Krumtap

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Jan34
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 28. aug 2008 13:01
Kontakt:

Krumtap

Indlæg af Jan34 »

Hej. Jeg er ret ny her på siden.
Men jeg kan lide at rode med små motor, har selv haft en Yamaha fs1 en Kredler og en Puch Monza, som ung.
Mit spørsmål er hvad der er best af krumtaper. Jeg kan se at man kan få en (racer Krumtap) er den beder end en alm.
Hvad er forskædlen på dem. :wink:
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Lasse1969 »

Hej Jan34

Jeg ved ikke hvad forskellen er, men jeg tror ikke der er den store forskel, kender en der kører smask hamrende ulovligt med kromtap almindelig til ca 699 kr og den holder endnu, og den er virkelig blevet tæsket igennem og kørt mange km, så jeg ville købe den almindelige.
mvh. Lars
Jan34
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 28. aug 2008 13:01
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Jan34 »

Er der forskæld på vægten af dem??
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af dexta »

Ja det skulle der være, mener en racerkrumtap vejer lidt mindre, men vi må også hellere høre andres meninger..
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Allan M »

Jeg har begge dele. "racer"-tingen vejer måske marginalt mindre, men det var ikke noget, jeg lagde mærke til bare ved at bære rundt på dem.

Jeg er af den faste overbevisning, at "ny krumtap" altid er bedre end "30 år gammel krumtap, som er mishandlet af 3 generationer knallert-drenge" :lol:

På længere sigt skal den originale på loftet renoveres af et kyndigt(!) værksted (f.eks Ingana), så den er 100% i orden. Derefter vil der ikke være nogen tvivl for mig: Så vil den originale blive førstevalg!
Jan34
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 28. aug 2008 13:01
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Jan34 »

Hvis den nu er lad os sige bare at den vejer 10g minder.
10 g pr omgang og når det jo nu er en 2 takt med en del omdrejninger
så bliver det jo til nogen tons bare på en kort tur.
og hvis man siger at en krumtap har en hvis leve tid i omdrejninger.
Sjov tanke at leger med Phyy. :roll:
Men jeg er da heller ikke i tvivel om at den orgenale er at fortrække.
Men det kunne være dejligt hvis der er en der ligger inde med begge tuper
og så lige ville veje dem, :wink:
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Lasse1969 »

Hej Jan 34

det med vægten har ikke det store at sige, så vidt jeg ved, den almindelige krontap kan holde til ca 100km,t, de 100 km.i timen er målt af en bil, og den har kørt mange kilometer, det er nok til at overbevise mig, men jeg ved ikke :? :? , for der sidder en original i min Yamaha.

P,S
Det jeg tror der har mest at sige for en krontaps levetid, er om den er i balance, for hvis den ikke er det tror jeg den flår lejerne rimeligt hurtig :oops: :oops:, men jeg er ikke en expert i det område, kun til husbehov. :roll: :roll:
Hvis der er nogen der ved noget om det :?: , så skriv endelig et par linjer
mvh. Lars
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af nielsfup »

Hej

Ja jeg har også kikket lidt på en racer krumtap.

Lidt bagrund:
En racer krumtap der er lettere vil måske give lidt under acceleration ( motoret tager hurtiger omdrejninger) men det er jo de bævægelige masser der bestemmer ( inerti momenter) og jeg tror selve svinghjuler er den største begrænsning og en 1 cylindret motor har netop brug for et svinghjul for at kunne køre så alt i alt tror jeg ikke det har noget at sige.

Hvis en racer krumtap er stærker i krympe pasningerne ved slagene så kan man overeføre mere moment, men det er nok ikke det der er problemet på en FS1.

Jeg ved ikke hvad der er forbedret på en racer krumtap. HJÆLP
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Lasse1969 »

Hej nielsfup

Nej vel, ud over den ser lidt pænere ud end den almindelige 8) , men man ka jo ikke se den, når den er monteret i motoren :(
mvh. Lars
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af nielsfup »


Jeg tror det vigtigste er at den er 100% balanceret. Det må være det der tæller uanset om det er en standart eller en racer
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Lasse1969 »

ja

Det tror jeg du har ret i
mvh. Lars
Jan34
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 28. aug 2008 13:01
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Jan34 »

Ja det er jo klart at den skal være i balance.
Når det kaldes en racer og koster noget mere end en alm, må der jo være en forskæl??
Beder balance??
stærker lejer??
Letter en en alm??
alså alt ialt noget der er kræst lidt for under fremstillingen.
Er der nogen der køre med en ??
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Lasse1969 »

Hej

Det må jo være op til dig, om du vil give de ekstra penge for en super kval krontap, men jeg tror det er det samme som med koblings sneglene, almindelig - super kval, begge dele er noget lort, og den ene er ikke bedre end den anden.
mvh. Lars
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Thomas P. »

Det kan være at racerkrumtappen har et bedere leje, end den alm..
Det burde den have, idet den kan klare langt højere omdrejningstal påstår de..

