Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Den er i hvert fald en eller anden slags standskade. Enten rust pitting, eller motoren har været udsat for kraftige vibrationer i stilstand. Men tænker nok mest korrosion. Godt motoren får turen!
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Ahh ja, det giver selvfølgelig god mening med rust. Hvis den har stået længe og er begyndt at tære. Når så den bliver startet bliver rusten "slidt af". Det lyder meget sandsynligt når den har stået stille i 10-12 år.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Det ser da BARE fint og lækkert ud, Morten
Jeg kan godt se, at mit vinderprojekt skal vandpoleres
Jeg er spændt på, at høre om skiftemekanismen under blokken driller ved samling. Jeg har hørt fra andre, da jeg købte min, at det kan være noget af et arbejde med mange frustationer at få skiftet til at fungere optimalt.
Jeg kan godt se, at mit vinderprojekt skal vandpoleres
Jeg er spændt på, at høre om skiftemekanismen under blokken driller ved samling. Jeg har hørt fra andre, da jeg købte min, at det kan være noget af et arbejde med mange frustationer at få skiftet til at fungere optimalt.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
MCL skrev: ↑man 19. sep 2022 21:02 Det ser da BARE fint og lækkert ud, Morten
Jeg kan godt se, at mit vinterprojekt skal vandpoleres
Jeg er spændt på, at høre om skiftemekanismen under blokken driller ved samling. Jeg har hørt fra andre, da jeg købte min, at det kan være noget af et arbejde med mange frustationer at få skiftet til at fungere optimalt.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Jeg har kun lavet 2 eller 3 af denne type motor, og mindes ikke at der har været nogen udfordringer med skiftemekanismen. Den er ret simpel, en skiftemuffe der trykkes mod 1 eller 2 gear hvor den går i indgreb, midt i mellem er der frigear. Skiftestangen har fordybninger, fjederpalen trykkes ind i rillerne så det hele fikseres. Skiftepedalen bliver siddende i det gear man vælger, så ingen retur centrering eller andet der skal bøvles med.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Ja, jeg synes også det er blevet ret godt. Der er nogle steder at overfladen er lidt ru, men jeg tænker det er tidens tand og ikke et resultat af behandlingen.
Jeg har fået monteret lejeringe og forsøgt at shimse krumtappen op, jeg mangler kun at samle igen og måle efter.
Jeg er bare ikke helt tilfreds med pakningen - det må kunne gøres bedre?
Ja, så måtte jeg lige fabrikere lidt værktøj til ringene
Jeg købte et nyt luftfilter når jeg nu var i gang, men det er ikke helt så stort som det gamle (samme problem som pakningen
). Jeg troede ikke der var forskellige størrelser.
Jeg er ikke stødt på problemet med skiftemekanismen. Vi må se om jeg render ind i det
Jeg har fået monteret lejeringe og forsøgt at shimse krumtappen op, jeg mangler kun at samle igen og måle efter.
Jeg er bare ikke helt tilfreds med pakningen - det må kunne gøres bedre?
Ja, så måtte jeg lige fabrikere lidt værktøj til ringene
Jeg købte et nyt luftfilter når jeg nu var i gang, men det er ikke helt så stort som det gamle (samme problem som pakningen
Jeg er ikke stødt på problemet med skiftemekanismen. Vi må se om jeg render ind i det
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Pakninger der ikke passer, velkommen til knallert reservedels verdenen her flere årtier efter produktionen. Man skulle tro at de bare laver kopier af kopier af kopier, til sidst begynder de at skride. Hugpibe sættet er min bedste ven, nogle gange skærer jeg hele pakningen ud af et ark, når det slet ikke passer 

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Øv, jeg havde håbet det bare var én ringe producent.
Det er også imponerende, for ved det ene støttebøs gled den lige ned over, men den anden var hullet en anelse for lille
Det er også imponerende, for ved det ene støttebøs gled den lige ned over, men den anden var hullet en anelse for lille
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Hej
Der findes pakninger med god pasform, men de skal hentes i udlandet. Med få undtagelser køber jeg udelukkende Puch-dele hos Wieser eller RBO. Begge i Østrig. Lige præcis med pakninger er de langt bedre end de fleste andre. Ligeledes med kabler, som de også er supergode til.
God fornøjelse med projektet.
/Steen
Der findes pakninger med god pasform, men de skal hentes i udlandet. Med få undtagelser køber jeg udelukkende Puch-dele hos Wieser eller RBO. Begge i Østrig. Lige præcis med pakninger er de langt bedre end de fleste andre. Ligeledes med kabler, som de også er supergode til.
God fornøjelse med projektet.
/Steen
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Hej Steen.
De 2 shops kendte jeg ikke, tak for info.
Jeg har netop bestilt lidt pakninger fra RBO - jeg tjekkede lige de andre i det sæt jeg havde fået fra puchparts.de og bundpakningen var alt for lille. Er der noget med at der er forskellige skørt-diametre?
