Soldatens Bravo

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Okay det var da dejlig nemt hvis det bare var det. Som sagt er det ikke noget der irriterer mig voldsomt meget.. endnu.. men når den tid engang kommer, så skal jeg bare købe en ny en ala den her https://www.thansen.dk/scooter-mc/scoot ... 238678343/ og så skifte?

edit: nej det er da vidst den her https://www.jmpbdele.dk/freewheel-vespa ... tands.html
-og holy sh#! en prisforskel! Way to go Thansen
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Hold da op en prisforskel 😔

Men ja, det er den. Antal tænder betyder ikke den store forskel, hvis man ofrer en ny kæde også. Bare den kan være der fysisk, og man kan leve med en kortere eller længere cykel gearing.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Det er ikke sikkert det nogensinde kommer til at irritere mig nok til at jeg skifter den men nu ved jeg da hvad jeg skal forsøge mig med hvis det er, kan være det en dag bliver nødvendigt hvis den ender med helt at give op.

Var ude på en lille tur i dag på omkring 7km og det gik også rigtig fint. Jeg tror snart jeg tør håbe på at vi har ramt plet og det ville bær være dæjli.
Håber på at weekendens vejr tillader mig en god lang tur så jeg for alvor kan få testet den!
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Det lyder somom den snart giver op, har haft helt samme scenarie på en af mine. Men heldigvis kan man stadig skubbe den i gang, hvis det en dag går galt.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Så er jeg hjemvendt fra en tur hos min kære gamle bedstemor. Lidt over 50km har jeg tilbagelagt på den i dag og den truttede lystigt hele vejen.
Jeg har lagt champagne på køl for det skal sgu da fejres!
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Jensmc »

Jeg har på flere af mine Ciaoknallerter skruet friløbskransen af og lagt den i gearolie en times tid. Så har den virket igen. Ved godt, at kugler mv er rustne, men de virker fint, når knallerten ikke kører hver dag.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg tror jeg ville være mere tryg ved blot at skifte den, når nu den ikke koster mere, men tak for tippet. Jeg er spændt på at se hvad nogle andre koblingsfjedre gør ved accelerationen, når jeg engang får det prøvet af. Der er en gut på youtube der prøver de forskellige fjedre af på en standard Ciao, hans tider bliver ikke forbedret super meget.

Fra 0-30 med original fjedre tager det ham 9,68 sekunder. Med de grå er han nede på 9,4 og med de grønne 9,23. De blå er for stramme til en standard motor.

The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Synes stadig du skal prøve det sølv fjedersæt, det er i mine øjne en nødvendig opgradering, især hvis ens originale fjedre er lidt slappe. Enhver forbedring er værd at tage med ;)
Han oplever nok den bedste tid med de grønne fjedre, da han kører med en tunudstødning uden bundtræk, som er fuldstændig uegnet til hans opsætning.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Det står også på to-do listen at jeg skal have forsøgt mig med de sølv fjedre. Lige pt nyder jeg bare at den starter og kører og at den kører pålideligt. Det var så dejligt bekræftende at køre 25km+ i træk, med fuld æde hele vejen uden at den brokkede sig det mindste over det.

Og må jeg benytte lejligheden til at sige tusind tak til alle der kigger med og har budt ind. Det har jo primært været dig Carsten og dine gode råd og fifs til mine mange, måske også lidt dumme, spørgsmål har været intet mindre end guld værd. :(y)
... og jeg kan ikke garantere der ikke kommer flere af slagsen :P
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Det er dejligt at høre, jeg synes det er fedt at kunne hjælpe nogen i mål gennem dette forum, hjælp til selvhjælp :)
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

En måned har passeret siden sidste update... Har ikke fået kørt vanvittig meget på den da vejret har været rimelig dårligt og umiddelbart ingen opklaring i sigte... Men den smule jeg har fået kørt, der har den kørt glimrende! Den kan ikke helt holde tomgang når den lige er startet men når den er varm er der ingen problemer, det tænker jeg måske er meget normalt og ligeledes kører den også en del bedre når først den er varm. De første 100-200 meter der har den lidt svært ved at komme i gang men efter det er der ingenting. Det går mig faktisk ikke på, jeg tager det blot som en del af charmen ved sådan en ældre herre... :D
Den er også dejlig nem at starte. En omgang choker, en lille smule håndtag og så starter den i første hug. Hver gang!

