »

Jeg havde tilfældigvis husket en stumpnæset 6 mm snittap. Den reddede 3 gevind for karburatordækslet - det sidste måtte have en helicoil.

Købte et sæt med, bor, tap, monteringsnøgle og dorn samt 25 stk. 6 mm. indsatse på ebay for 10 £ - inkl. levering. Har også købt et sortiment gummigennemføringer (grommets) fra Hongkong til 10£ - inkl. levering. Utroligt, men skønne ting at have til samling af motor og resten af knallerten. Gummigennemføringerne har fået et ordentligt skud silikonespray i æsken, så de var dels lette at montere og så holder de længere.

Et sæt krympeflex har også vist sig at være uundværligt til ledningsnettet - og så lige et sæt M6-M8-M10 bolte/møtrikker/skiver fra Biltema.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"