Manual og håndbog til Piaggio Grillo

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Manual og håndbog til Piaggio Grillo

Indlæg af Kselle »

Hej!

Jeg har netop fundet mig en fin gammel Grillo. Den skal have et nyt sæde - og et service, så tror jeg den er godt kørende.

Er der mon nogen der har en håndbog og en værkstedsmanual liggende til sådan en?

Bh Kristoffer
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Manual og håndbog til Piaggio Grillo

Indlæg af 12V »

Hej Kristoffer

Jeg burde have en ekstra brugermanual på lager, eller en jeg kan scanne. Ellers brug en fra Ciao, det mekaniske er det samme, bare med andet design og stel.

Her finder du forskellig information og værkstedsmanualer:
viewtopic.php?t=17719

Jeg har lavet nogle videoer til renovering, men de er mest nyttige hvis du skal have det hele fra hinanden ;)
https://12v.dk/moped-tech/video-tutorials/

Hvis du bare skal lave service, så skift de 60 ml olie i bagtøjet (SAE 80W-90). Nyt NGK B5HS tændrør, juster platiner til 0,4 mm afstand med stempel i top (hvis den ikke har elektronisk tænding). Og så er der ellers kun tjek tilbage, kan den bremse, virker lyset, evt. smør kabeltræk, forhjulslejer og kronrørslejer. Resten ville jeg kun pille ved når det er slidt. Disse Vespa knallerter er bygget til minimal vedligehold, og kræver ikke meget pleje for at køre :)

Saddelstangen er den samme som Bravo og Ciao med firkantet saddelpind. Der findes et twinsæde til Bravo på markedet, det er ikke super godt lavet, men ellers virker Ciao enkelt sæder fint. Hvis du vil have et originalt Grillo sæde, skal du lede på brugtmarkedet (ebay italien er et godt bud).
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Manual og håndbog til Piaggio Grillo

Indlæg af Kselle »

Hej Carsten,

Tak for et hurtigt og meget grundigt og brugbart indlæg! :-)

Hvis du kunne være interesseret i at sælge manualen vil jeg gerne købe den. Eller alternativt købe et scan fra dig. Det kunne være fint at have manualen på den originale Grillo.

Rigtig fint med inputs til service. Hvor har du bedst erfaring med at købe stumper til de ældre Vespa´er ?

Jeg kunne godt tænke mig et originalt Grillo sæde - men har ikke haft held med at finde noget online. Vil lige holde øje med Ebay som du foreslår. Ellers må den have et alternativt sæde, når nu de passer fra Ciao/Bravo.

Jeg får først hentet knallerten i løbet af denne uge - så er ganske spændt på at se/prøve den (Har indtil videre kun set billeder). Er specielt spændt på hvor godt den går - og om den er sløv. Kunne godt tænke mig at få den til at gå 40-45. Tænker at en start kunne være at fjerne begrænser-bøsningen i blokken, dyse den op og måske en anden udstødning. Måske det kræver en ny tråd til den tid :-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Manual og håndbog til Piaggio Grillo

Indlæg af 12V »

Så lidt :)

Jeg fandt en helt ny manual, har sendt dig en besked.

Jeg handler mest ved https://jmpbdele.dk - der er ikke så meget Grillo specifikt, men de fleste mekaniske stumper passer fra dens søster modeller.

Prøv og søg på "Piaggio Grillo Sella" - f.eks.:
https://www.ebay.it/sch/i.html?_from=R4 ... llo+sedile

Det giver kun noget at fjerne begrænsningen, hvis man også monterer en lidt større karburator. Begrænsningen ud, 10 mm karburator og en Giannelli Original Power (fra Si modellen) og så går den fint 45 km/t med godt træk. Motoren skal bare splittes helt ad for at få bøsningen ud, og det skal gøres forsigtigt, da ruden som bøsningen sidder i, skal være helt tæt mod krumtappen. Så ikke noget med at jage et bor hele vejen igennem. Du kan se en del af proceduren i mine videoer, det vil være en god ide at skifte lejer, pakning og pakdåse når du er i gang, sådan et sæt koster kun 100 kr. Men ja, det kan vi tage i en ny tråd hvis det bliver aktuel.
Alene med en udstødning på en sund motor, kan du komme op på 35-40 km/t.
Kselle
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: man 3. maj 2021 09:41
Kontakt:

Re: Manual og håndbog til Piaggio Grillo

Indlæg af Kselle »

Alle tiders - jeg har lige set og besvaret din PB :-)

Lyder overskueligt at give den en let tune-up, hvis den trænger til det. Vurderer lige sundhedstilstanden på maskinen når den har fået et service.

Tak for hjælpen!
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"