Jeg har også i dag fået bestilt de der fjedre til min kobling, så må vi se hvornår jeg får taget mig sammen til at få dem skiftet og afprøvet. Er spændt på at se om det gør en forskel og i så fald hvor meget.

Næste og sidste punkt må være at få skiftet den friløbskrans, det er en smule irriterende men kan sagtens leve med det som det er nu, værre er det dog hvis den en dag slet ikke vil tage ved og den eneste mulighed for at få den startet er at løbe den i gang. Det spår jeg at jeg bliver ret hurtig træt af....

Nå, det var blot en lille update fra mig, guten tag derude! :rocks
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Det er med at udnytte vejret når det er godt, synes jeg har fået et par fine ture her den sidste måned.

Ja det er helt normalt for en gammel knallert uden elektronik og manual choker, der er ingen computer der overvåger omdrejningerne og evt. giver lidt gas. Det er manuelt arbejde og en del af charmen ;)

Ved ikke om jeg fik nævnt det, men et friløbs tandhjul der sætter sig, kan i værste fald få pedalerne til at rotere under kørsel - og så slynger de altså pænt hurtigt rundt. Mener dog kun at jeg har oplevet at de dør og så hele tiden slipper. Husker bare fra min barndom, at jeg havde en cykel hvor friløbskransen døde og satte sig.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg har faktisk, for lang tid siden og inden den blev skilt ad, malet osv, oplevet at pedalerne kørte med rundt mens jeg kørte. Det skete heldigvis efter et stop og er siden hen holdt op med at hvile fødderne på pedalerne når jeg kører. Så, måske jeg skal have den skiftet indenfor nærmeste fremtid.

Sæt at min også har 16 tænder, så er vi enige om det bare er sådan en bandit her jeg skal have fat i, ikke sandt?
https://www.jmpbparts.com/freewheel-ves ... tands.html

Edit: Kan se jeg allerede har spurgt om dette længere oppe... fandens også jeg ikke nåede at få den med i min bestilling. Fragten koster jo 3 gange så meget som selve dimsen! :x
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Så har far været i værkstedet igen. Denne gang påmonteret det nye sidespejl samt skiftet fjedrene i koblingen. Sidstnævnte havde jeg frygtet var langt værre end det i virkeligheden var. Jeg brugte en meget lille ligekærvet skruetrækker (sådan en man bruger til feks briller, eller ure) og møvrede dem på med. Det har ganske rigtigt gjort at den trækker en hel del bedre på bundlinjen og jeg ved ikke om det er ren og skær indbildning men den lyder bedre og lader til at gå bedre (renere?). Måske det blot er vejret der påvirker den.

Jeg var også ude på en god tur i går, besøgte min bror som bor i en by 20km væk, så fik da rullet godt 40km i går og den brokkede sig ikke en millimeter. Nu er jeg sgu ved at være halvglad for min bravo.

Næste projekt bliver den forbandede friløbskrans. Øv det er altså bare et projekt jeg ikke magter!

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Fedt!

Ang. friløbet, min procedure er:

Bloker baghjul med et kosteskaft eller lign.
Løft kæden af friløb.
Afmonter møtrikken inkl friløb med en stor flad 36'er gaffelnøgle eller papegøjetang.
Spænd møtrikken op i et skruestik og skær med vinkelsliber igennem friløbet, lige kort før gevindet starter.
Flæk den med en stor skruetrækker eller lign, så plejer den at kunne drejes af, ellers flæk den på modsatte side også, så kan den tages af i to halve.
Sammel kugler op der ligger over alt på gulvet ;)
Monter ny friløb og monter alt i omvendt rækkefølge, godt med fedt på gevind.

Det er en god ide at tjekke lejet i baghjulsholderen i samme ombæring, hvis den laver mislyde eller har meget slør, så skift den til et nyt 6202.2RS leje. Den holdes kun af en lille plade med to nitter, og så med en prespasning i blikhuset. Er nemt banket ud, og det nye leje presses/slås i på yderringen indtil den rammer bunden. Holdeplade på med to friske popnitter, den flade side skal pege ud mod friløb, ellers er der ikke så meget plads til montage/demontage.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Pyha sikke en omgang.. nå men tak for det! Jeg håber på jeg kan finde en med værktøj og snilde i orden :P

Edit: ringede og fik en sludder med min lokale cykelmekaniker. Han mente godt han kunne skifte den for mig hvis blot jeg bestilte delen hjem. Så regner med han får lov til at gøre det.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Nu har jeg langt om længe fået talt antal tænder på friløbet og bestilt den rigtige - det var med 16 tænder så den fra JMPB burde passe perfekt.
Den var nærmest totalt død til sidst. Så svært at få til at tage ved. Så det bliver godt at få det fikset.

Spørgsmål: Kan man skifte den uden at afmontere baghjulet? Min lokale cykelsmed vil godt gøre det for mig men de sagde jeg blot skulle komme med baghjulet - hvis jeg kan slippe for at afmontere dette så ville det være at foretrække. :P
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg kan da lige hilse at sige, at det lykkedes dem at montere uden at fjerne baghjulet.
Som Carsten beskrev, så skar de den fri med en vinkelsliber. De tog 400,- for det og til den bette sum er jeg glad for jeg ikke selv kastede mig ud i projektet.

Hold nu kæft hvor er det dejligt at det ikke længere driller og nøj hvor må jeg atter erklære at den kører fantastisk! Den har stået stille i en måneds tid plus det løse, men den er bare nem at starte og kører upåklageligt. Nu glæder jeg mig endnu mere til lidt varmere vejr!!
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Guess who's back... back again...

Nå men først til det positive: Den kører stadig glimrende! Jeg var ude på en bette tur i går men gik faktisk i stå og kan dermed erfare at den kører altså bedst, når der er fyldt benzin på... :P Heldigvis havde jeg en dunk med mig så jeg slap med skrækken.

Og nu til det negative... Mit lys virker ikke, både for og bag så tænker der er tale om andet end en sprængt pære, eller i dette tilfælde to sprængte pærer. Hvordan starter jeg lige med at fejlsøge? Jeg har gjort det (for mig) åbenlyse, at pille "skærme" af og tjekke for om et kabel var hoppet af men de sidder umiddelbart fint. Jeg er ret overbevist om at ledningerne ikke er trukket helt efter bogen. Blandt andet fordi der hænger en løs, er det stelforbindelse måske?, ledning som jeg har stripset op for at den var mindst muligt i vejen. Men lyset havde altså virket upåklageligt i lang tid efterhånden.
Billede


Jeg lod også mærke til at den drypper benzin. Startede den ganske kort for at tjekke lys, og slukkede efter cirka 30 sekunder og så drypper den ved luftfilteret. Det kommer jo nok fra karburatoren af, men er det normalt mon? Fordi den flyder over eller noget måske?

Har sat en rød ring om hvorfra det dryppede.
Billede

Man kan bedre se at den er våd på undersiden
Billede
Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af 12V »

Det er meget typisk at en gammel knallert sprænger alle pærer på næsten samme tid. Pærerne er lagt ud i størrelse, så alle er tændt på én gang. Sprænger forpæren, skal den lille bagpære lide under mere spænding og springer, og vice versa.
Tjek pærerne, tænker de er futtet af. Kunsten er så at få fat i kvalitets 6V pærer. Noname har det med at brænde hurtigt af. Jeg kører med følgende mærker, hvis jeg kan skaffer dem:
Spahn, Osram, Philips, Trifa, Lucas. 4W bag og 15W foran.
Alternativ i Noname kvalitet, 20W foran og 5W bagi. Det hjælper lidt på holdbarheden, men lyset kan være lidt svagere.
Originalt går der kun en plus op til kontakten i lygten, derfra videre til forlys og baglys. Baglygte for stel gennem stellet og forlygten har en stel ledning fra motor, den tynde sorte som sidder på forreste motorbolt på den lille blokhalvdel. Begge synes jeg at kunne se. Hvor ekstra ledningen går hen tør jeg ikke gætte på, prøv og følg den.

Det kunne godt tyde på at dine svømmernål ikke lukker helt tæt. Start med at gøre den ren, samt hullet/sædet hvor spidsen lukker mod. Evt skal du have en ny nåleventil, hvis der er revner eller mærker i gummi belægningen.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"