Side 1 af 1

Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

: ons 28. sep 2011 08:03
af Alexp
Har lige renoveret min motor på min yamaha fs1 Dx. Jeg havde kun været ude og køre på den to tre gange da den ikke kørte ordenligt mere. Der sidder et nyt tændningsystem på den fra thansen, og en ny tændspole fra jmpb.nl. Mit problem er der kommer gnister mellen platinnerne. Hvor meget er det jeg skal skifte og må det værer thansen dele?
Har tænkt at købe http://www.thansen.dk/product.asp?c=585 ... 1861394597 og http://www.thansen.dk/product.asp?c=585 ... 1861394593 og er det nødvendig med en ny Fødespole til tændningen.

Mvh Alex N Pedersen

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

: ons 28. sep 2011 08:42
af hybber
Er det konstant gnister eller bare lidt nu og da?

Men skift din kondensator, så skulle den være fikset!

Hilsen Jesper

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

: ons 28. sep 2011 08:43
af nielsfup
Hej Alex
Du skal skifte platiner og kondensator.
Det er næsten 100% sikkert det er din kondensator der ikke virker. Og når det gnister bliver dine platiner ødelagt.

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

: ons 28. sep 2011 22:56
af Alexp
Jeg har nu skiftet kondensator, og filet lidt på platinerne så de ser fine ud. Men nu er der endnu større og kraftigere gnister mellen platinerne. Hvad kan være årsagen og hvad kan der gøres ved dette?

Mvh,
Alex N Pedersen

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

: tors 29. sep 2011 10:05
af Michael
Kunne det være at du har købt din nye kondensator ved T.Hansen?
:whew

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

: tors 29. sep 2011 10:36
af roberthandvask
det skal ikke gniste i mellem platin'erne. du skal tjekke dit ledningsnet, det er meningen at du skal føre gnisten videre til tændrøret igennem dit ledningsnet.

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

: tors 29. sep 2011 18:57
af Alexp
Har nu målt min kondensator og den er 240 nF så den burde være god nok. Så prøvede jeg at måle fødespolen og den var 12,8 mH og 1,7 Ohm, men jeg har læst et andet sted at den skal være 6 mH og 1,35 Ohm. 
Men hvis den er defekt så skulle den vel falde i værdi, så er min defekt eller god nok. Jeg har målt med flere multimetre for at tjekke at den var 12,8 mH og  alle sammen målte det samme. Kan i hjælpe med at forstå, hvorfor den er dobblet så høj som normalt.(eller er de 6 mH forkert)?
Hvis I har flere gode ideer, så kom gerne med dem nu, -  for jeg er ved at køre lidt fast...
Mvh,
Alex

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

: fre 30. sep 2011 09:51
af claus olieklud
hejsa... når der bliver sluttet og afbrudt en strøm vil det altid slå en lille gnist... det er alså helt naturligt...
når platinen er lukket leder fødespolen strøm til tændspolen, hvori der er 2 spoler - en primær og en sekundær spole... lige i det platinen åbner ( tændingstidspunkt ) afbrydes strømmen til primærspolen, og det opbyggede magnetfelt i kernen af tændspolen inducseres i både primær og sekundær spolen - det er ikke ønskeligt idet der ikke vil være noget knald i sekundær siden... derfor sidder der en lille kondensator permanent monteret over primærdelen - den vil virke som en total kortslutning over for tilbageslaget i primærspolen, og gøre at den totale energiudladning alene kommer ud på sekundærsiden ( tændrøret )
alt dette lærte i i 9. klasse hvis i ellers hørte efter hvad fysiklæren sagde...

kondensatoren i et tændingsanlæg er alså for at det overhoved kan lade sig gøre at få tændspolen til at virke...
man hører tit at det er for at gnisten ikke skal sprænge imellem platinerne eller undgå radiostøj...

det jeg vil frem til er blot at lavvolt gnistdannelsen i platinerne er naturligt - det kan ikke undgåes...
det er klart at hvis det gnister som et svejseværk imellem platinerne, vil de ikke holde længe, og det er helt sikkert fordi der er noget galt...

alle mine knallerter smågnister lidt imellem platinerne - det er helt normalt...

hilsen claus olieklud...

Re: Gnister mellen platinnerne, hvad skal jeg skifte?

: fre 30. sep 2011 10:10
af Yamaha FS1 50SS
claus olieklud skrev:hejsa... når der bliver sluttet og afbrudt en strøm vil det altid slå en lille gnist... det er alså helt naturligt...
når platinen er lukket leder fødespolen strøm til tændspolen, hvori der er 2 spoler - en primær og en sekundær spole... lige i det platinen åbner ( tændingstidspunkt ) afbrydes strømmen til primærspolen, og det opbyggede magnetfelt i kernen af tændspolen inducseres i både primær og sekundær spolen - det er ikke ønskeligt idet der ikke vil være noget knald i sekundær siden... derfor sidder der en lille kondensator permanent monteret over primærdelen - den vil virke som en total kortslutning over for tilbageslaget i primærspolen, og gøre at den totale energiudladning alene kommer ud på sekundærsiden ( tændrøret )
alt dette lærte i i 9. klasse hvis i ellers hørte efter hvad fysiklæren sagde...

kondensatoren i et tændingsanlæg er alså for at det overhoved kan lade sig gøre at få tændspolen til at virke...
man hører tit at det er for at gnisten ikke skal sprænge imellem platinerne eller undgå radiostøj...

det jeg vil frem til er blot at lavvolt gnistdannelsen i platinerne er naturligt - det kan ikke undgåes...
det er klart at hvis det gnister som et svejseværk imellem platinerne, vil de ikke holde længe, og det er helt sikkert fordi der er noget galt...

alle mine knallerter smågnister lidt imellem platinerne - det er helt normalt...

hilsen claus olieklud...

er Helt enig med Claus,,, :(y) ,,,,