En anden forskel er at de 2 huller på begge sider af bøsningen ved plejlstangen, er lukket af helt plant.. Det giver mindre turbulens i krumtapshuset, og dermed levere det benzinen bedere.. Men det er toptuning det her kan mærkes på. Man bør også højglanspolere membran og skyllekanaler i de tilfælde her.. Jeg har snakket med en som lavede det med krumtappen dengang han kørte yamaha, de lukkede selv hullerne med nogle nylonpropper, polerede det forskellige, og man kunne godt mærke forskel påstod han :)
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Lasse1969 »

hej Thomas

Jeg ved som sagt ikke hvad forskellen er, men hvis det var mig ville jeg købe den almindelige, til kør stærkt kørelse kan den måske gi en lille forskel, jeg ved det ikke.
mvh. Lars
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Thomas P. »

Thomas P. skrev:Det kan være at racerkrumtappen har et bedere leje, end den alm..
Det burde den have, idet den kan klare langt højere omdrejningstal påstår de..

En anden forskel er at de 2 huller på begge sider af bøsningen ved plejlstangen, er lukket af helt plant.. Det giver mindre turbulens i krumtapshuset, og dermed levere det benzinen bedere.. Men det er toptuning det her kan mærkes på. Man bør også højglanspolere membran og skyllekanaler i de tilfælde her.. Jeg har snakket med en som lavede det med krumtappen dengang han kørte yamaha, de lukkede selv hullerne med nogle nylonpropper, polerede det forskellige, og man kunne godt mærke forskel påstod han :)
Ja, jeg tjekkede lige efter.. Det er ikke helt rigtig forklaret :lol:

De 2 huller er der slet ikke på den alm krumtap. Men det er fordybningerne ind mod plejlstangen som er lukket af. Men årsagen er stadig for og nedsætte turbulensen.. Hullerne i selve bøsningen, kunne man måske med fordel også lukke af, det var det han gjorde, ham jeg snakkede med engang.
Vedhæftede filer
krumtap.jpg
krumtap.jpg (62.51 KiB) Vist 10650 gange
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af anj »

hullerne i racer krumtappen er ikke lukket for at nedsætte turbolens. det er derimod gjort for at gøre det fri volumen i krumtaphuset mindre. når man gør det får man en højre "underkompression" hvilket giver mere tryk til at presse luft-benzin blandingen gennem skyllekanalerne ind i cylinderen.
angående de højre omdringstal på en racer krumtap, så tror jeg kun det drejer sig om bedre afbalancering. dvs at krumtappen er afbalanceret ved et højere omløbstal.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Lasse1969 »

Hej
jeg var også lige inde for at se dem, det er rigtigt at de to huller ikke er i den almindelige, så har den også de to røde kapper ved plejlstangen, ved ikke hvad de er der til, eller hvad de gør.
mvh. Lars
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Thomas P. »

anj skrev:hullerne i racer krumtappen er ikke lukket for at nedsætte turbolens. det er derimod gjort for at gøre det fri volumen i krumtaphuset mindre. når man gør det får man en højre "underkompression" hvilket giver mere tryk til at presse luft-benzin blandingen gennem skyllekanalerne ind i cylinderen.
angående de højre omdringstal på en racer krumtap, så tror jeg kun det drejer sig om bedre afbalancering. dvs at krumtappen er afbalanceret ved et højere omløbstal.
Hmm, ja det er muligvis nok en bedre forklaring :)

Men resultatet er stadig det som jeg mener, for at benzinen kommer hurtigere og bedre frem. Og så hjælper det garanteret ikke hvis man ikke polere skyllekanalerne og krumtapshus..
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: Krumtap

Indlæg af Lasse1969 »

Hej

jeg ved ikke, men jeg tror at Anj er inde på noger af det rigtige hvad angår en krontap
mvh. Lars
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"