Så bestilte jeg også en simmerring, da der åbenbart ikke var den til kickstarteren med i det sæt jeg havde købt, men til gengæld 2 andre som var lidt mindre. Måske sættet er til en med pedaler?
De 2 shops kendte jeg ikke, tak for info.
Jeg har netop bestilt lidt pakninger fra RBO - jeg tjekkede lige de andre i det sæt jeg havde fået fra puchparts.de og bundpakningen var alt for lille. Er der noget med at der er forskellige skørt-diametre?
Så bestilte jeg også en simmerring, da der åbenbart ikke var den til kickstarteren med i det sæt jeg havde købt, men til gengæld 2 andre som var lidt mindre. Måske sættet er til en med pedaler?
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Motoren findes kun i danmark i den lidt specielle udgave med Maxi cylinder, og ja, den er større i skørterne. Du kan bruge et almindeligt Maxi sodsæt.
Også korrekt, i udlandet var denne motor nærmest udelukkende med pedaler.
Også korrekt, i udlandet var denne motor nærmest udelukkende med pedaler.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Okay, god info.
Vil det sige at det er Maxi-cylinder jeg skal kigge efter hvis jeg skal have en anden på? Jeg mangler et par køleribber på den nuværende.
Vil det sige at det er Maxi-cylinder jeg skal kigge efter hvis jeg skal have en anden på? Jeg mangler et par køleribber på den nuværende.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Vær opmærksom på, at plumben har en anden størrelse end Maxi. Der er dog nok ikke nogen, der bekymrer sig om det i dag.
Senest rettet af Jensmc fre 23. sep 2022 09:57, rettet i alt 1 gang.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Okay, det er godt nok lidt en jungle med alle de forskellige versioner 
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Så kom stumperne fra RBO - MEGET bedre pasform på den pakning
Og ca. samme tykkelse som den første jeg havde, så ingen grund til at skifte shims
Så nu er de to motorblokke samlet for sidste gang
Næste skridt er kobling og dæksel - desværre var jeg en skovl da jeg købte simmerring til kickstarteren, så jeg fik smidt en forkert i kurven

Desuden var jeg jo ikke klar over at bundpakningen skulle være til en Maxi, så den jeg bestilte passer heller ikke - på den igen...
Og ca. samme tykkelse som den første jeg havde, så ingen grund til at skifte shims
Så nu er de to motorblokke samlet for sidste gang
Næste skridt er kobling og dæksel - desværre var jeg en skovl da jeg købte simmerring til kickstarteren, så jeg fik smidt en forkert i kurven
Desuden var jeg jo ikke klar over at bundpakningen skulle være til en Maxi, så den jeg bestilte passer heller ikke - på den igen...
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Jeg har på lager i 6280 Højer, hvis du ikke kan vente på posten 
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Mange tak Carsten, men det er sgu lige langt nok fra Midtfyn 
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Du har ikke en 10,5/21/1 skive også?
Den skal sidde ved skiftearmen nede i madkassen (nr. 9)
Jeg fik samlet koblingen her til eftermiddag. Jeg var nødt til at give strålerne i koblingsnavet en tur med filen for at få den på den nye krumtap - der var en del grater eller hvad man skal kalde det.
Den skal sidde ved skiftearmen nede i madkassen (nr. 9)
Jeg fik samlet koblingen her til eftermiddag. Jeg var nødt til at give strålerne i koblingsnavet en tur med filen for at få den på den nye krumtap - der var en del grater eller hvad man skal kalde det.
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Nej har desværre ikke overskudsdele til den type motor.
Har standard 10x16x1 shims på arbejde. Hvis yderdiameter ikke er så vigtig kan det måske bruges, evt files lidt indvendig før den passer. Den virker sikkert bare som bryst mellem skiftegaffel og låsering?
Har standard 10x16x1 shims på arbejde. Hvis yderdiameter ikke er så vigtig kan det måske bruges, evt files lidt indvendig før den passer. Den virker sikkert bare som bryst mellem skiftegaffel og låsering?
Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G
Jeg tænker ikke de sidste 5mm gør den store forskel, men jeg tjekker lige i morgen. Jeg har kun fundet den rigtige hos en af de udenlandske butikker, så jeg ville gerne vente til der skal lidt mere i kurven, ellers bliver det en dyr skive 
Jeg kom heller ikke videre med koblingen da jeg havde glemt at fjederskiven mellem fjederholder og møtrik skulle skiftes, så den mangler jeg også, men den må være til at finde de fleste steder.
Og så gik der i øvrigt Derbi Senda i den, da knægtens stel var færdigt hos maleren - nu kan det kun gå for langsomt med at få den samlet
Jeg kom heller ikke videre med koblingen da jeg havde glemt at fjederskiven mellem fjederholder og møtrik skulle skiftes, så den mangler jeg også, men den må være til at finde de fleste steder.
Og så gik der i øvrigt Derbi Senda i den, da knægtens stel var færdigt hos maleren - nu kan det kun gå for langsomt med at få den samlet
// Morten
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt